Gå til innhold

Selge iPhone 4 og kjøpe Nokia Lumia 800?

2bb1

Anbefalte innlegg

Hei! Har blitt helt stormforelsket i Nokias nye Lumia 800. Har de siste 3 årene hatt iPhone 3GS og nå iPhone 4, men er egentlig litt lei hele iOS. Alt er enkelt og ikke minst virker, men har litt lyst på nye "utfordringer".

MEN! Det er en del apps/ting jeg er blitt ganske avhengig av, og lurer derfor på om Windows Phone/Nokia har fullgode løsninger på:

1. Spotify. Fungerer programmet like raskt og sømløst som på iOS?

2. Lydkvaliteten. Er den god på Lumia 800? Mener jeg las noe om at den bare var helt OK?

3. Internettdeling. Dette er veldig enkelt på iOS - er det enkelt og greit på Lumia 800 òg, eller krever det mye trykking?

4. Facebook. Er FB-appen til WP like god som på iOS? Store forskjeller?

5. DNB. Finnes DNB-app til Windows Phone?

6. Gmail. Finner man det på WP?

7. 1881. Finner man det til WP?

8. Canal Digital. App for å styre dekoderen (kabelnett) - denne er forøvrig ikke kommet til iOS engang enda, men hvis noen vet om denne skal komme til WP så er jo det et pluss.

9. Skyss. Finnes den til WP? Oversikt over bybane- og bussavganger i Bergen.

10. Har Windows Phone en rask måte å justere lysstyrke, slå av/på WiFi og Bluetooth, samt antirotasjon? Noe ala Android? Eller må alt dette justeres enkeltvis under innstillinger?

Spørsmål 8 regner jeg egentlig ikke med å få noe svar på, men hiver det med likevel. På forhånd tusen takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut for meg at du bør holde deg til Apple. Lumia-serien er splitter ny og WP er splitter nytt. Noe av det du spør om er der, mens andre ting kommer, men kanskje i en helt annen form. Dette er ikke noe for en som "lurer" på så mye som du gjør.

Lenke til kommentar

Jeg fikk testet en Lumia 800 såvidt i går, og fikk se at både Wordfeud, TuneIn Radio og div andre apps var minst like bra laget til Windows Phone, så mange av appsene jeg spør om kan vel umulig være så langt unna? Siden det er Windows sitt OS så tenker jeg appsene kommer ganske raskt.

Lenke til kommentar

1. Usikker.

2. Ikke god for musikkfreaks, helt ok for meg som bare hører litt på musikk i ny og ne på bussen. Nokia jobber forsåvidt med det.

3. Nei, internettdeling er ikke på Lumiaen enda, såvidt jeg vet skal det være mulig på andre WP telefoner. Usikker på hvorfor.

4. Jeg syntes den er kjempe. Nå er FB integrert tungt i WP allerede, så appen brukes ikke så mye for min del.

5. Ser ikke noe DNB app.

6. Jepp, godt intregrert google contacts/kalender/email.

7. Du mener ikke www.1881.no nå, men en faktisk APP? Gud jeg hater apps som egentlig bør være ei nettside i stedet for en app. Men uansett, nei ser ikke en 1881 app. Er andre apps tho til nummersøk. Hvis du hater å bruke nettsiden av en eller annen grunn.

8. Aner ikke med Canal Digital. Finnes ikke enda iallefall.

9. http://www.skyss.no/ i nettleseren. Eneste jeg vet om.

10. Du kan få enkle switches eller snarveier til de relevante settings rett fra hjemmeskjermen, ja. Har selv flightmode, wifisettings og mobildatasettings på hjemmeskjermen.

Lenke til kommentar

Jeg vurderte det samme før jul og testet Lumia 800 i litt under en uke. WP7 er absolutt et godt operativsystem, men det var noen ting som gjorde at jeg gikk tilbake til iPhone 4:

Batteritiden var en dag, i forhold til to dager på iPhone 4 med mitt bruk

Skjermen var ikke like god, pga lav piksetetthet og pentile (artikler på nrk.no var vanskelige å lese fordi de brukte for liten font)

Ingen skjermrotasjonslås, noe som gjør det upraktisk å bruke mobilen i senga

Mye støy på lydutgangen på mitt eksemplar.

Lenke til kommentar

Batteritiden er fikset med oppdatering, min varer to dagers tid nå, hvor den før varte under en dag.

Skjermen har lavere pixeltetthet, men har aldri merket noe problem med det i det hele tatt, det eller pentile. Dritbra i direkte sollys, though, og veldig bra sortnivåer.

Lenke til kommentar

Tusen takk for svar, Slai :) Mangelen på DNB og Skyss (bruker karttjenesten i Skyss-appen ofte) samt at man ikke kan slå av autorotasjon gjør at jeg venter til neste toppmodell fra Nokia :)

Las noe om en Lumia 900, men forsto det slik at denne kun kom til USA? Er det lekket noen nyheter om hvilken som blir neste toppmodell her i Norge? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...