MatseMats Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Til dere som leser dette og ønsker å hjelpe; setter stor pris på det! Hvorfor? Har aldri fått SÅ MANGE PROBLEMER med NOE som er datarelatert i hele mitt liv. Å jeg er nok så interessert i data; trodde ikke engang at jeg trengte å spørre om hjelp i et forum, men det må jeg. Å før noen tenker på å putte dette "emnet" et annet sted på dette forumet, så må jeg først informere dere om hva som faktisk har gått galt. For mye har gått rett i vasken! (om det flyttes så kan jeg ikke svare engang) Så jeg bestilte meg en SSD for noen måneder siden. Hurra, det er en OCZ AGILITY 3 på 240GB. Trodde det var plug&play, men det var det ikke, så jeg karret meg fram til en måte å bruke den som en disk til systemet mitt på, og slikt (Trenger ikke å bruke den som operativ system disk, kun et raskt lagringsmedium). Så nå hadde jeg en SSD som fungerte nok så raskt! Fullførte alle kravene jeg stilte til den med arbeidsoppgaver; og alt fungerte tilsynelatende perfekt. Inntil den helt tilfeldig kobler seg fra systemet. Men det var ikke noe stort problem, bare skrur datamaskinen HELT av (Strøm knappen av i noen sekunder, den som er bak på PSU'en) for så å holde på i kanskje 3 uker før problemet oppstår igjen. Fortsatt ikke noe stort problem. Dette hold på til i morgen, da jeg en gang for alle ville fikse dette idiotiske problemet, etter som at det er helt tullete! Etter en del googling så ser det ut til at jeg burde oppdatere "firmware'n", så jeg skaffer meg verktøyet for å fikse dette og følger alle instruksene for programmet, men ingen ting vil fungere... tilbake til googlingen. Den ene guiden jeg finner forteller meg at noe må gjøres på en måte mens en annen guide ikke gir resultat i det hele tatt! Å etter mye "om" og "menn" så sitter jeg her på et forum. På et "forum sted" jeg ville tro er FEIL SEKSJON siden jeg fikk ATTER EN FEIL som SKULLE FUNGERT TILSYNELATENDE automatisk uansett! De fleste veier til suksess er av merkelige grunner lukket (Knappen for å få laget et emne på noen av de mer relaterte emnene her på forumet fingerte ikke. Ikke spør hvorfor, det har aldri skjedd før!) Problemet er nok så komplekst, jeg har kun i grove trekk beskrevet hva som har skjedd, og hva jeg har gjort vel å merke. Jeg sitter her med en SSD som ikke engang spretter opp i bios'en, ikke vil oppdatere seg på tilsynelatende noen som helst måte, og blir forhindret av enda flere elementer som jeg ikke kan forstå eller beskrive hvorfor/hvordan fungerer. Hjelp! (Om noen som har VELDIG mye kunnskap om hvordan man kan fikse alle disse problemene, så hadde det vert en drøm å kunne snakke "live" over facebook, skype eller liknende. Er jo smart å være effektiv, å jeg er hyggelig så skulle ikke være noen risiko heller ) Jo fortere problemet blir fikset, desto bedre! Lenke til kommentar
Nator Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Reklamer og send inn SSD-en. Det er relativt ofte feil på SSD-er. Kjenner flere som hatt problemer ala ditt med at den ikke vises i BIOS, kobler ut under bruk, maskinen fryser under overføring av store filer etc. Har selv måttet sende inn en SSD på grunn av dette, fikk MPX til å sende en helt annen disk fra en annen leverandør, og den fungerte prikkfritt. Har heldigvis ikke hatt problemer med de andre SSD-ene mine heller. Endret 19. februar 2012 av Nator Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Reklamer og send inn SSD-en. Det er relativt ofte feil på SSD-er. Kjenner flere som hatt problemer ala ditt med at den ikke vises i BIOS, kobler ut under bruk, maskinen fryser under overføring av store filer etc. Har selv måttet sende inn en SSD på grunn av dette, fikk MPX til å sende en helt annen disk fra en annen leverandør, og den fungerte prikkfritt. Har heldigvis ikke hatt problemer med de andre SSD-ene mine heller. Dette alternativet er antakeligvis den mest solide løsningen, men jeg trenger den "nå" liksom. Bruker den daglig! Jeg vet at den "fungerer", men å bare kunne få i gang dette med å installere/overføre suksessfullt de riktige driverene, programmene over til ssd'en (Finne den i biosen også), det er DET jeg trenger hjelp til i et nøtteskall. Blir vel siste utvei Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 SSD-en din er utstyrt med den notoriske Sandforce SF-2281 kontrolleren. Den har dessverre vært plaget av en lang rekke småproblemer, og OCZ har måttet sende ut firmware oppgraderinger til SSD-er basert på denne. Et første valg kan således være å sjekke firmwareversjon og eventuelt oppgradere denne. Det er ellers greitt å sjekke om BIOS er satt opp riktig, enkelte SSD-er er glad i at SATA er satt opp som ACHI og ikke vanlig IDE. Opplysning om dette vil som oftest være gitt av produsenten. Utenom dette skal så vidt jeg vet ikke SSD-er ha noen spesielle drivere etc. Jeg har i alle fall satt inn SSD i en 5 år gammel rigg uten problemer. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Slik jeg forstår førsteposten burde dette vært plassert i helsedelen av forumet. Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 SSD-en din er utstyrt med den notoriske Sandforce SF-2281 kontrolleren. Den har dessverre vært plaget av en lang rekke småproblemer, og OCZ har måttet sende ut firmware oppgraderinger til SSD-er basert på denne. Et første valg kan således være å sjekke firmwareversjon og eventuelt oppgradere denne. Det er ellers greitt å sjekke om BIOS er satt opp riktig, enkelte SSD-er er glad i at SATA er satt opp som ACHI og ikke vanlig IDE. Opplysning om dette vil som oftest være gitt av produsenten. Utenom dette skal så vidt jeg vet ikke SSD-er ha noen spesielle drivere etc. Jeg har i alle fall satt inn SSD i en 5 år gammel rigg uten problemer. Biosen dens har jeg ikke fått tilgang til ved hjelp av verktøyet man som vist nok skulle kunne oppgradere firmwaren (før den forsvant), og noe annet småtteri om det var nødvendig. Fikk bare feilmeldinger om at SSDen's OCZ program ikke klarte å automatisk nedlaste oppgraderingen. Har flere "if's and hows" om du trenger det for å forstå denne spesielle problem-stillingen noe bedre etter som mye gikk feil. Fortsatt ikke noe mulighet for å finne den i biosen eller på diverse andre områder inne på datamaskinen. Takker for at vertfall NOEN gidder å hjelpe meg Problemer er til for å fikses tross alt! Lenke til kommentar
johome Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 For å oppdatere til nyeste firmware , må du boote opp med noe annet enn SSD'en. Har du OS på en vanlig snurredisk ? Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 For å oppdatere til nyeste firmware , må du boote opp med noe annet enn SSD'en. Har du OS på en vanlig snurredisk ? Yepp. OS'et (win 7 64Bit) er på en 1TB HDD. For ikke å glemme det. Alt er koblet skikkelig i også! Altså, jeg mener at SSD'en til og med lyser grønt. (Den har et lite lys innebygd antakeligvis) Jeg har klart å få SSD'en til å komme opp noen få steder i dag; på maskinen. Men det varer ikke lenge, å mister tilkoblingen etter 5 min eller noe. Om ingen her vet om en solid løsning jeg kan ta i bruk på 2 dager eller noe, så blir det å sende den inn da. Lenke til kommentar
johome Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Boot opp med harddisken. Last ned OCZ Toolbox Så kan du oppdatere til nyeste firmware vi toolboxen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Sist jeg sjekket hadde OCZ ett LiveCD Linux distro spesiallaget for flashing av SSDer. (Skal finnes på OCZ siden) Denne kan du prøve og får du feil her så tilhører SSDen din gruppen av Agility drev som hører hjemme en plass... Skroten. Da bestiller du pent og pyntelig RMA, sender den tilbake og handler noe mer solid ala Crucial M4. I disse dager etter at Intel tok sin Gen 2 av X25'n av markedet har det vært en overflod av lite stabile disker. I allefall X25 deres var knallsolid med lite firmware oppdateringer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Du gir oss veldig lite å gå på. 1. Hvilken maskin er dette og hvilket hovedkort har du. 2. Hvilket operativsystem bruker du? (ser du har svart på det nå). bare som en liten start, men noen over her har nevnt problemer med den disken. Sjekk produsentens hjemmeside for noen fiks. Tips. En SSD som lagringsdisk.... Har du for mye penger.... Sett SSD disken som systemdisk, og få en ny maskin... Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Sist jeg sjekket hadde OCZ ett LiveCD Linux distro spesiallaget for flashing av SSDer. (Skal finnes på OCZ siden) Denne kan du prøve og får du feil her så tilhører SSDen din gruppen av Agility drev som hører hjemme en plass... Skroten. Da bestiller du pent og pyntelig RMA, sender den tilbake og handler noe mer solid ala Crucial M4. I disse dager etter at Intel tok sin Gen 2 av X25'n av markedet har det vært en overflod av lite stabile disker. I allefall X25 deres var knallsolid med lite firmware oppdateringer. Tar den prosedyren lang tid eller? Om det funker, og tar kort tid, så er jeg fornøyd! (250GB er et minimumskrav på SSD'er for meg by the way) Lenke til kommentar
Naphoc Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Noen av disse diskene har også hatt problem med at de kobler seg helt ut når disken normalt sett skulle gått i "dvale". Om det står på, prøv stille inn så harddisken aldri skrur seg av ved inaktivitet. Og det samme gjelder dvale/hvilemodus. Se om det hjelper Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Noen av disse diskene har også hatt problem med at de kobler seg helt ut når disken normalt sett skulle gått i "dvale". Om det står på, prøv stille inn så harddisken aldri skrur seg av ved inaktivitet. Og det samme gjelder dvale/hvilemodus. Se om det hjelper Har vært borti at disken har vært registrert som removeable device. Løsningen på det var å instalere intel matrix storage driver, men TS har enda ikke sagt hvilket HK han har.. Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Du gir oss veldig lite å gå på. 1. Hvilken maskin er dette og hvilket hovedkort har du. 2. Hvilket operativsystem bruker du? (ser du har svart på det nå). bare som en liten start, men noen over her har nevnt problemer med den disken. Sjekk produsentens hjemmeside for noen fiks. Tips. En SSD som lagringsdisk.... Har du for mye penger.... Sett SSD disken som systemdisk, og få en ny maskin... Alt fra OCZ's hjemmeside har IKKE fungert (Nedlastninger vel å merke) ennå. Utenom det jeg akkurat skrev om angående å bruke en anne harddisk til å fikse på SSD'en; så har jeg ikke kommet meg noen vei med normale hjelpemidler. SSD'en fungerte i starten nok så bra, tril tross for at jeg faktisk har et hovedkort som er laget for AM2+, men som kan/kunne ved hjelp av flashing kjøre AM3 prosessorer. Jeg kan være enig i at hovedkortet (m4a78-e) kan være det svakeste leddet! Men det forklarer ikke, så vidt jeg vet, hvorfor SSD'en har fungert i rundt 2-3 månder. Mer info dere trenger? Å for dem som anbefaler en oppgradering; når jeg kan så skal jeg oppgradere! Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Sandforce baserte SSD'er er som sagt kjent for problemer - spesielt OCZ har hatt mye kluss, og Agility 3 tar vel kaka. De fleste funker nok (ei stund), men de har en vannvittig høy feilprosent sammenlignet med f.eks Crucial M4 som nok er den beste kombinasjon av driftsikkerhet og ytelse du får i dag. Må du ha Sandforce basert SSD så er nok Intel 520 tingen, evnt Kingston/Corsair - litt bedre enn OCZ. Uansett - Send Agilty'n tilbake (RMA) Endret 21. februar 2012 av PerUlv2 Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Sandforce baserte SSD'er er som sagt kjent for problemer - spesielt OCZ har hatt mye kluss, og Agility 3 tar vel kaka. De fleste funker nok (ei stund), men de har en vannvittig høy feilprosent sammenlignet med f.eks Crucial M4 som nok er den beste kombinasjon av driftsikkerhet og ytelse du får i dag. Må du ha Sandforce basert SSD så er nok Intel 520 tingen, evnt Kingston/Corsair - litt bedre enn OCZ. Uansett - Send Agilty'n tilbake (RMA) Så lenge jeg kan få den sammen mengden og den samme hastigheten til den samme prisen, så skulle det egentlig ikke være noe problem angående handel. Men tror jeg skal spare innkjøps-praten til når jeg faktisk må kjøpe meg en ny en! Er jo fortsatt håp for'n der den ligger å lyser, helt "død" Endret 21. februar 2012 av MatseMats Lenke til kommentar
PerUlv2 Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Kikk litt på supportforumet til OCZ - da tør du ikke bruke Agility stort lenger... makan har jeg aldri sett, side opp og side ned med feil og klager, en del på Vertex 3 også såklart, men Agility er i særklasse når det gjelder elendig driftsikkerhet. Lenke til kommentar
syntEltric Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Har selv en OCZ Agility 3 120GB som har fungert uten problemer så langt(1mnd). Jeg måtte sette SATA til AHCI i BIOS(veldig viktig). Du må sjekke hvilken firmware-versjon du har. Min SSD var allerede oppdatert til siste versjon da jeg mottok den(v2.15). Lenke til kommentar
MatseMats Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Har selv en OCZ Agility 3 120GB som har fungert uten problemer så langt(1mnd). Jeg måtte sette SATA til AHCI i BIOS(veldig viktig). Du må sjekke hvilken firmware-versjon du har. Min SSD var allerede oppdatert til siste versjon da jeg mottok den(v2.15). Jeg får ikke engang sjekket noe på min SSD. Datamaskinen sluttet å oppdage den som en SSD i det heletatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå