Gå til innhold

Shipping: Kjemikalietankermarkedet; aktuelle nettsider/artikler/annet

Gordon Growth

Anbefalte innlegg

Noen som vet om noen gode nettsider eller artikler relatert til markedet for kjemikalietankere (Stolt Tankers, Odfjell osv.)? Det meste jeg finner som kan virke interessant viser seg enten å være sider hvor man må betale for å få full tilgang eller sider som er håpløst utdaterte.

I første rekke trenger jeg å vite litt om:

•  
  • konjunkturene i markedet fra før finanskrisen og frem til i dag, samt fremtidsutsiktene. Helt konkret; hva er det som påvirker etterspørselen etter kjemikalietankere? Da tenker jeg gjerne på ferdige produkter, jeg har ikke peiling på kjemikalier som råvare.
  • risikoelementer i markedet. Hva er det som skiller dette markedet fra andre markeder innen shipping?

Jeg har en viss peiling på noen av disse spørsmålene, men jeg kan ikke bare drive med egen synsing når det tross alt er snakk om en innleveringsoppgave her, jeg må ha konkrete kilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må få tak i et eksemplar eller to av avisen Trade Winds. Finnes sikkert på et bibliotek i nærheten.

Ok, jeg skal prøve på det. Jeg har prøvd Tradewinds på nett, men der har jeg dessverre bare en bruker som er begrenset til forsidenyhetene, så har ikke fått fullt utbytte av den. Dog har jeg et bra inntrykk av den.

Så har man jo også Clarkson's og Lloyd's List, men disse må man også betale for å få tilgang til det mest interessante.

Er ett eksemplar nok til å dekke det viktigste, forresten? Problemet med mye av det jeg finner på nett er nemlig det at det bare er daglige oppdateringer, så det er vanskelig å få se det store bildet over lengre perioder.

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Finner du et bibliotek med ett eksemplar har de vel gjerne en god bunke ... Søk eventuelt på «Bjørn Segrov» på Atekst for å få en pen bunke shippingartikler.

Det skader sikkert ikke å bla litt rundt i Martin Stopfords «Maritime Economics» for de litt mer generelle prinsippene.

Vet dessverre ikke om noen gode «dette har skjedd siste 5 år»-varianter tilgjengelig for mindre enn noen hundre tusen; de fleste som driver med dette oppdaterer seg jo rimelig kontinuerlig.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Finner du et bibliotek med ett eksemplar har de vel gjerne en god bunke ...

Jeg tar en tur på biblioteket i morgen og ser om de har noen blå aviser... Ellers så har jeg lest en del av Stopfords Maritime Economics, men den blir for generell i denne sammenheng.

Og jeg vil også si at det er spesielt vanskelig å finne noe spesifikt om kjemikalietankermarkedet. Mange plasser blir kjemikalietankerne inkludert i kategorien for vanlige tankere og det blir dermed vanskelig å få sett utviklingen for kjemikalietankerne som selvstendig marked.

Lenke til kommentar

Du har lest de siste årsrapportene til et par selskaper, formoder jeg? Pleier å stå litt innledende svada om markedsutviklingen der, for å unnskylde dårlige resultater.

Jeg har skumlest Stolt-Nielsens rapport fra 2010, og den virket relevant nok forsåvidt, så jeg kommer nok til å bruke noen av disse rapportene hvis jeg ikke finner bedre kilder ila. de førstkommende dagene.

Endret av Glassmesteren
Lenke til kommentar

Hvordan er det med fraktratene for kjemikalietankere vs. andre tankere? Pleier disse å korrelere med hverandre, eller? Jeg sliter nemlig med å finne statistikk relatert til kjemikaliemarkedet, så jeg lurer på om jeg kan bruke statistikk for tankermarkedet som helhet i stedet? Dog vil jeg helst prøve å unngå det, da mitt inntrykk er at kjemikalietankerne er vidt forskjellige fra andre tankere. Eller har jeg misforstått?

Mulig jeg er dårlig til å google, men det jeg er ute etter er altså en figur tilsvarende Baltic Exchange Dry Index, men med kjemikalier i stedet... Eller hvis det finnes andre aktuelle måleenheter enn fraktrater som også kan vise svingningene over de 5 siste årene (minst), så gjerne for meg...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...