Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med lokalnettverk - skjønner ingenting

Anbefalte innlegg

Jeg har tre datamaskiner (to stasjonære, en laptop) koblet sammen via en 100mbps switch, men har et lite problem jeg ikke helt forstår:

- mellom de to stasjonære maskinene fungerer all nettverkstrafikk i alle retninger

- mellom laptopen og hvilken som helst av de stasjonære er det ikke noe problem med trafikk inn mot laptopen, men laptopen klarer ikke å sende noe ut til noen av de stasjonære

- med krysset kabel mellom laptopen og hvilken som helst av de stasjonære (altså uten switch) fungerer alt knirkefritt i begge retninger

Altså: laptopen klarer bare å sende dersom den bruker krysset kabel. Å motta klarer den uansett. Jeg har prøvd mange kabler, alltid med samme resultat. Det eneste jeg har klart å fastslå er at laptopen ikke klarer å sende data så lenge den er koblet via en switch. Helt til jeg testet med krysset kabel antok jeg at problemet var defekt nettverkskort, men ettersom krysset kabel fungerer skjønner jeg visst ikke problemet likevel. Ettersom alt fungerer mellom de to stasjonære maskinene klarer jeg ikke å legge skylda på switchen heller... Dessuten funker jo trafikk inn til laptopen uansett kabling og bokser på veien.

Noen forslag? Kjører forresten WinXP Home ed. på laptopen, WinXP Pro på den ene stasjonære og RedHat på den andre. Må finne ut av dette før ADSL-linja ankommer om et par laaange uker, er litt avhengig av at nettverket fungerer da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Halla!

det var en vanskelig problemstilling.. merkelig feil.. hadde en merkelig feil selv med en bærbar, den funket ikke på en switch men hvis jeg koblet switchen til en hub også til den bærbare så virket det(skjønner ikke helt hvorfor men??)

eneste løsning jeg kommer på: du kan putte inn et ekstra nettverks kort i den ene stasjonære pc og koble bærbare inn der med kryssa kabel, tror det kan funke..

sprø feil?!? men sånn er data verden noen ganger, ikke veldig logisk noen ganger...

lykke til

Peace.............................

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...