Gå til innhold

Oljefondets avkastning Alt er ikke penger

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Oljefondet har en etisk komite som sier hvilke selskaper de kan ikke investere i, det er korrekt. Men det betyr ikke at man skal få dårligere avkastning av den grunn, dessuten vet jeg flere banker inkludert DNB følger også de samme reglene.

misforstå meg korrekkt :)

media by

Misforstå meg rett...

media burde si hhvilke fond de sammenligner med.

c

forresten: dnb tjener råttent mye penger, gjør de kke? :)

Lenke til kommentar

Benchmarkstudien som ble sluppet nylig viste at avkastningen er under pari, forvaltningskostnadene relativt lave på grunn av begrenset bruk (og betaling av) eksterne forvaltere. Etisk forvaltning kutter i forventning avkastning en smule – en velger jo å ikke ta del i verdiskaping fordi man anser den som uetisk – men jeg tror betydningen av denne er mikroskopisk; det er ikke særlig mange selskaper som er ekskludert.

En langt større effekt ville det ha om man løsnet opp i betingelsene Finansdepartementet setter for forvaltningen; å vekte land etter størrelsen på statsgjelden er smått absurd – solgangsnasjoner med få vekstutsikter og et vell av problemer fremfor morgendagens kjemper.

Lenke til kommentar

Er ikke feil å tjene penger vel? Jeg kjenner ikke så godt til DNB, og jeg har ikke tenkt til å sette meg inn i dem heller siden du ikke gjør mer enn å hive ut en påstand.

Kan du ikke gi oss en link til artikkelen hvor det stod at NBIM klarer dårligere avkastning enn andre fond, så det blir lettere å diskutere dette? :)

Endret av Arne
Lenke til kommentar

Er ikke feil å tjene penger vel? Jeg kjenner ikke så godt til DNB, og jeg har ikke tenkt til å sette meg inn i dem heller siden du ikke gjør mer enn å hive ut en påstand.

Kan du ikke gi oss en link til artikkelen hvor det stod at NBIM klarer dårligere avkastning enn andre fond, så det blir lettere å diskutere dette? :)

Sorry... No link. Kanskje andre kan hjelpe?

Men jeg forstår at man snakker om xx sammenlignbare... Hva er kriteriet for å være sammenlignbart?

at det handler om penger?

at man ønsker avkastning?

Nei, det er ikke forbudt å tjene penger, og man står fritt til å flytte lån hvis man føler seg utnyttet...

Det ville jeg ha gjort.

For meg er dette litt 'la oss se hvor langt vi kan tøye strikken...'

Lenke til kommentar

"La oss se hvor langt vi kan tøye strikken"? Hva mener du med det? Og hva har långivning med saken å gjøre?

Litt vanskelig å si noe om dette når du ikke har NOEN linker til artikler eller henvisninger til aviser det står skrevet noe om. Har ikke sett noe i DN den siste tiden hvertfall.

Hva som er sammenlignbart med Oljefondet lurer jeg også på. Hvis man leder et mindre fond, tar svært høy risiko og er heldig og får god avkastning, så betyr ikke det at fondet er bra forvaltet. Syns i det hele at dette blir litt jalla så lenge det ikke er noen kilder på dette. Kanskje Euklid har en link til studiet eller en artikkel om det?

Lenke til kommentar

"La oss se hvor langt vi kan tøye strikken"? Hva mener du med det? Og hva har långivning med saken å gjøre?

Litt vanskelig å si noe om dette når du ikke har NOEN linker til artikler eller henvisninger til aviser det står skrevet noe om. Har ikke sett noe i DN den siste tiden hvertfall.

Hva som er sammenlignbart med Oljefondet lurer jeg også på. Hvis man leder et mindre fond, tar svært høy risiko og er heldig og får god avkastning, så betyr ikke det at fondet er bra forvaltet. Syns i det hele at dette blir litt jalla så lenge det ikke er noen kilder på dette. Kanskje Euklid har en link til studiet eller en artikkel om det?

var det ikke du som kom med opplysningen om at DNB hasde like streng etikk sojm oljefondet?

forslag: goodta at etikk KAN lette re

trykket ppå avkastningskrav, eller lAa være.

Lenke til kommentar

This.

*Snipp*

var det ikke du som kom med opplysningen om at DNB hasde like streng etikk sojm oljefondet?

forslag: goodta at etikk KAN lette re

trykket ppå avkastningskrav, eller lAa være.

Nei, det var ikke meg.

Hva mener du egentlig? Jeg har litt problemer med å forstå hva poenget er her. Mener du at vi skal godta at fond som ikke investerer i risky business skal ha lavere avkastningskrav enn de som gjør det? Det er vel ganske opplagt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...