surfacetension Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Å nei! Oljefondet tjener mindre enn sammenlignbare... Men har disse sammenlignbare tilsvarende etiske retningslinjer? Hvilke fond sammenlignes det med? Klasefondet? Barnearbeidsfondet? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Vis til kilde og begynn med skikkelig argumentasjon. 5 Lenke til kommentar
surfacetension Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Vis til kilde og begynn med skikkelig argumentasjon. Argumentasjon? sorry§ jeg har ikke krefter... Men er det ikke sant at oljefondet har fått skryt for sine etiske retningslinjer? Ikke for det - jeg forstår at feks forvaltningen har vært dyr... Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Oljefondet har en etisk komite som sier hvilke selskaper de kan ikke investere i, det er korrekt. Men det betyr ikke at man skal få dårligere avkastning av den grunn, dessuten vet jeg flere banker inkludert DNB følger også de samme reglene. 1 Lenke til kommentar
surfacetension Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Oljefondet har en etisk komite som sier hvilke selskaper de kan ikke investere i, det er korrekt. Men det betyr ikke at man skal få dårligere avkastning av den grunn, dessuten vet jeg flere banker inkludert DNB følger også de samme reglene. misforstå meg korrekkt media by Misforstå meg rett... media burde si hhvilke fond de sammenligner med. c forresten: dnb tjener råttent mye penger, gjør de kke? Lenke til kommentar
Armador Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hele denne tråden er håpløst skrevet. Hva vil du frem til? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Kom med kilder. Er umulig å vite hva du prater om, om du ikke har kilder å vise til. Jeg vet forresten ikke hvor mye råttent mye penger er, er det snakk om 1 million, 3, 5kr? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Benchmarkstudien som ble sluppet nylig viste at avkastningen er under pari, forvaltningskostnadene relativt lave på grunn av begrenset bruk (og betaling av) eksterne forvaltere. Etisk forvaltning kutter i forventning avkastning en smule – en velger jo å ikke ta del i verdiskaping fordi man anser den som uetisk – men jeg tror betydningen av denne er mikroskopisk; det er ikke særlig mange selskaper som er ekskludert. En langt større effekt ville det ha om man løsnet opp i betingelsene Finansdepartementet setter for forvaltningen; å vekte land etter størrelsen på statsgjelden er smått absurd – solgangsnasjoner med få vekstutsikter og et vell av problemer fremfor morgendagens kjemper. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) forresten: dnb tjener råttent mye penger, gjør de kke? Er ikke feil å tjene penger vel? Jeg kjenner ikke så godt til DNB, og jeg har ikke tenkt til å sette meg inn i dem heller siden du ikke gjør mer enn å hive ut en påstand. Kan du ikke gi oss en link til artikkelen hvor det stod at NBIM klarer dårligere avkastning enn andre fond, så det blir lettere å diskutere dette? Endret 19. februar 2012 av Arne Lenke til kommentar
surfacetension Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 forresten: dnb tjener råttent mye penger, gjør de kke? Er ikke feil å tjene penger vel? Jeg kjenner ikke så godt til DNB, og jeg har ikke tenkt til å sette meg inn i dem heller siden du ikke gjør mer enn å hive ut en påstand. Kan du ikke gi oss en link til artikkelen hvor det stod at NBIM klarer dårligere avkastning enn andre fond, så det blir lettere å diskutere dette? Sorry... No link. Kanskje andre kan hjelpe? Men jeg forstår at man snakker om xx sammenlignbare... Hva er kriteriet for å være sammenlignbart? at det handler om penger? at man ønsker avkastning? Nei, det er ikke forbudt å tjene penger, og man står fritt til å flytte lån hvis man føler seg utnyttet... Det ville jeg ha gjort. For meg er dette litt 'la oss se hvor langt vi kan tøye strikken...' Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 "La oss se hvor langt vi kan tøye strikken"? Hva mener du med det? Og hva har långivning med saken å gjøre? Litt vanskelig å si noe om dette når du ikke har NOEN linker til artikler eller henvisninger til aviser det står skrevet noe om. Har ikke sett noe i DN den siste tiden hvertfall. Hva som er sammenlignbart med Oljefondet lurer jeg også på. Hvis man leder et mindre fond, tar svært høy risiko og er heldig og får god avkastning, så betyr ikke det at fondet er bra forvaltet. Syns i det hele at dette blir litt jalla så lenge det ikke er noen kilder på dette. Kanskje Euklid har en link til studiet eller en artikkel om det? Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 http://www.regjeringen.no/upload/FIN/Statens%20pensjonsfond/rapporter/GPFG_2009.pdf Men juli 2011 er knapt nylig, slik jeg påstod tidigere i tråden, vet ikke helt hvor jeg tok det fra ... Lenke til kommentar
surfacetension Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 "La oss se hvor langt vi kan tøye strikken"? Hva mener du med det? Og hva har långivning med saken å gjøre? Litt vanskelig å si noe om dette når du ikke har NOEN linker til artikler eller henvisninger til aviser det står skrevet noe om. Har ikke sett noe i DN den siste tiden hvertfall. Hva som er sammenlignbart med Oljefondet lurer jeg også på. Hvis man leder et mindre fond, tar svært høy risiko og er heldig og får god avkastning, så betyr ikke det at fondet er bra forvaltet. Syns i det hele at dette blir litt jalla så lenge det ikke er noen kilder på dette. Kanskje Euklid har en link til studiet eller en artikkel om det? var det ikke du som kom med opplysningen om at DNB hasde like streng etikk sojm oljefondet? forslag: goodta at etikk KAN lette re trykket ppå avkastningskrav, eller lAa være. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Forslag: Gjør et forsøk på å skrive forståelig norsk. 1 Lenke til kommentar
Arne Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 This. *Snipp* var det ikke du som kom med opplysningen om at DNB hasde like streng etikk sojm oljefondet? forslag: goodta at etikk KAN lette re trykket ppå avkastningskrav, eller lAa være. Nei, det var ikke meg. Hva mener du egentlig? Jeg har litt problemer med å forstå hva poenget er her. Mener du at vi skal godta at fond som ikke investerer i risky business skal ha lavere avkastningskrav enn de som gjør det? Det er vel ganske opplagt? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå