Talker Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hvordan setter jeg opp rettighetene til brukere på andre pc'er i lan'et mitt? Det er denne menyen jeg tenker på. For jeg vet ikke hvordan jeg skal søke opp og finne de andre pc'ene og brukerne. Virker som om det bare er lokalt? Tips? Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Hvis du har et hjemmenettverk og vil at brukerne skal nå shares på din maskin så må du lage brukere på din PC med passord som du gir rettigheter til shares. Er du på et større nettverk med AD installert så er det bare å gi brukeren i AD rettigheter på sharet ditt. Lenke til kommentar
Talker Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Hvis du har et hjemmenettverk og vil at brukerne skal nå shares på din maskin så må du lage brukere på din PC med passord som du gir rettigheter til shares. Er du på et større nettverk med AD installert så er det bare å gi brukeren i AD rettigheter på sharet ditt. Hjemmenettverk dette ja. Sier du det? Jeg har jo satt opp shares før óg, men da har vel alle fått lese rettigheter f.eks. Tenkte å sette det opp slik at alle pc'ene MINE fikk fulle rettigheter nå, og ingen andre. Så da må jeg lage flere brukere på pc'en med shares på altså? De andre Pc'ene bruker denne brukeren til å logge seg inn med da? Flere pc'er kan vel bruke samme bruker da antar jeg? Og samtidig? Kan denne brukeren gjemmes fra innloggingsskjermen da? Lenke til kommentar
Mazeking Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Får prøve med noen eksempler: Jeg har en Windows 7 PC som jeg bruker som filserver som står i boden. Denne har en haug med shares *filmer *torrents 'musikk *bilder 'ftp osv. Har laget en bruker som heter WDTV som min WDTV live bruker for å nå filmsharet. Denne brukeren har kun leserettigheter på sharet. Så har jeg laget en bruker med navn super som har fullerettigheter på alle shares. Denne brukeren bruker jeg fra forskjellige PC'er for å logge med på sharet og spille av og evt slette filer fra sharet. I tilegg bruker jeg denne brukeren til å kjøre RDP mot win7 PC for å kunne jobbe mot "skjermen" på denne maskinen. Ble dette noen klarere? På påloggingskjermen på min win7 pc står alle disse brukerne listet opp som brukeres som kan logge inn. Hvis du vil fjerne dette får du gå i kontrollpanelet og endre til classic login på maskina di. Da må man skrive inn brukernavn og passord for å loggge på. I tillegg kan du sette en local security policy som gjør at det aldri står hvem som var sist innlogget på maskinen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå