Gå til innhold

Kommentar: Lages det ordentlige rollespill lenger?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Interessant artikkel og fint å se at gamer.no tar spillutvikling seriøst.

Selv er jeg så heldig at jeg ikke spilte disse klassikerne når de kom ut. Spilte gjennom BG1 i fjor og har fortsatt planer om å spille ekspansjonspakken og ta den karakteren inn i BG2. Gleder meg til det blir tid :)

Spill har blitt altfor strømlinjeformet, som det så fint kalles, eller neddummet. Det er egentlig en skam å kalle Mass Effect 2 for et rollespill. ME1 kan jeg nok gå med på siden det faktisk hadde litt valg, XP osv, men 2 og 3 er og blir store skuffelser.

Skulle gjerne sett et nytt spill som tok rollespillsjangeren seriøst. Witcher er det nærmeste, og det gjør en god jobb. Har ikke noe problemer med grafikken i BG2s motor, men et spill med moderne grafikk og samme gameplay osv hadde vært genialt. Siden BioWare for alvor har forlatt RPG-skuta, er det dessverre ikke så mange igjen.

Denne artikkelen minnet meg forøvrig om en artikkel jeg leste for en stund tilbake om spillproduksjon i dag i forhold til i 'gamle dager'. Nå jobber nesten ingen med historie og gameplay, og til og med koding; de fleste ressurser og mannskap går på grafikk. Det betyr at det blir vanskelig å lage gode historier, og nesten umulig å endre på den underveis. Før var det veldig fort gjort å lage grafikken, så mye mer ressurser gikk på historie og gameplay; kort sagt å skape kunst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...