Gå til innhold

Kommentar: Lages det ordentlige rollespill lenger?

Anbefalte innlegg

*snip*Risen var riktignok for kort i forhold til sine eldre søsken og burde hatt mer valg og konsekvenser som de, men for et kampsystem! Ingen RPG-spill til pc har bedre kampsystem enn det (noen vil kanskje mene et av Gothic-spillen, ok) men av andre utviklere? Njet!! *snip
Hva er det med dette kampsystemet som er så overlegent? Jeg har spilt Risen, men kan ikke huske at kampsystemet var så veldig annerledes andre ting jeg har spilt. Så vidt jeg husker blokkerer du, slår, blokkerer, slår, hopper unna, slår osv.-Deluze

Noe av det JEG mener gjorde kampsystemet i Risen så bra, var følelsen av presisjon; alle utfall føltes konkrete, samtidig som unnamanøvre faktisk utgjorde en reell, taktisk forskjell. Våpenfølelsen var også bra. Ikke minst, hvis man trente på timing, kunne man faktisk føle at man som spiller med litt investering kunne bli bedre til å slåss, ikke bare som rollekarakter, noe som medførte at man slapp å utelukkende forholde seg til stats. Deilig å kunne mestre det å banke en i utgangspunktet sterkere fiende enn deg selv uten å måtte ty til camping med pil og bue... - Sverd/skjoldkamp har aldri og kan sannsynligvis aldri funke like bra i førsteperson fordi man mister det taktiske overblikket i for stor grad. Forskjellen mellom Risens og Gothics kampsystem var ikke så stor, litt mindre presisjon i Gothic, samt en forsinkelse i respons/animasjoner, men det lærte man fint å forholde seg til etter noen timer.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aphelion svarte for meg, det vil si jeg har samme oppfatning. Vil legge til at du også kan lese fiendene og kjempe taktisk i forhold til fiendenes taktikk. De opptrer veldig forskjellig og det er din taktikk og timing som avgjør hvor godt du kjemper ( tillegg til at karakteren din stadig blir bedre og sterkere). Dette er utrolig mye mer spennende og givende enn å bare klikke mer eller mindre "hysterisk" slik det foregår i de fleste RPGs.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er helt enig i det du sier aphelion3, og også det du trekker frem casemodd, men jeg forstår at vi tydeligvis vektlegger det ulikt. For selv om jeg er enig i at de punktene dere har trukket frem fikk jeg aldri følelsen at det var supert når jeg spilte det.

Spesielt det at en kan lese fiendene såpass tydelig synes jeg var kjedelig. I starten var det morsomt å kunne banke harderer fiender med dårlige evner (karakteren) og dårlig utstyr, men utover i spillet ble det aller meste jeg møtte bare "meh". Merk! Det er lenge siden jeg spilte det nå, så det kan være at jeg husker feil/at de tingene som irriterte meg litt da har vokst seg større siden.

Uansett må jeg si at det var et svært underholdende spill, og jeg ser frem til oppfølgeren.

-Deluze

Edit: Og forresten, takk for svarene til dere begge.

Endret av Deluze
Lenke til kommentar

Jeg burde heller ha kjøpt Fallout: New Vegas fremfor Skyrim og Fallout 3!

Skyrim og Fallout 3 er ikke dårlige, men nøyaktig hva jeg savner i disse spillene ble påpekt veldig bra i denne artikkelen. Bra skrevet!

*Slenger New Vegas i handlekurven på steam og håper det tilfredsstiller noe av savnet etter fordums storheter*

Endret av Enceladus
Lenke til kommentar

Jeg burde heller ha kjøpt Fallout: New Vegas fremfor Skyrim og Fallout 3! Skyrim og Fallout 3 er ikke dårlige, men nøyaktig hva jeg savner i disse spillene ble påpekt veldig bra i denne artikkelen. Bra skrevet!*Slenger New Vegas i handlekurven på steam og håper det tilfredsstiller noe av savnet etter fordums storheter*

Synd at spillet er helt umulig og spille når det kom ut, Jeg måtte starte på nytt 3 ganger og hver save fil hadde 50 timer , Så jeg gav opp, nå venter jeg på sammle pakken og alle fixene,

Men elendig release av spillet må jeg si. Og jeg sjekket på netter for 1 halvt år siden og de sier at problemet ligger i Game Engine så de kan ikke patche det, Så du burde sjekke spillet før du kjøper det, kanskje det er samme søplet som når det kom ut, uendelig med feil

Endret av Realzi
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selvfølgelig Ultimate Edition. Vampire: The Masquerade – Bloodlines, Arcanum og Temple of Elemental Evil er kjent for hvor buggy de var. Likevel er dette spill jeg setter veldig høyt. Om spillet er Buggy men kan måle seg med titlene nevnt ovenfor så er jeg fornøyd. http://en.wikipedia.org/wiki/Troika_Games

Serriøst, jeg betaler ikke for og spille et spill som er halvferdig, De feilet totalt med New Vagas, spesielt Playstation, Ingen som har playstation rører dette spillet. fuckings ripoff

Lenke til kommentar

Eg mistenkjer vel uansett at overlappinga mellom dei som liker Obsidian-rollespel og dei som kjøper spel til PS3 i staden for PC er ganske marginal.

Fristet til å komme med en frekkaskommentar om Dungeon Siege 3, men holder meg for god for det...

Vil jo ikke strekke definisjonen av rollespill for langt heller! :p

Lenke til kommentar

Eg mistenkjer vel uansett at overlappinga mellom dei som liker Obsidian-rollespel og dei som kjøper spel til PS3 i staden for PC er ganske marginal.

Pokker har det med saken og gjøre, jeg fikk et totalt bugget spill som ikke gikk an og spille, Skal de bare slippe unna med det og lage enda verre konsoll spill neste gang, nå er jo ikke akkurat dette Fallout 1 eller 2 heller da, mere for de som liker Elder of scrolls og Fallout 3, så det gjelder vel heller for den type fans og der er det flere som spiller på Xbox og Playstation en pc. Så ikke mye Obsidian i det spillet

Har du hørt om og eie både Ps3 og pc sammtidig ;) ?

Lenke til kommentar

http://www.gog.com/page/promo_buy1_get1

ÅÅh herlig mulighet for de som ikke har opplevd disse legendariske RPG spillene.

Kjøp 1, få 1 ekstra gratis..

Baldur's Gate 2 Complete

Baldur`s Gate: The Original Saga

Dungeons & Dragons: Dragonshard

Forgotten Realms: Demon Stone

Icewind Dale Complete

Icewind Dale 2 Complete

Neverwinter Nights: Diamond Edition

Planescape: Torment

Endret av Adversary
Lenke til kommentar

Å ha båe to er vel strengt tatt ein føresetnad for å kunne velje å kjøpe eit spel til PS3 i staden for PC. Og jo - poenget mitt var at New Vegas har mykje meir til felles med Fallout 1/2 enn konsollfavoritten Fallout 3 nokonsinne hadde. Perspektivet og motoren er nye, filosofien frå Black Isle er der framleis. Så lenge det er tilfelle, får Obsidian - frå meg - mykje takhøgde for teknisk dilldall. Ambisjon og evne over polish any day.

På PC opplevde eg for øvrig ikkje tekniske problem som ikkje allereie var tilstades i Fallout 3, så med F:NV har eg ikke grunn aldri trengt å tøye tolmodsmuskelen noko særleg. For einskilde sekvensar i Alpha Protocol, derimot ...

Elder of Scrolls?

Lenke til kommentar

For å illustrere hvilken vei RPG's har tatt...

Rollespillet "Silver" fra Infogrames, kom ut i 1999.

Det er et action RPG, og gir egentlig ingen forsøk på å fremstå som et hardcore RPG. Særdeles lite stats etc, men alikevell måtte jeg faktisk bruke hodet mer i kampene til silver enn det nye RPG spillet Skyrim.

I Silver krevde forskjellige fiender forskjellige taktikker, visse fiender var svake for spesielle typer våpen eller magi etc.

I skyrim har er det generelt få items av virkelig interesse, det er ingen tvil om hvilket våpen du skal bruke, og det krever ingen taktikk.

Det er noe galt, når casual Action RPG's fra 1999 har mer dybde enn Skyrim...

Endret av Drogin
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg kjøpte selvfølgelig Ultimate Edition.

Vampire: The Masquerade – Bloodlines, Arcanum og Temple of Elemental Evil er kjent for hvor buggy de var. Likevel er dette spill jeg setter veldig høyt. Om spillet er Buggy men kan måle seg med titlene nevnt ovenfor så er jeg fornøyd.

http://en.wikipedia.org/wiki/Troika_Games

I dag har heldigvis communitien patcha Bloodlines og rettet de fleste feilene. Det er virkelig et av mine all time favorites.

Lenke til kommentar

http://www.gog.com/page/promo_buy1_get1

ÅÅh herlig mulighet for de som ikke har opplevd disse legendariske RPG spillene.

Kjøp 1, få 1 ekstra gratis..

Baldur's Gate 2 Complete

Baldur`s Gate: The Original Saga

Dungeons & Dragons: Dragonshard

Forgotten Realms: Demon Stone

Icewind Dale Complete

Icewind Dale 2 Complete

Neverwinter Nights: Diamond Edition

Planescape: Torment

Måtte hamstre litt på GOG i går selv om jeg hadde noen fra før. Hadde tross alt ikke gog-versjonen! Man får også Temple Of Elemental Evil gratis om man kjøper et av de over. Dvs i tillegg til spill nr 2 gratis. Så for 9,99$ kan man få BG2, Torment og ToEE!!!

Og jeg hadde mer problemer med Fallout3 enn FNV på PC, bare så det er sagt. Mulig jeg brukte konsollen for å ordne noen mindre quest-bugs i FNV, men den kræsja iallfall ikke (like mye?) som Fallout3.

Edited for more exclamation points!

Endret av Godsaker
Lenke til kommentar

Å ha båe to er vel strengt tatt ein føresetnad for å kunne velje å kjøpe eit spel til PS3 i staden for PC. Og jo - poenget mitt var at New Vegas har mykje meir til felles med Fallout 1/2 enn konsollfavoritten Fallout 3 nokonsinne hadde. Perspektivet og motoren er nye, filosofien frå Black Isle er der framleis. Så lenge det er tilfelle, får Obsidian - frå meg - mykje takhøgde for teknisk dilldall. Ambisjon og evne over polish any day. På PC opplevde eg for øvrig ikkje tekniske problem som ikkje allereie var tilstades i Fallout 3, så med F:NV har eg ikke grunn aldri trengt å tøye tolmodsmuskelen noko særleg. For einskilde sekvensar i Alpha Protocol, derimot ...Elder of Scrolls?

Den eneste grunnen jeg kjøpte det var fordi det var det eneste som var likt Elder of scrolls, jeg mener mekaniker og quester, det var jo mange quester der, som oblivion, Fallout 3 var kjedelig og hadde ingen quester,

Her er hva jeg vil de skal gjøre,

Obsidian kan fortsette på Fallout så slipper jeg og vente så sabla lenge før de slipper ut et nytt elder scrolls.

Begge sidene ville jo blitt tilfredstilt da,

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...