JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Kjøpte for ikke så lenge siden nytt hovedkort og CPU, men fikk det ikke til å virke. Og var rimelig overbevist om at hovedkortet/CPU var defekt, så jeg sendte det tilbake til leverandør for test. De testet det, og fant ingen som helst feil. Syntes dette var litt rart :oops:, men tenkte jeg måtte vel bare prøve videre. Og det gjør jeg fortsatt... Hardware er: MSI K7T266 Pro2-RU (ny) AMD XP 1600+ (ny) 256MB DDR (ny) ASUS GF2 GTS IBM GXP60 HD osv. Det som skjer når jeg skrur på PC-en, er at det kommer noen pip, og 'diagnose-lysene' på hovedkortet stopper opp på "Boot attempt," men har noen ganger stoppet på "Testing RTC." Jeg har clearet CMOS flerne ganger, og jeg har prøvd å bytte ut både CPU, skjermkort, harddisk og RAM uten hell. Den vil ikke starte, og det kommer aldri opp noe bilde på skjermen. Nå i det siste så har jeg prøvd å få alt til med kun skjermkort i, og ikke harddisk, og kun strømbryter koblet til HK. Hadde egentlig gitt opp å finne feilen selv i dag, og skulle levere den inn og heller betale for å få det fikset. Men da måtte jeg ventet en uke på svar Hadde satt meget stor pris på om noen kunne hjelpe meg med dette [ Denne Melding var redigert av: JoeKidd på 2002-02-08 19:23 ] [ Denne Melding var redigert av: JoeKidd på 2002-02-08 19:47 ] Lenke til kommentar
bertie Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Har erfaring sjøl, og har sett flere ganger at folk ikke får bilde engang, og maskinen booter ikke. I mitt tilfelle virket det som det var minne som ikke satt godt nok i... Flere har opplevd det samme... Prøv i en annen minne-slot f.eks... bertie Lenke til kommentar
JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Prøvd det og, uten hell :sad: Lenke til kommentar
BBC Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Du har satt i kontaktene korrekt vei? Ram-brikkene sitter 110% korrekt i? Sitter grafikk-kortet godt i? Hvor stor strømforsyning har du? Lenke til kommentar
JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 PSUen er på 300W. Ca et halvt år gammel av type "Silent Systems™, Molex." Har ikke hatt problemer med den før, men det er liksom det eneste jeg ikke har prøvd å bytte ut... RAM-brikken sitter i som den skal, grafikkortet også. Det skal vel godt gjøres å sette i noen kontakter feil vei :smile:, men tror ikke jeg har gjort det. [ Denne Melding var redigert av: JoeKidd på 2002-02-08 20:09 ] Lenke til kommentar
sondrek Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Forsøk å starte PC'n uten noe som helst av kort inne. Hvis du kjører den igang uten prossessor og ram bør den gi fra seg et par PIP som bekrefter at cpu/ram ikke er installert (forutsatt at pc-høyttaler er koblet på). Sett så inn en ting av gangen.. Hvis du ikke får pipene når du starter uten cpu og ram bør du sjekke alt av ledninger/jumpere på hovedkortet at det sitter skikkelig. Sjekk også jumpersettingene på hovedkortet i forhold til bruksanvisningen... Lenke til kommentar
JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Nå har jeg prøvd det med et annet hovedkort og. Det jeg brukte før, et MSI K7T Turbo, med 256MB SDRAM. Men fortsatt skjer det samme :sad: Gjorde som du sa, og prøvde å sette inn en ting av gangen. Det eneste som kunne være noe var skjermkortet, men jeg prøvde med et annet i går, og det hjalp ikke noe :sad: Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Hei ,hadde delvis samma problem denne uka Jeg fikk heller ikke noe bilde - enn en svart skjerm :sad: ..og maskina pip - pip -pip... Pipelydene betydde at den ikke kunne finne ram, men jeg testa den og den funka. Konkluderte med at BIOS var gått til hel.. Kortet mitt var såpass nytt, så jeg tenkte jeg skulle prøve å reklamere på kortet der jeg hadde kjøpt. Forbaulselsen var stor da jeg var så heldig å få nytt hk på minuttet :smile: :smile: :smile: Mitt forslag vil være at du tester ram'n (noe du sikkert allerede har gjort!) , og at du evt får lånt / kjøpt deg nytt hk for å teste om du da får starta. Vet ikke om d var mye hjelp her men.... lykke til :smile: Jeg var temmelig oppgitt da det stod på som værst her, og ikke noe kan være så frustrerende som en ny pc som ikke vil fungere, ikke sant? Hehe... Lenke til kommentar
JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Du har rett i det ja, at det er frustrerererererende :smile: Meget mulig at BIOS har gått til h... Men med begge hovedkortene? Har ikke testet RAMen for seg selv, men de to hovedkortene bruker jo forskjellig RAM. Lenke til kommentar
JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 OG... PSdata fant ingen feil med hovedkortet el CPU da de testet det... Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Merkelig at det ikke funka på d andre hk :sad: ). Hvis cpu er defekt, så skal jo BIOS starte likevel!! Har du prøvd å oppdatere BIOS før uhellet skjedde? BIOS oppdatering er ofte nødvendig og kan være katastrofalt hvis det ikke gjøres på korrekt måte. Og selv om du gjør det på rett måte, kan du ha uflaks og maskina kræsjer/fryser under oppdateringa. På mitt nye Asus A7M 266 DDR var jeg faktisk nødt til å oppdatere BIOS for i d hele tatt få hk til å godta den nye XP1700+ cpu'n jeg kjøpte. Med xp montert fikk jeg ikke boota opp med floppy, og var helt nødt til å låne meg en "eldre" AMD Duron for å starte med floppy-boot - helt utrolig og irriterende :smile: Lenke til kommentar
sondrek Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Bak på PC'n har du en bryter som setter Volt på strøforsyningen (tror jeg).. Skulle ikke gå an å kjøre med feil innstilling der, men har du sjekket at den står riktig? Starter CPU vifta når du slår på PC'n, indikasjon på at den får strømmen den behøver? Lenke til kommentar
sondrek Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Hvis du har koblet til PC-høyttaleren bør den fortelle deg en del om hva som foregår når du starter maskinen ved de PIPene den gir fra seg. Piper det normalt? Piper det ikke i det hele tatt? Fortell :smile: [ Denne Melding var redigert av: sondrek på 2002-02-08 20:49 ] Lenke til kommentar
JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Sykt! Nei har ikke gjort noen BIOS-oppdateringer heller. Men BIOS på RU-kortet skal da være klar for XP-CPUer trodde jeg? Maks uflaks om begge BIOS er krasjet ja, men det var rart at PS ikke fant noen feil med det da :?: Har ikke slik Volt-bryter, bare av og på på PSU. Det hender at CPUviften starter opp såvidt når jeg slår på strømmen, men den gjør det ikke alltid. Når jeg slår på PC-en kommer det etter en stund et laaangt pip, etterfulgt av et par korte. Jeg kan dessverre ikke morse, så jeg vet ikke hva det betyr :wink: [ Denne Melding var redigert av: JoeKidd på 2002-02-08 20:51 ] Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Quote: On 2002-02-08 20:48, sondrek skrev:Hvis du har koblet til PC-høyttaleren bør den fortelle deg en del om hva som foregår når du starter maskinen ved de PIPene den gir fra seg. Piper det normalt? Piper det ikke i det hele tatt? Fortell :smile:[ Denne Melding var redigert av: sondrek på 2002-02-08 20:49 ] NB! Du trenger ikke å ha høytalere tilkoblet for å høre pipelydene! Pipelydene kommer fra HK :wink: Se i manualen til hk for å se hva de forskjellige pipe-lyd kodene betyr. Det står der. Lenke til kommentar
sondrek Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Vanligvis skal den pipe to korte pip, da starter den normalt. Ett langt PIIIP indikerer at ram (eller cpu) ikke fungerer/er satt i. Får du forskjellige PIP når du prøver å sette i en ting av gangen? Uten noe i skal du få et langt PIP. Hvis jeg husker korrekt, skal du få normale PIP først når cpu OG ram er satt i... Dette er en måte å gjøre feilsøking på hardware for å se hvilke komponenter som ikke fungerer Lenke til kommentar
Kjellis Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Quote: On 2002-02-08 20:59, sondrek skrev:Vanligvis skal den pipe to korte pip, da starter den normalt. Ett langt PIIIP indikerer at ram (eller cpu) ikke fungerer/er satt i. Får du forskjellige PIP når du prøver å sette i en ting av gangen?Uten noe i skal du få et langt PIP. Hvis jeg husker korrekt, skal du få normale PIP først når cpu OG ram er satt i... Dette er en måte å gjøre feilsøking på hardware for å se hvilke komponenter som ikke fungerer Uff.....pipe-kodene kan variere fra HK til HK. Pipe-kodene du viser til her trenger nødvendigvis ikke stemme med JoeKidds' :wink: Dine bemerkninger stemmer i alle fall ikke med mine lyder her Lenke til kommentar
sondrek Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 Kjellis: okay :wink: Tok likegjerne alle pipelyder under samme kam Lenke til kommentar
JoeKidd Skrevet 8. februar 2002 Forfatter Del Skrevet 8. februar 2002 Står ingenting i manualen om hva pipelydene betyr :sad: Uten noe i, og uten RAM så er det ingen pip i det hele tatt. Så, som Kjellis sa, så er det nok andre pipekoder på mitt HK. Men setter pris på all hjelpen :smile: Får se om MSI har noe info om pipene på hjemmesiden... Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 8. februar 2002 Del Skrevet 8. februar 2002 har faktisk vært borti en PC som laget noen pipe lyder og det kom ikke noe bilde frem på skjermen hvis ikke keyboardet var i... RAM'en må også vøre i for å frå frem bildet på skjermen.. (i hvertfall på min PC) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå