Bidalaka Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Markedsføringsloven angående alternativ medisin er i utgangspunktet klar. http://www.lovdata.no/for/sf/ho/xo-20031211-1501.html " Den som tilbyr alternativ behandling, kan i sin markedsføring ikke benytte påstander om at en behandlingsform har virkning mot konkrete sykdommer eller lidelser eller på andre måter utforme markedsføringen slik at den gir dette inntrykk. Den som tilbyr alternativ behandling, kan ikke markedsføre behandlingsformer eller behandling av sykdommer eller lidelser som vedkommende etter § 5 – § 7 i lov om alternativ behandling av sykdom mv. eller annen lov, ikke har lov til å utøve eller behandle." Mitt spørsmål er om det er lov å omgå dette ved å skille direkte reklame/butikkvirksomhet fra påstand om virkning. Altså, anta at jeg har en nettbutikk der jeg selger naturmiddelet "BliFrisk" som inneholder hovedingrediensen Lurium. På butikknettstedet er markedsføringen min nøytral og forsiktig. Jeg skriver ingen voldsomme påstander, men bare hinter vagt til "styrkende effekt på immunforsvaret" osv. Samtidig deltar jeg aktivt på nettsteder, og på messer og kongresser. Der skriver jeg artikler og holder foredrag om Lurium. Jeg påstår ubetinget at det kurerer alt fra forkjølelse til kreft, AIDS og fotvorter. Jeg nevner ikke direkte middelet mitt, "BliFrisk", men alle vet jeg selger det, og at det eneste stedet som selger "BliFrisk" med "Lurium" er min nettbutikk. Er dette lov? Endret 19. februar 2012 av Bidalaka Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Det du egentlig spør om er om din aktivitet på nettsteder, messer, kongresser, m.m. kan regnes som markedsføring. Svaret er ja. Begrepet markedsføring omfatter alle former for kommunikasjon fra en selger rettet mot potensielle kjøpere som har det formål å få solgt produktet. Deltakelse på en kongress, slik man vanligvis forstår dette begrepet, kan fort falle utenfor - fokuset på en kongress er gjerne ikke kjøpere, men ens fagfeller o.l. Spørsmålet her er om kommunikasjonen er kjøperrettet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå