Gå til innhold

2-4port SATA3 controller, anbefalinger ?

REGZA

Anbefalte innlegg

Hei, har en shuttle XS58H7, med full HDD (Win XP) . Så jeg besluttet å gå over til en hybridløsning med 2x SATA3 60G SSD (Vertex3) + 1x SATA2 500M HDD (Seagate Momentus 2.5").

Stoler ikke helt på SSD så tanken er å kjøre automatisk nattlig speiling av SSDene til HDDen.

Siden hovedkortet har 3x SATA2, men ingen SATA3 så kjøpte jeg også en PCIe 4x SATA3 controller(HighPoint RocketRAID 640 4P SATA III).

Etter å ha slitt i to hele dager så røska jeg ut den jævelen, knekte'n i to og heiv den i søppla! Er jo klar over at bootdisk på ekstra (ikke onboard) controller er nesten alltid et 'mareritt', men det må da finnes noe som funker ?

Har jo diskplass nok nå, men trenger SSD til systemet for hastighetens skyld, det er viktig.

Vil jeg miste mye av SSD hastigheten ved å bruke SATA2 istedetfor SATA3 ??

Endret av REGZA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ibm 1015 funker :)

Koster ca 1000kr og har 8 porter. (minisaskabler)

Båndbredden er over 2GB/s :)

Nå var det jo SATA3 jeg var ute etter...

Og det støtter den...

sas2 og sata3 støttes ;)

Dette vet jeg veldig godt fordi jeg har den selv og har koblet til 4x crucial m4 128gb på den. Har også testet 5x corsair force GT på den.

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

OK. Vet du om diskene er synlig før OS starter og driver lastet... vil feks EASEUS ToDo Backup

i bootmode kunne se diskene, eller vil jeg måtte plugge disken(e) i MoBo SATA2 først ?

Skal vaffal holde meg unna Marvell chipene...Ser litt på LSI MegaRAID SAS 9240-4i...

Endret av REGZA
Lenke til kommentar

Greit å prate med noen som har erfaringer på et område...

Jeg er ikke interessert i et JBOD oppsett (alle disker 'smeltet sammen' til 1 stasjon), er vel

heller ikke interessert i RAID (måtte i så fall være RAID5 eller RAID6).

Det jeg heldst vil er å ganske enkelt få flere uavhengige SATA(3) porter... kan det gjøres med IBM'en... ikke måtte blande diskene i noe slags JBOD eller RAID ?

Endret av REGZA
Lenke til kommentar

Nja, problemet er at en skikkelig kontroller for SATA 6 Gbs for SSDer er skikkelig dyr.

Selv om de alle klarer en viss sekvensiell hastighet så er det ikke det som gjelder for SSDer til OS bruk, tilgangstider og hvor mange IOPS den klarer teller mye mer, og billige kontrollere ala RocketRAIDen din og Marvell chippene på hovedkort lider alle av dette problemet.

IBM kontrolleren klarer ikke like høye sekvensielle hastigheter som en SATA 6 gbs kontroller, men den denger de billige knallhardt på tilgangstider og det andre som virkelig teller, og kan dra RAID arrays opp til 2 Gigabyte per sekund hvis ønskelig.

Lenke til kommentar

Ja den støtter sikkert SATA, både 1, 2, og 3. Men iflg manualen så er høyeste SATA speed 3Gb/s... og DET er SATA2 speed.

Anyhow, jeg bestillte denne på ebay:

<http://www.attotech.com/products/product.php?cat=3&scat=4&sku=ESAS-H608-000>

Det er en 8x port, ikke RAID controller.

På ATTO testen fikk jeg 50M på HDD'n, og 240M på SSD'n.

Med en SATA3 port 6Gb/s så blir det kanskje 500M på SSD'n.

Men 'gud' det var stor forskjell da jeg fikk systemet over på SSD :)

Lenke til kommentar

Jah! Men så var det bare det at IBM'en gir max 3Gb (SATA2) da vettu...

Fra manualen, side 1-3:

"1.3General Description

The ServeRAID M1015 controller brings 6.0 Gb/s Serial Attached SCSI

and 3.0 Gb/s Serial ATA II performance to host adapter, workstation, and

server designs. The controller supports internal storage devices, which

allows you to use a system that supports enterprise-class SAS drives,

and desktop-class SATA II drives. The controlle"

Lenke til kommentar

Jah! Men så var det bare det at IBM'en gir max 3Gb (SATA2) da vettu...

Fra manualen, side 1-3:

"1.3General Description

The ServeRAID M1015 controller brings 6.0 Gb/s Serial Attached SCSI

and 3.0 Gb/s Serial ATA II performance to host adapter, workstation, and

server designs. The controller supports internal storage devices, which

allows you to use a system that supports enterprise-class SAS drives,

and desktop-class SATA II drives. The controlle"

Men i hekkefjell, vil du ikkje høre? Den støtter sata 6gbps for farsken! Jeg har den selv, så det VET jeg!

Som jeg sa før i tråden så har jeg kjørt 5 corsair force gt som er 6Gbit ssder og 4 crucial m4 som er Sata 6Gbit. Hver av disse fikk over 500MB/s lesehastighet, noe som er UMULIG på sata 3Gbit ;)

Her er beviset mitt da jeg kjørte 5stk force gt i raid.0. Dette klarer man ikkje med sata 3Gbit for å si det slik, Da må man ha enda flere....

forcegt5R0IBMm101564kstripe.png

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...