Gå til innhold

Ny pc for overclocking - korrigering av hardware ønskes hvis det bør gjøres


Anbefalte innlegg

Hei .

 

Jeg vil bare starte med å si att jeg er ny på dette forumet - og gleder meg til å bli værende her i mange år fremover! Beklager hvis dette er postet i feil forum .

 

Jeg har siden guttealder alltid ønsket meg vannkjøling i pcn og mestre det å overklokke "max". Da fordi, dette har alltid interresert meg i mange år. Og nå skal/kan jeg endelig prioritere litt penger på data igjen.

 

Uansett :). Det jeg egentlig lurte på er litt hjelp med evt korrigering om det må til for ett nytt prosjekt som omhandler vannkjøling og overklokking som nevnt tidligere.

 

Jeg har sett ut noen komponenter som jeg har lest mye om på nettet ,samt jeg har sett endel prosjekter på amerikanske forum der de lager videoer og legger ut bilder av prosjektene og byggene de selv har satt opp.MORRO!

 

Det skal sies att det har kommet utrolig mye nytt og mere nytt kommer , dette er standard, så ett sted må man starte. Her er følgende utvalgte komponenter .

 

Hardware info - link til handlekurv på komplett.no for den som ikke orker / har tid til å lese alt jeg har skrevet ;)

 

Link : http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1050469&su=262909BF-4FAD-4980-A1BF-

CABDF9FD10D1

 

 

Kabinett : Corsair 800D http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=489882

 

Dette har jeg valgt grunnet dens størrelse og mange utvidelser,samt att den har plass til 360 radiator i topp. Også er det utrolig stilrent.

 

Neste da er:

 

Strømforsyning: Corsair AX 850watt Gold - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=600426

 

Denne håper jeg har nok power, etter det jeg har lest skal det være passe hvis man vil utvide med f.eks ekstra skjermkort og nok av HDD og lignende. Modulær er også kjekt hvis man vil ha det rent og ryddig inne i kabinettet ,samt da att airflow vil bli betraktelig bedre.

 

 

Hovedkort : ASUS Maximus IV Extreme-Z68, Socket-1155 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=637586

 

Dette har jeg valgt fordi den har mange muligheter og er klart for høye verdier nå man skal overklokke, ettersom jeg har lest og sett videoer av på blant annet youtube er att det er veldig god bios som gjør det lett og ha oversikt. info og applikasjoner er også kjekt å ha når en skal ha " kontroll " over hva man tar seg til når man overklokker på det stadiet som jeg vil oppnå. samt det ser meget stilig ut(vil ha ett colortheme)som matcher med hverandre dette kommer vi inn på senere. Dette støtter ikke pci-e 3.0 , har det noe å si på ytelsen når jeg da skal kjøre dette sammen med 7970 kort? vet att det funker, men er det dårligere kontra ett HK med pci-e 3.0 ?

 

Prosessor : Intel® Core i7-2700K Processor

 

Denne har jeg valgt da jeg har gode erfaringer med den lillebror 2600k - beist av en overklokker! Noe jeg regner med att 2700k også er :)

 

Hvorfor jeg velger I7 fremfor I5 2500k, jo det er fordi da har jeg muligheten for å ha litt ekstra "on the go" hvis jeg skal redigere og konvertere filmer og video.

- Jeg skal i første omgang kun brukes til spilling som bl.a Battlefield 3 og benchmarks samt vanlig bruk.

 

 

Ram : Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=618011

 

Billig og god ram samt stabil, etter hva jeg har lest og hørt. finnes ikke så mye mer å si da jeg ikke er så god på ram.

 

Skjermkort : Sapphire Radeon HD 7970 3GB GDDR5 http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=659711

 

Dette skal visst nok være verdens raskeste referanse skjermkort og yter svært godt i tester og i spill, samt att det skal være en enkel og stabil overclocker enhet.

 

Kommer nok til å kjøre dette i Crossfire når behovet nærmer seg. Lest att geforce 6xx serien kommer samt 7990 også kommer, om det er ett bedre valg vet jeg ikke , antar det. Her må ting testes og prøves! kan ikke alltid vente på noe fordi det alltid kommer noe bedre uansett :)

 

Gjerne si ifra om f.eks 2x570 kort yter / scorer bedre i tester samt i spill.

 

SSD : OCZ SSD Agility 3 Series 2.5" 120GB http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657310

 

Disken OS som Windows 7 Home Premium 64bit skal kjøre på, denne har jeg fra før av. Svært godt fornøyd kjøres i "AHCP" mode - usikker på hvordan det staves.

 

Vifter : Noctua NF-S12B FLX 120mm http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=461444Har tenkt på å kjøre dette med andre bedre vifter enn det som er std fra Corsair.

 

Etter hva som er i produktbetegnelsen står det att det er svært stillegående vifter som gir godt med volum/skyv.

 

Dette er jeg usikker på ,skal jeg være ærlig. Hørt mye godt om Noiseblocker som bl.a Techbay selger . Gjerne kom med innspill :)

 

Vannkjøling:

 

Vannkjøling som passer til dette hadde vært fint om noen kunne sette opp , eller hjelpe meg med.

 

- Radiator

- Pumpe

- Cpu Blokk

- Tank

- Slanger

- Nipler

 

Venter med vannkjøling til skjermkortet da jeg må få litt mer buffer først.

 

Takker for kritikk og innspill.

 

Mvh Chris

Endret av aRCTII
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

først og fremst vil jeg anbefale deg å bruke dustinhome.no fremfor komplett.no, dustinhome er billigere og har like bra/bedre service

 

har selv 800D og er storfornøyd, men du kan jo ta en titt innom denne tråden for å se om du finner noe annet også

 

Asus ROG serien med hovedkort koster ekstremt mye, og du kan overklokke like bra på Asus P8Z68-V serien

 

forskjellen på 2700K og 2600K er at førstnevnte er 100MHz raskere stock enn sistnevnte, høyere tall i navnet, alle biter på kroken... stock så merker du ingen forskjell, og de overklokker like bra, rett og slett fordi de er samme CPUen, men hvis du bare skal bruke den litt til redigering så er det egentlig ikke noe vits å kjøpe i7, i5 er jo ikke så mye dårligere, og hvis du skal ha maks overklokk så burde du jo skru av HT uansett

 

16GB minne er totalt ubrukelig, og hvis du virkelig bryr deg om overklokking så burde du bruke så få minnemoduler som mulig uten å droppe minneytelse (da mener jeg at du burde bruke helst 2 brikker), sånn du omtaler hvordan redigering du skal drive med så virker det ikke som du skal klare å bruke mer enn 8GB

 

SSD burde du legge noe hundrelapper til i, kjøp en Crucial M4, Samsung 830 eller Intel 520, OCZ agility er en av de verste innenfor stabilitet

Lenke til kommentar

først og fremst vil jeg anbefale deg å bruke dustinhome.no fremfor komplett.no, dustinhome er billigere og har like bra/bedre service

 

har selv 800D og er storfornøyd, men du kan jo ta en titt innom denne tråden for å se om du finner noe annet også

 

Asus ROG serien med hovedkort koster ekstremt mye, og du kan overklokke like bra på Asus P8Z68-V serien

 

forskjellen på 2700K og 2600K er at førstnevnte er 100MHz raskere stock enn sistnevnte, høyere tall i navnet, alle biter på kroken... stock så merker du ingen forskjell, og de overklokker like bra, rett og slett fordi de er samme CPUen, men hvis du bare skal bruke den litt til redigering så er det egentlig ikke noe vits å kjøpe i7, i5 er jo ikke så mye dårligere, og hvis du skal ha maks overklokk så burde du jo skru av HT uansett

 

16GB minne er totalt ubrukelig, og hvis du virkelig bryr deg om overklokking så burde du bruke så få minnemoduler som mulig uten å droppe minneytelse (da mener jeg at du burde bruke helst 2 brikker), sånn du omtaler hvordan redigering du skal drive med så virker det ikke som du skal klare å bruke mer enn 8GB

 

SSD burde du legge noe hundrelapper til i, kjøp en Crucial M4, Samsung 830 eller Intel 520, OCZ agility er en av de verste innenfor stabilitet

 

Vedlig god og rask tilbakemelding! det med ssd var jeg ikke klar over - skal jeg være helt ærlig. visste att Corsair force serien var dårlig .. ocz har jeg hatt i 2 mndr så den får jeg nok ikke levert inn. Men den har vært stabil for meg så det funker nok greit. blir vel å handle mer ssd , men er ikke noe jeg har bruk for nå.ang minne er det rett og slett p.g.a de har den på tilbud på komplett , koster bare 350 kr for 8 gb mer. grunnen til att jeg også da går fram å velger 2700k er fordi den koster det samme. skal sette opp likt oppsett på dustinhome, tviler på att dem er billigere når pakken blir samlet ,men absolutt verdt ett forsøk:)

Lenke til kommentar

forskjellen på 2700K og 2600K er at førstnevnte er 100MHz raskere stock enn sistnevnte, høyere tall i navnet, alle biter på kroken... stock så merker du ingen forskjell, og de overklokker like bra, rett og slett fordi de er samme CPUen, men hvis du bare skal bruke den litt til redigering så er det egentlig ikke noe vits å kjøpe i7, i5 er jo ikke så mye dårligere, og hvis du skal ha maks overklokk så burde du jo skru av HT uansett

 

Det at de klokker like bra er riktig om du treffer bra med en 2600k, 2700k er høyere binnet 2600k chipper som gjør at du er mer sikker mtp overclockingen, max på begge to er det samme, men andelen 2700k som gjør feks 5.5Ghz er høyere enn andelen 2600k.

 

Slik som det er nå og ut morgen dagen så er forskjellen 4,- på komplett, og til vanlig ca 120,- så jeg ville nok gått for 2700k.

Lenke til kommentar

 

Det at de klokker like bra er riktig om du treffer bra med en 2600k, 2700k er høyere binnet 2600k chipper som gjør at du er mer sikker mtp overclockingen, max på begge to er det samme, men andelen 2700k som gjør feks 5.5Ghz er høyere enn andelen 2600k.

 

Slik som det er nå og ut morgen dagen så er forskjellen 4,- på komplett, og til vanlig ca 120,- så jeg ville nok gått for 2700k.

 

gadd ikke sjekke, men prisen er vanligvis høyere på 2700K

 

og forskjellen er noe som 48% som klarer 5.5 av 2600K og 50% av 2700K som klarer 5.5GHz (prosentandelen er ikke direkte tall på hvor mange som klarer det, med det viser hvor liten forskjell det er)

 

men til samme pris går det jo fint

Lenke til kommentar

Hva slags ram hadde passet bra til oppsettet mitt?

 

mest mulig performance for penga , 8 gb holder nok i massevis så lenge det er en god ram som ikke bottlenecker. Ser att dominatoren er usannsynlig dyr, er det verdt det i det hele?

 

 

annen ting , hva med skjermkortet? skal vel drive bf3 på high/ultra med respektabel fps ?!

 

Takker uendelig for hjelpen:) helt fantastisk !

 

vh Chris

Lenke til kommentar

skjermkortet skal vel dra BF3 på ultra med god FPS

 

corsair vengeance brikkene skal virke fint, dominator er ikke verdt det, RAM flaskehalser ikke systemer før det er nede på under 1333MHz

 

her har jeg ett eksempel på dustinhome vs komplett

 

delene er de du har valgt i førstepost, utenom vifte

 

komplett: 16121kr (uten frakt, frakt koster ?)

 

dustinhome: 15583kr (uten frakt, frakt koster 99kr)

Lenke til kommentar

Jeg mener nå at når du skal bruke 16.000 + på ny pc, så er det lite vits og holde tilbake på en 100 lapp, kan godt hende jeg hadde flaks, men har nettopp gått igjennom 7stk 2600k for og finne en god en (hadde 2 som benchet på 5.2Ghz med 1.65v og resten lå på 48-51x multi. Har enda 3 stk til på vei så får se hvordan de gjorde det. Første 2700k jeg fikk tak i benchet på 5.5Ghz med 1.60v så mye mulig det var flaks, men når det er snakk om 100kr så hadde valget vært lett for meg.

Lenke til kommentar

Jeg mener nå at når du skal bruke 16.000 + på ny pc, så er det lite vits og holde tilbake på en 100 lapp, kan godt hende jeg hadde flaks, men har nettopp gått igjennom 7stk 2600k for og finne en god en (hadde 2 som benchet på 5.2Ghz med 1.65v og resten lå på 48-51x multi. Har enda 3 stk til på vei så får se hvordan de gjorde det. Første 2700k jeg fikk tak i benchet på 5.5Ghz med 1.60v så mye mulig det var flaks, men når det er snakk om 100kr så hadde valget vært lett for meg.

 

Leste mere i natt ang folk som har gått for 2700k der er det ikke en eneste som ikke har fått under 5.2 Ghz , det blir også fortalt att 2700k er en "cherry-picked" 2600k , altså intel har økt minste effekt til en garanti av minimum 5,2ghz og att den skal være høyere binned en sin lillebror 2600k. 5,5 som du skriver er jo helt fantastisk! det med leitinga etter den gyldne v.2600k har jeg hverken tid eller penger til. blir litt mye å få inn 10 stk prosessorer for å finne den "ene" for så å ha resten slengende eller sende tilbake på 14 dagers returrett.

 

,4jeg har jo 2600k nå der får jeg den stabilt med 4,8 ghz med 1,4v. tempen ligger da på 45-50 idle og helt opp til 79 med prime95 i 1 time, da "tørr" jeg ikke mer..

 

Det er også merkverdig att jeg har en splitter ny pc som jeg bestillte for ca 12 dager siden, jeg skal levere tilbake alt bortsett fra psu - Corsair AX 850 og Ocz ssd samt dvd spilleren.

 

Den bestod av :

 

kabinett Corsair 600T white - bare plastikk og ikke mulighet for 3-rad's radiator i topp.

 

Opggraderingspakka - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=649118

 

skjermkort - MSI GTX 560 TI 1gb twin frozer || . Dette blei for svakt og er ikke stabilt selv om man overclocker bare 50Mhz kan være grunnet driverne noe jeg antar.

 

Kjøling Corsair H70 - denne gjør en ok jobb ,men er ikke i nærheten av custom vannkjøling når det kommer til temp på max OC og load.

Endret av aRCTII
Lenke til kommentar

Leste mere i natt ang folk som har gått for 2700k der er det ikke en eneste som ikke har fått under 5.2 Ghz , det blir også fortalt att 2700k er en "cherry-picked" 2600k , altså intel har økt minste effekt til en garanti av minimum 5,2ghz og att den skal være høyere binned en sin lillebror 2600k. 5,5 som du skriver er jo helt fantastisk! det med leitinga etter den gyldne v.2600k har jeg hverken tid eller penger til. blir litt mye å få inn 10 stk prosessorer for å finne den "ene" for så å ha resten slengende eller sende tilbake på 14 dagers returrett.

 

Om det er slik at de er Cherrypicked og "samtlige" gjør minst 5.2Ghz så hadde valget vært lett her. Faktisk så lett at jeg akuratt slang inn en ordre til på komplett for og se hvor langt denne går, har da testet 7 2600k og 2 2700k.

Lenke til kommentar

Leste mere i natt ang folk som har gått for 2700k der er det ikke en eneste som ikke har fått under 5.2 Ghz , det blir også fortalt att 2700k er en "cherry-picked" 2600k , altså intel har økt minste effekt til en garanti av minimum 5,2ghz og att den skal være høyere binned en sin lillebror 2600k. 5,5 som du skriver er jo helt fantastisk! det med leitinga etter den gyldne v.2600k har jeg hverken tid eller penger til. blir litt mye å få inn 10 stk prosessorer for å finne den "ene" for så å ha resten slengende eller sende tilbake på 14 dagers returrett.

 

Om det er slik at de er Cherrypicked og "samtlige" gjør minst 5.2Ghz så hadde valget vært lett her. Faktisk så lett at jeg akuratt slang inn en ordre til på komplett for og se hvor langt denne går, har da testet 7 2600k og 2 2700k.

Hva oppnådde du med i7 2700k på de 2 cpu'ene? Jeg er veldig nysgjerrig! Jeg kan jo ikke bevise att de rent faktisk er en "cherry-picked" 2600k men er _mange_ som opplever det! Merker det klør i fingra etter å se selv! Forresten, er det noen som kunne hjelpe meg med vannkjøling? Kommer nok til å bestille fullt wc til cpu samt skjermkort, like greit å få det "ferdig" gode løsninger som ser flott ut er å foretrekke

Lenke til kommentar

Bestilte en 2700k tidligere i dag, så den kommer vell i morgen og blir testet på tirsdag, den andre var ikke min, den var i en pc jeg bygget for en venn. Testet denne litt i maskinen min på kaldt vann og klarte der og få den opp i 5.6Ghz, men ville ikke benche på mer enn 5.5ghz med 1.6v (ville ikke pushe mer mtp at det ikke var min)

 

Har også 2 stk 2600k som enda ikke har blitt testet og venter på 2 til så blir og teste de 4 2600k'ene på Tirsag/onsdag og 2700k'en en av dagene.

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Høres spennende ut! hva slags kjøling kjører du og hvilke temps ligger du på ved "max" oc?

 

Custom loop med 2x HWLabs GTX 360 + 120mm Coolgate. Når jeg becher er det enten i vintermånedene med vinduet på fullt eller i garasjen i vintermånede. Ambient ligger på ca 12-15c i rommet eller 5c i garasjen.

 

Med 1.3v på 3x 6970 og 1.65v på cpu'en har jeg en peak på ca 64c på varmeste kjernern, ligger somregel på 55-59c.

 

Til vanlig har jeg 1.4-1.45 på cpu'en og 1.2v på skjermkortene, har da en max temp på ca 60c på cpu'en. (Amibent ca 21c)

Lenke til kommentar

Høres spennende ut! hva slags kjøling kjører du og hvilke temps ligger du på ved "max" oc?

 

Custom loop med 2x HWLabs GTX 360 + 120mm Coolgate. Når jeg becher er det enten i vintermånedene med vinduet på fullt eller i garasjen i vintermånede. Ambient ligger på ca 12-15c i rommet eller 5c i garasjen.

 

Med 1.3v på 3x 6970 og 1.65v på cpu'en har jeg en peak på ca 64c på varmeste kjernern, ligger somregel på 55-59c.

 

Til vanlig har jeg 1.4-1.45 på cpu'en og 1.2v på skjermkortene, har da en max temp på ca 60c på cpu'en. (Amibent ca 21c)

Helt rått Eggman! Bruker du da testbench eller kabinett når du da oc? Hva blir brukt av hovedkort? Beklager alle spørsmålene, jeg er av typen som heller spørr 2 ganger og "får det med meg" .Jeg er ganske "ny" på oc , selv om jeg kan det basiske for å utføre en ok oc på cpu. I7 2600k har jeg fått oppi 5,2ghz ingen problem, men det er da ustabilt. Havner gjerne i bsod under eller etter en Benchmark . Da med volt på 1,46 med HT på, ikke optimalt med det på etter hva jeg har erfart. Skjermkort er jeg ikke så veldig god på føler jeg, bruker /har brukt msi afterburner - det virker ikke som att det er så stabilt igjen. Er her for å lære samtidig og høre/lese andres teorier og erfaringer samt konkuranse alltid er morro!

Lenke til kommentar

Helt rått Eggman! Bruker du da testbench eller kabinett når du da oc? Hva blir brukt av hovedkort? Beklager alle spørsmålene, jeg er av typen som heller spørr 2 ganger og "får det med meg" .Jeg er ganske "ny" på oc , selv om jeg kan det basiske for å utføre en ok oc på cpu. I7 2600k har jeg fått oppi 5,2ghz ingen problem, men det er da ustabilt. Havner gjerne i bsod under eller etter en Benchmark . Da med volt på 1,46 med HT på, ikke optimalt med det på etter hva jeg har erfart. Skjermkort er jeg ikke så veldig god på føler jeg, bruker /har brukt msi afterburner - det virker ikke som att det er så stabilt igjen. Er her for å lære samtidig og høre/lese andres teorier og erfaringer samt konkuranse alltid er morro!

 

hehe, ikke noe voldsomme greier, men klarer meg. Har lenge sittet og snust på både SS, dice, og LN2 men aldri tatt det siste steget. Slik et er nå bencher jeg bare på det utstyret jeg bruker 24/7 og det jeg har liggende fra tidligere. Bencher stort sett i kabinett eller rett på en treplate. På 1155 så er det på et Gigabyte P67 UD7 hk, litt 775 på et MIIF også.

 

1.46v for 5.2Ghz benching er jo ganske bra, flere av de 2600k jeg har hatt har trengt opp mot 1.6v for og nå x52. Noen peiling på max multi på den chippen?

 

Gpu benching gjør jeg bare med vann, har 3stk 6970 som jeg bruker. Til nå så har jeg kun brukt 1.3v, men har akuratt flashet dem med custom bios så skal prøve og kjøre noen runder med 1.35-1.4 når jeg får alt opp igjen og får funnet den beste 1155 chippen her (til nå har jeg bare fått kjørt noen runder på 5.2Ghz, håper at en av de 2600k chippene eller den 2700k'en som jeg kjøpte fra Komplett vil gjøre x55 eller noe mer. Det hadde virkelig pyntet på div 3d scores.

Lenke til kommentar

Helt rått Eggman! Bruker du da testbench eller kabinett når du da oc? Hva blir brukt av hovedkort? Beklager alle spørsmålene, jeg er av typen som heller spørr 2 ganger og "får det med meg" .Jeg er ganske "ny" på oc , selv om jeg kan det basiske for å utføre en ok oc på cpu. I7 2600k har jeg fått oppi 5,2ghz ingen problem, men det er da ustabilt. Havner gjerne i bsod under eller etter en Benchmark . Da med volt på 1,46 med HT på, ikke optimalt med det på etter hva jeg har erfart. Skjermkort er jeg ikke så veldig god på føler jeg, bruker /har brukt msi afterburner - det virker ikke som att det er så stabilt igjen. Er her for å lære samtidig og høre/lese andres teorier og erfaringer samt konkuranse alltid er morro!

 

hehe, ikke noe voldsomme greier, men klarer meg. Har lenge sittet og snust på både SS, dice, og LN2 men aldri tatt det siste steget. Slik et er nå bencher jeg bare på det utstyret jeg bruker 24/7 og det jeg har liggende fra tidligere. Bencher stort sett i kabinett eller rett på en treplate. På 1155 så er det på et Gigabyte P67 UD7 hk, litt 775 på et MIIF også.

 

1.46v for 5.2Ghz benching er jo ganske bra, flere av de 2600k jeg har hatt har trengt opp mot 1.6v for og nå x52. Noen peiling på max multi på den chippen?

 

Gpu benching gjør jeg bare med vann, har 3stk 6970 som jeg bruker. Til nå så har jeg kun brukt 1.3v, men har akuratt flashet dem med custom bios så skal prøve og kjøre noen runder med 1.35-1.4 når jeg får alt opp igjen og får funnet den beste 1155 chippen her (til nå har jeg bare fått kjørt noen runder på 5.2Ghz, håper at en av de 2600k chippene eller den 2700k'en som jeg kjøpte fra Komplett vil gjøre x55 eller noe mer. Det hadde virkelig pyntet på div 3d scores.

 

52 er max selv 1,65 volt. man må liksom så mye høyere opp i volt for å øke de siste 100-300mhz.

 

Jeg har prøvd på 53 , med 1,7 for morroskyld men da kommer jeg ikke inn i win 7 engang. virker som 52 er max og akkuratt, syns det er litt rart nå jeg gir den så mye juice. rare greier dette,men det som er hele morroa spør du meg.

Lenke til kommentar

Helt rått Eggman! Bruker du da testbench eller kabinett når du da oc? Hva blir brukt av hovedkort? Beklager alle spørsmålene, jeg er av typen som heller spørr 2 ganger og "får det med meg" .Jeg er ganske "ny" på oc , selv om jeg kan det basiske for å utføre en ok oc på cpu. I7 2600k har jeg fått oppi 5,2ghz ingen problem, men det er da ustabilt. Havner gjerne i bsod under eller etter en Benchmark . Da med volt på 1,46 med HT på, ikke optimalt med det på etter hva jeg har erfart. Skjermkort er jeg ikke så veldig god på føler jeg, bruker /har brukt msi afterburner - det virker ikke som att det er så stabilt igjen. Er her for å lære samtidig og høre/lese andres teorier og erfaringer samt konkuranse alltid er morro!

 

hehe, ikke noe voldsomme greier, men klarer meg. Har lenge sittet og snust på både SS, dice, og LN2 men aldri tatt det siste steget. Slik et er nå bencher jeg bare på det utstyret jeg bruker 24/7 og det jeg har liggende fra tidligere. Bencher stort sett i kabinett eller rett på en treplate. På 1155 så er det på et Gigabyte P67 UD7 hk, litt 775 på et MIIF også.

 

1.46v for 5.2Ghz benching er jo ganske bra, flere av de 2600k jeg har hatt har trengt opp mot 1.6v for og nå x52. Noen peiling på max multi på den chippen?

 

Gpu benching gjør jeg bare med vann, har 3stk 6970 som jeg bruker. Til nå så har jeg kun brukt 1.3v, men har akuratt flashet dem med custom bios så skal prøve og kjøre noen runder med 1.35-1.4 når jeg får alt opp igjen og får funnet den beste 1155 chippen her (til nå har jeg bare fått kjørt noen runder på 5.2Ghz, håper at en av de 2600k chippene eller den 2700k'en som jeg kjøpte fra Komplett vil gjøre x55 eller noe mer. Det hadde virkelig pyntet på div 3d scores.

 

Har du merket forskjellen ved å oc på 67 chipset kontra 68? flere som sier det er lettere/bedre på 67 chipset - jeg har selv aldri prøvd 67 da jeg kom rett ifra 58 og rett på 68 chipsettet jeg har nå, prøver også å finne ett godt kort der jeg kan få mest mulig ytelse som klarer en stabil og høy multiplier. Vet extreme serien til rog har vært god og stabil samt man har en hæv av muligheter når det kommer til vannkjøling. som en skriver lengre opp i teksten her er det ikke vits med rog serien da V serien til asus er like god. dette kan jeg ikke bekfrefte eller avkrefte da jeg ikke har funnet noen referanser til nettopp dette. er selvsagt villig til å gå opp i pris så lenge det er "vits" i for å få mest ut av klokken. Ws (workstation) serien er for folk som vil ligge på rundt 46-48 i max multiplier samt Deluxe (pro) serien er for folk som vil maxe rundt 49-52 i multiplier ,mens da extreme serien er for de mellom 52-57 i multiplier etter hva <<JJ>> ifra asus som er markedssjef i asus sier. Dette kan selvfølgelig være nok ett salgstriks ,selvom jeg faktisk tror litt på det han sier og har utført av tester på hjemmesiden/channelen på youtube.. hva tenker ang dette?

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd noe særlig med andre enn P67 på 1155 så kan ikke si stort der.

 

Ang max multi så kan du fort finne ut denne, alle "chipper" har en max multi, noen klarer denne å 1.4-1.5, andre må langt opp på 1.7 osv.

 

1. Sett Vcore til 1.55

2. Skru av EIST, C1E, C-states

3. Skru av HT og 2 kjerner (Dette er for og begrense varmen)

4. Øk multi'en.

 

Så lenge du ser Windows loadingen så er det greit, start feks på x50 og jobb deg oppover, med de settingene til du ikke lengere får sett Windows Logoen. Husk ikke load noe om du ikke har kjøling som klarer og holde den greit kald med 1.55v Vcore.

 

Dette sier ikke stort om hvor mye spenning du trenger for og nå en gitt klokk, men gir deg et pointer på hvor høyt du kan gå med riktig kjøling. Jeg bruker denne for og luke ut lusene 48-52 chipper, de gidder jeg ikke styre mer med enkelt og greit fordi jeg allerede har benchet det jeg klarer med 52x, for og få høyere score må jeg opp og over x52.greit

Endret av EggMan88
Lenke til kommentar

Har ikke prøvd noe særlig med andre enn P67 på 1155 så kan ikke si stort der.

 

Ang max multi så kan du fort finne ut denne, alle "chipper" har en max multi, noen klarer denne å 1.4-1.5, andre må langt opp på 1.7 osv.

 

1. Sett Vcore til 1.55

2. Skru av EIST, C1E, C-states

3. Skru av HT og 2 kjerner (Dette er for og begrense varmen)

4. Øk multi'en.

 

Så lenge du ser Windows loadingen så er det greit, start feks på x50 og jobb deg oppover, med de settingene til du ikke lengere får sett Windows Logoen. Husk ikke load noe om du ikke har kjøling som klarer og holde den greit kald med 1.55v Vcore.

 

Dette sier ikke stort om hvor mye spenning du trenger for og nå en gitt klokk, men gir deg et pointer på hvor høyt du kan gå med riktig kjøling. Jeg bruker denne for og luke ut lusene 48-52 chipper, de gidder jeg ikke styre mer med enkelt og greit fordi jeg allerede har benchet det jeg klarer med 52x, for og få høyere score må jeg opp og over x52.greit

 

 

 

Hei igjen!

 

har du fått testa 2700k? jeg får pcn min i morra , så da blir det benching . eneste er att jeg har bare en RÆVA corsair H70 kjøler. Er usikker på delene til vannkjølingen, har lagt ut på extrem vannkjøling forumet ,men har ikke fått noe svar så jeg må avvente litt til jeg får bekreftet att det er riktige deler som er blitt lagt i handlekurven.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...