Gå til innhold

Teknologi utdannelse

Neutrinocore

Anbefalte innlegg

Er ferdig på allmenn VG3 til våren, og sitter nå og lurer på hva jeg skal studere til høsten. Har veldig lyst til å jobbe med å utvikle ny teknologi og da for eksempel jobbe i en bedrift som Microsoft, Sony, Samsung, Intel og lignende (Selvsagt ikke viktig for meg å jobbe i akkurat disse bedriftene). Er ikke veldig praktisk av meg, så det beste for meg er å studere relativt teoretiske fag.

Har sett for det meste på ingeniørutdanningene på NTNU. Har tenkt veldig på Datateknikk eller Fysikk og Matematikk, men har også sett på Elektronikk og Nanoteknologi. Noen som har noen forslag til hvilket studiet som vil passe best? Kom også gjerne med tips til andre studier, hvis det er noen som vet om noen andre gode :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har ikke karakterer til å komme inn på nano, men kan bruke ett eller to år på å opparbeide meg noen ekstrapoeng, hvis det blir valget. Har hatt realfag på videregående, så det er ikke noe problem med det. Er innenfor alle de kravene ;) Det er i grunn valget av utdanning på universitetet som er problemet.

Lenke til kommentar

Hei!

Om du vil jobbe med elektronikk (lage datadeler, tver, satellitter eller lignedne), så er elektronikk linjen for deg. Om du vil jobbe med å lage datasystemer så er datateknikk linjen du burde velge.

Fysmat er en linje som fokuserer veldig på matematikk og fysikk i 5 år. Du kan på matematikkdelen velge å delvis fordype deg innen programmering, men da med fokus på matematikken i programmering.

Nano er noe du kan drive med om du velger andre linjer som fysmat, elektronikk eller lignende. Nano var en linje de lagde for å synliggjøre fordypningen som allerede eksisterte i mange linjer.

mvh,

Espen Skarsbø Olsen

Studentkontakt IDI NTNU

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Har omsider kommet ned til et valg mellom Fysikk og Matematikk og elektronikk. Det jeg nå lurer på er hvilke jobbmuligheter man kan få med disse to studiene. Ser det er mange fag som er like og som likner veldig på hverandre i begge studiene, bl.a. ser jeg man kan lære en del om elektrisitet og magnetisme og kretser i studieretningen teknisk fysikk. Stiller man relativt likt med en utdanning fra begge disse studiene, og har man gode muligheter til å få jobb i teknologibedrifter (f.eks. Microsoft, Sony, Samsung, Intel o.l.) med en utdanning innen fysikk og matematikk?

Er relativt flink i fysikk og matematikk og synes det i bunn og grunn er ganske morsomt også, men er samtidig interessert i teknologi og elektrisitet, så en blanding av dette hadde passet meg ypperlig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...