Beyma Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Heisann! Er igang med vinterslankingen og har gått ned 3 kilo siden januar. Har endret kostholdet radikalt og løper ganske mye. Men har et lite problem. For å holde et kaloriinntak på ca 1500 per dag, så føler jeg meg ofte sulten og det kombinert med studier er ikke særlig bra. Noen her som har noen tips til ting man kan spise og bli mett? Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 1500 kcal? Hvor høy er du? Hvor mye veier du? Hvor gammel er du? 1500 kcal er lite for en mann som trener, så lenge du ikke går på PSMF e.l. På generell basis bør du få i deg mer protein, da dette metter mer enn karbohydrater. Lenke til kommentar
Euklid Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Den som spiser pølsemat og kjøttmat hele dagen, han blir så doven og så lat og veldig tykk i magen. Men - den som spiser gulerøtter, knekkebrød og peppernøtter, tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille. Han blir så passe mett i magen, glad og lystig hele dagen og så lett i bena at han ikke kan stå stille. Den som vil ha bare kjøtt og spiser sine venner - han blir så doven og så trøtt og får så stygge tenner. Men - den som spiser gulrøtter, knekkebrød og peppernøtter, tyttebær og bjørnebær og kålrot og persille. Han er så snill mot dem han kjenner, og får mange gode venner, og får like fine tenner som en krokodille. --- 1500kCal og mye løping høres lite ut, som forrige taler nevner. Endret 18. februar 2012 av Euklid Lenke til kommentar
Beyma Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 1500 kcal? Hvor høy er du? Hvor mye veier du? Hvor gammel er du? 1500 kcal er lite for en mann som trener, så lenge du ikke går på PSMF e.l. På generell basis bør du få i deg mer protein, da dette metter mer enn karbohydrater. Er 185 og veier per i dag 93.5. Startet på 97. Har ikke som mål og bygge muskelmasse, da dette er noe jeg tar til sommeren for å bygge meg opp igjen. Mitt problem er at jeg har trent masse styrke i flere år, og var på et tidspunkt stor og sterk, med lite fett. Så sluttet jeg å trene grunnet lite lyst og en ryggskade. Nå er jeg blitt dvask og vil ned i vekt og masse for å ble lettere og føle meg bedre. 1500 kcal er ikke så fryktelig lite, når man supplerer med masse vitaminer gjennom kosttilskudd og tran. Lenke til kommentar
OlafG Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) 1500 kcal? Hvor høy er du? Hvor mye veier du? Hvor gammel er du? 1500 kcal er lite for en mann som trener, så lenge du ikke går på PSMF e.l. På generell basis bør du få i deg mer protein, da dette metter mer enn karbohydrater. Er 185 og veier per i dag 93.5. Startet på 97. Har ikke som mål og bygge muskelmasse, da dette er noe jeg tar til sommeren for å bygge meg opp igjen. Mitt problem er at jeg har trent masse styrke i flere år, og var på et tidspunkt stor og sterk, med lite fett. Så sluttet jeg å trene grunnet lite lyst og en ryggskade. Nå er jeg blitt dvask og vil ned i vekt og masse for å ble lettere og føle meg bedre. 1500 kcal er ikke så fryktelig lite, når man supplerer med masse vitaminer gjennom kosttilskudd og tran. Hvis man tar utgangspunkt i at du er tyve år, og trener 3-5 ganger i uka har du en TDEE på 3300. Det vil da si at du kjører et underskudd på 1800 kcal/dag. Og du vil i teorien gå ned ca. 1,5-2,0 kilo i uken, hvorav det er ca. 75% fett og 25% muskler som forsvinner(litt usikker på det tallet). Det er dog forutsatt at du får i deg nok protein. Vil ikke anbefale deg å kjøre større underskudd en maks 1000 kcal/dag, helst mindre om du vil ha en sunn vektnedgang. Du sier du har hatt mye muskler og lite fett på kroppen tidligere. Det er en myte det at musklene dine blir til fett i det du slutter å trene. Det at du har blitt "dvask" har sannsynligvis en sammenheng med at du sluttet å trene, og ikke justerte kosthold deretter. Sånn ellers, for å bli mett mens du er på diett ville jeg prøvd periodisk faste. Holder på med det selv og det funker egentlig veldig bra. Bytt ut karbohydratrik mat med mer proteinrik mat. F.eks tunfisk, kylling, hvit fisk etc. Endret 19. februar 2012 av OlafG Lenke til kommentar
mollasund Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Med for stort kaloriunderskudd kan du risikere at kroppen går i sparemodus, hvor den vil spare på all næring du mater den, noe som gjør at fettet ditt ikke vil forsvinne særlig fort. Begynn høyere på kalorier, og jobb deg stadig nedover på kaloristigen. Men for å svare på spørsmålet, så ville jeg spist minst mulig karbohydrater. Det metter mye, men er også rik på kalorier. Grønnsaker, spesielt brokkoli er veldig mettende og kalorifattige. Drikk mye vann for å fulle opp magen, ofte oppfatter du tørste som sult når kroppen er dehydrert. Noe som får deg til å spise mer. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 1500 kcal er ikke så fryktelig lite, når man supplerer med masse vitaminer gjennom kosttilskudd og tran. Masse kosttilskot og tran? Om dette utgjer fleire hundre kcal, kvifor tar du det ikkje med? Om det ikkje er noko kaloriar å snakke om i desse tilskota så utgjer dei ingenting på energiregneskapet. 1500 kcal er 1500 kcal, uansett kor mange D-vitamin du får i deg. 1500 er for lite uansett aktivitetsnivå og spesielt om du trener 3-5 dagar i veka. 1500 er slankenivå for jenter på 165 og 65kg. Et meir. 1 Lenke til kommentar
Akse Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 1500kcal? Det er frokosten min. Du må få i deg mer mat! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå