Ole3 Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Dersom en større husholdningsgjenstand (fryser, vaskemaskin, kjøleskap ol) feiler innenfor reklamasjonsperioden, hvem skal betale for leverandørens oppmøte (som normalt koster 1000 kr) hos forbrukeren? Er dette beløpet dekket av reklamasjonsbestemmelsene eller må forbrukeren betale dette selv? (Spørsmålet er dessverre høyst reelt ) //Ole Endret 19. februar 2012 av Ole3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Det dekkes av selger/leverandør. Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Det dekkes av selger/leverandør. Takk "Isbilen"! Jeg mente vel også det. Kan du hjelpe meg med en referanse? //Ole Endret 18. februar 2012 av Ole3 Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Forbrukerkjøpsloven § 30. Gjennomføring av avhjelp Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren. Dette gjelder selvfølgelig bare hvis det er snakk om en mangel ihht. loven (at du selv ikke er skyld i feilen). 1 Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Hvem tok kontakt med leverandøren? Du eller selger? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Normalt er det produsenten som tar regninger i slike tilfeller såfremt det dekkes av produsentens garanti, men i hovedsak er det selger som har det juridiske ansvaret såfremt det dekkes av forbrukerkjøpsloven (produsentgarantier og forbrukerkjøpslov har en tendens til å overlappe hverandre på de fleste områder). Du bør imidlertid henvende deg til selger før du kontakter noe garantiverksted, slik at kravet er formelt rettet mot selger, så kan de evt. henvise deg videre til garantiverksted. Dette fordi selger iht. forbrukerkjøpslovens § 30 i utgangspunktet kun har anledning til å foreta to avhjelpsforsøk for samme mangel før du evt. har rett til å heve kjøpet. Endret 19. februar 2012 av srbz 1 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Hvem tok kontakt med leverandøren? Du eller selger? Selger henviste videre til det selskapet som har ansvar for merkets service. Jeg antar leverandøren har inngått den avtalen. //Ole Lenke til kommentar
Gjest Slettet-IBL5Pam9QB Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Det vanlige da er jo at serviceverkstedet fakturerer leverandøren direkte, dersom det faktisk er snakk om en mangel ihht. forbrukerkjøpsloven. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå