Gå til innhold

Battlefield drømmekart


Anbefalte innlegg

Inspirert av en diskusjon om fremtidige kart her på forumet, tenkte jeg at det hadde vært kult å tegne mitt eget Battlefield-kart. Jeg er neppe den eneste som har tenkt tanken, så derfor denne tråden.

 

Kun for moro skyld - sjansen for at en DICE-ansatt snubler innom tråden etter å ha trykt feil link under pornosurfing, og som deretter tenker "hmm not bad" er temmelig liten.

 

Så, her er et forslag fra meg (forklaringer under bildet):

 

 

Vinter-1.jpg

Et stort og ganske flatt vinterkart med mye skog, en elv og et tettsted midt på motorveien som går diagonalt tvers over kartet.

 

Området er stort og har mange veier, og kjøretøy vil få problemer med å manøvrere i skogen. Alle flagg, bortsett fra C, vil være vanskelige å forsvare siden infanteri kan løpe over alt. Hurtige bevegelser i squad vil belønnes, siden det er snakk om store områder uten særlig dekning. Snipere vil ikke kunne nyte store høyder, men lange distanser og åpne områder bør kompensere for dette. Miner vil være til stor nytte ute på motorveien, men kan også vise seg å være nyttig på de mindre veiene.

 

De tynne, svarte strekene representerer hver mellom 5 og 10 høydemeter (avhengig av størrelse på kartet), med hovedbasene og C på laveste nivå. Dermed blir høyeste nivå på kartet et sted mellom 15 og 30 meter over laveste nivå.

 

Bakken er dekket av nysnø, og den dype elva har ennå ikke frosset.

 

I hver base vil det spawne 4 tankser, 2 LAVs, 4 Humwees og 3 Jeeps, på RU side vil det i tillegg spawne to båter. De 6 sorte prikkene på kartet (ved basene + C) er stasjonære AT-kanoner. Baserape bør være et sjeldent syn på dette kartet, ettersom det ikke er noen helis/jets, det er flere veier ut av hver base og det spawner mange kjøretøy. Dersom det ene laget presser langt frem med tankser, risikerer de angrep fra sidene, og det hele balanseres fort ut ettersom man må helt tilbake til hovedbasen for å hente ny tanks.

 

A, som er like ved det høyeste punktet i området, vil bestå av to-tre små brakker ved siden av ei stor radiomast, som har høy militær strategisk verdi, og er i tillegg til motorveien årsaken til hvorfor begge sider i konflikten ønsker kontroll over området.

B er et lite, nedlagt gårdsbruk i skogen. Noen gjerder og gammelt skrot langs innkjørselen gjør gården lett å forsvare mot kjøretøy som kommer langs veien, men fiender som kommer fra elven og gjennom skogen møter ingen hindringer. Her spawner en jeep.

C er det lille, men kompakte tettstedet som i løpet av de siste ti år har blomstret økonomisk som en følge av motorveien som ble bygd like ved. Beboerne har flyktet for lengst, men før de forlot flyttet de store betongblokker ut på motorveien både i nord og i sør, i håp om at tankser skulle velge å kjøre rundt og ikke igjennom tettstedet. Tettstedet består av en bensinstasjon (vest for motorveien) og en klynge med 1- og 2-etasjes betonghus samt noen butikker (østsiden). Her spawner det en LAV, to Jeeps og en skid loader som ble brukt i arbeidet med å flytte betongblokkene.

D er et skogbruk. Her ligger det store stabler med tømmerstokker, og to store lastebiler står parkert utenfor hovedkontoret. Et par brakker er også å finne på området. Her spawner en Jeep.

E består av to gamle, forlatte hus. Beboerne frøs ihjel for noen vintre siden, og ingen arvinger har vært villige til å ta over huset, i frykt for at det skal være hjemsøkt. Her spawner en Jeep.

 

(Det er mulig et så stort kart trenger 7 flagg. I så fall vil disse to befinne seg på motorveien, mellom hver base og C, der som sideveiene kommer inn, og ikke spawne noen kjøretøy.

 

1 er en gammel bunker fra den kalde krigen som aldri ble tatt i bruk. Inngangen er spikret fast for å forhindre at dyr skal komme seg inn i bunkeren, men denne skytes eller sprenges lett i stykker. Bunkeren, som har en kjeller, er lett å forsvare, men har bare en utvei, noe som kan vise seg å være upraktisk dersom man blir tvunget under jorden. Her spawner en Hummer og en Jeep (hvorvidt disse er av US/RU type er avhengig av hvem som har tatt C).

2 er et gårdsbruk som fortsatt er i drift. Den gamle møllen nede ved vannet er ikke lengre i drift, men inni mølla er en trapp, og oppe i 2. etasje kan en god snikskytter dekke et stort område. I gården spawner det en Hummer, og ved mølla en båt (US/RU type avhengig av C).

 

Hovedtanken bak kartet er at tankser hurtig skal kunne krysse kartet og spille en stor rolle i sentrum, med åpne, skogfrie områder rundt tettstedet. Tankser som beveger seg inn i tettstedet vil få dekning mellom bygningene så lenge disse varer, men risikerer også å bli fanget her dersom fienden omringer tettstedet.

Kjøretøy vil, for en gangs skyld, være til virkelig nytte og et absolutt must for å komme seg mellom de forskjellige flaggene.

Infanteri vil muligens slite dersom de skulle miste kjøretøy og bli tvunget til å løpe i mellom, men vil nyte fordel av tett skog og ingen hindringer.

 

 

Nå har jeg valgt å skrive en ganske lang beskrivelse, men det er ikke nødvendigvis et noe du må gjøre. Et kart kan snakke for seg selv!

 

Hva venter du på? Åpne Paint og sett i gang! :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tråd-starter:

Last ned UDK (Unreal Development Kit), så 'design' brettet der. Ta masse bilder, send inn til DICE :new_woot:

Jeg kan tolke dette på to måter:

 

A: Du liker idéen min og synes jeg kan sende den inn til DICE

B: Du synes den er helt mongolid og håper på at jeg skal bruke timesvis på noe, slik at DICE-folka får seg en god latter

Lenke til kommentar

UDK har muligheten for terrain mode.

Se en tutorial på dette, og du har muligheten til å forme hele overflaten av kartet.

 

Det ville vist din visjon mye bedre enn dette bildet, som jeg ærlig talt synes var mindre imponerende enn det jeg håpet på :/

 

Ideen i seg selv er ikke dum, men den er ikke definert nok til at jeg tror noen som helst vil bry seg merkverdig.

Endret av Jofred
Lenke til kommentar

Jeg kan tolke dette på to måter:

 

A: Du liker idéen min og synes jeg kan sende den inn til DICE

B: Du synes den er helt mongolid og håper på at jeg skal bruke timesvis på noe, slik at DICE-folka får seg en god latter

Hehe. Likte ideen. Men er vanskelig (for meg iallefall) og se for meg mappet med et kart du har laget i paint.

 

Hadde du brukt UDK eller tilsvarende programmer, så kunne vi fått en 'feeling' på hvordan du vil ha det. :new_woot:.

 

Nå har du jo allerede 2d-tegningen klar, da må du føre det videre til 3d! :w00t:

Lenke til kommentar

Laster ned nå... 1.6 GB! Heftige greier. Leser litt tutorials, ser ikke så alt for vanskelig ut å bruke. Men om noen andre kommer med forslag til kart, eventuelt forslag til forbedringer på det jeg kom med, hadde det vært kult.

 

EDIT: Origin er nede, så jeg vet dere ikke har bedre å gjøre. ;)

Endret av Sencured
  • Liker 3
Lenke til kommentar

post-208221-0-12727500-1329598262_thumb.png

 

mitt forslag-

 

storryline: US går inn i en RU landsby med omliggende landskap

det ligger en motorvei inn mot en større by mot sør.

 

i Nord øst ligger RU spawn, det er en landsby med 3 blokker på 5 etasjer, 5 hus på 20 etager, alle kan brukes til sniping etc.

 

 

spawn US:

8 tanks, kjappe lette og manurere men tåler ikke så mye, setter seg lettere fast.

4 jeeps

2 hummere

1 suport hellikopter

1 attackhelikopter

1 AA

2 snøskutere med plass til 2 så en kan skyte, en kan kjøre.

1 lastebil med snøskjær

 

spwn RU:

8 ,tanks trege men kan og igjennom snøfoller osv. gode til klatring i tereng og kjøring over/igjennom ting.

2 jeeps ,med hjul

2 tanks med reimer(som en grevemaskin)

1 attackhelikopter

4 snøskutere samme type som US.

1 lastebil med snøskjær

 

A: blokk rett ved veien men mot øst

med en 5 etasjers blokk som kan brukes til sniping, er montert en flykyter og to maskingevær i 4 etasje.

 

B: gruveinngang, gruve rast 100 meter inn, der ligger B (midten nord, der B er på katet er inngangen.)

står div arbeidsutstyr, og 2 jeeps og en hummer. + en kjørber bulldoser med snøskjær.

 

C: midten av et synkende krater - flagg ved en meteoritt.

det er sykt mye og tett skog så tanker og hummere er nesten ubrukelige, ligger også store steiner nedover skråningene, høye trær så man ikke kan snipe ned til midten.

står 2 snøskutere der.

 

D: mot vest, liten forlatt landsby med noen små skur og ruiner, rett ved en stor igjennfrossa foss, vannet er delvis frøset kan kjøres på med snøskuter/jeep men ikke hummer/tank.(såmme i den frøsne biten i elva.

står en jeep der.

 

E: forlatt værstasjon, ligger en byggning der, smal sti som ikke kan kjøres opp. høyt fjell yppelig for sniping utover.

 

generelt ligger det mengder snø utover banen,går tregt når du går i snøen,

snøen kan måkes bort med måkene, vil også bli spor/trokk der folk går/kjører.

snøen har også tetta hull i veibanen, det har blitt bomba i hele området

 

bare og spørre hvis du lurer på noe, beklager alle leifene.

 

 

btw. nå er BF3 oppe å går :D

Endret av settings
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Laster ned nå... 1.6 GB! Heftige greier. Leser litt tutorials, ser ikke så alt for vanskelig ut å bruke. Men om noen andre kommer med forslag til kart, eventuelt forslag til forbedringer på det jeg kom med, hadde det vært kult.

 

EDIT: Origin er nede, så jeg vet dere ikke har bedre å gjøre. ;)

Nei, altså. Designe maps osv i UDK er egentlig ikke så vanskelig så fort man kommer inn i det. Bli kjent med knappene osv.

 

Men nå kan UDK være veldig avansert om du ønsker det. Du kan altså lage et fullverdig FPS spill med kunn UDK.

 

Greie tutorials som er gode:

http://udn.epicgames.com/Three/VideoTutorials.html

 

En annen side som er ekstremt god:

http://www.3dbuzz.com/vbforum/sv_videonav.php?fid=292838127fecccd8b151c72003546386

Endret av Merko.
Lenke til kommentar

Ja.. Status er at det virker vanskelig å lage store kart, programmet krever m-y-e minne, og jeg har "bare" 8GB RAM. Bare det å lage en fire kvadratkilometer stor firkant som kalles "Terrain" gjør slik at programmet går i stå (midlertidig løsning: lage mindre kart, men det er jo større kart vi vil ha).

 

Men - skal jeg ta det her seriøst og lage et skikkelig kart, skulle jeg gjerne basert det på skikkelige tegninger. Meningen med tråden var rett og slett å tegne enkle kart, utkast - drømmekart. Ikke gjøre det til virkelighet. Jeg skal gjøre et forsøk og lager gjerne en 3D-modell av mitt eget eller noen andres utkast, men det vil ta tid dersom det i det hele tatt lar seg gjennomføre. Jeg går ikke dithen at jeg investerer i mer minne bare for det her... :p

Endret av Sencured
Lenke til kommentar

Jo forsåvidt sant det, med mindre han trenger noe software som koster penger, selv om det kanskje ikke er all verdens, og at det sikkert finnes gratis alternativer.

Jepp, UDK er gratis, men krever lisens om du faktisk skal selge spillet du lager. CryEngine er vel også gratis så vidt jeg vet.

Lenke til kommentar
Et stort og ganske flatt vinterkart med mye skog...

 

Solgt! Jeg savner virkelig vinterkart i BF3. Det burde vel absolutt være mulig å implementere iom. at det er US og RU som sloss mot hverandre i spillet. Kanskje et kart basert på Sibir, med El Alamein fra BF1942 som inspirasjon?

 

Ontopic; jeg likte ideen din, og tror det kan bli spennende å se hva du får til i det programmet du ble anbefalt :)

Endret av pokerfjes
Lenke til kommentar

Jeg kunne godt tenkt meg et kart med masse skog, hvor man må benytte veier for å komme seg fram med kjøretøy og med risiko for å bli overfallt.

 

Varierende landskap tenkes gi diverse utfordringer for alle de våpen som spillerne kan benytte.

 

Høyden er ment å være såpass bratt at ingen kjøretøy kan passere, og hvor recons kan kjempe for å førsøke oppnå taktiske fordeler av å sitte høyt og lettere oppdage bevegelser nedenfor.

 

Kartet her er ikke så godt gjennomtenkt, men tenker at en med fordel kan forsøke presse på i to fronter (langs veiene på hver side) samt å forsøke kontrollere midtpartiet så godt det lar seg gjøre.

 

Hvis det kan få være nok med tett skog, så kunne kanskje et helikopter få spille en større rolle og ikke bli skutt ned så raskt med våpen på kjøretøy eller andre spillere rundt om i skogen. Spillere på høyden vil mye lettere kunne skyte ned helikoptere, men fra hva jeg har erfart så skal det noe ekstra til for å skyte ned helikoptre med f.eks stinger.

 

Hadde vært artig om man kunne bruke helikoptere til å flytte spillere effektivt rundt om på kartet. Det å hoppe ut i fallskjem kan duge, men det tar tid å komme seg ned hvis fallskjemen utløses for tidlig. Så kunne helikopterpiloter få bruke litt skills til å komme seg opp og ned hele tida og ikke bare fly rundt å skyte på bakkemål.

 

Begrensninger: Kun helikopter av typen "transport", et for hvert lag. Ingen jetfly. Et par tanks for hvert lag. Et par biler med mitraliøse eller maskingevær per lag.

post-42162-0-12642400-1329965014_thumb.jpg

Endret av Decoman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...