Xantix Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Hei, jeg har en ca 1,5 år gammel WD ekstern 2TB disk som er full av data. Jeg har hatt den koblet til en windows vista pc i lengre tid (noen ganger står pc'en på i mange dager i strekk) og den har fungert utmerket. (begynte å bruke den først for ca. 8 mnd). Jeg tror jeg formaterte den i windows xp i NTFS men har siden overført filer til den fra både XP og Vista. Da jeg for 2 dager siden skulle hente noen filer fra den fikk jeg "Disk G er ikke formatert, vil du formatere nå?". Jeg prøvde å koble den til 3 forskjellige pc'er, med vista, win 7 og xp samt prøvde med 4 forskjellige usb kabler uten hell. Etter å ha søkt på nettet kom jeg over forslag om et program som heter TestDisk. Jeg prøvde med dette programmet og klarte å se alle mappene og filene mine men klarte ikke å fikse disken. Jeg har ingen disk stor nok til å kopiere over så jeg prøvde å fikse filstrukturen men fikk det ikke til med dette programmet. Jeg prøvde så med "chkdsk /r" og den ble da stående å jobbe i nesten 20 timer. Når den var ferdig fikk jeg igjen tilgang til alle mappene og filene mine. Har da følgende spørsmål: 1) Inneholder disken alvorlige feil? (se rapport fra chkdsk) 2) Er det noe man kan gjøre for å unngå dette? Har lest at det ikke er et uvanlig problem med store eksterne disker at de plutselig blir uleselige 3) Finnes det noen annen måte å fikse dette problemet på enn chkdsk /r som tar 20 timer? Har lest at de som fikk TestDisk til å fungere fikset det på 3 min.... Kan noen evt fortelle meg riktig måte å bruke TestDisk på? Jeg droppet dyp analyse da det så ut som noe som også fort kunne ta 20 timer..... 4) Hvordan er det med eksterne disker på 3 og evt 4TB, kan gamle maksiner se dem eller fungerer de bare med nyere maskiner som takler disker over 2TB? Vurderer å kjøpe noen 3TB eksterne disker men sitter bare med maskiner som er 3 år eller eldre. På forhånd takk Endret 18. februar 2012 av Xantix Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Ser ut som du har fått en eller flere dårlige sektorer. Meldingen "The second NTFS boot sector is unwriteable" tolker jeg som at bootsektoreller backup bootsektor er en av dem. At bootsektor ikke kan leses er en av flere mulige feil som vil føre til melding om "Disken er ikke formatert ..." Chkdsk har kanskje gjenopprettet bootsektor, det er en av tingene som TestDisk også skal kunne gjøre. Det tar kun sekunder. Når du sier om TestDisk at "klarte å se alle mappene og filene mine" så stusser jeg litt. Er det Testdisk eller PhotoRec du da snakker om? XP kan ikke bruke disker over 2 TB. Må ha Windows7 (eller Vista). Lenke til kommentar
Xantix Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Hårek tror du disken når som helst kan bli helt defekt? hvilket program bør jeg kjøre for å se om jeg bør fortsette å bruke disken eller bare la den ligge til jeg får en ny og får overført data? Den er bare litt over 1,5 år gammel og nesten ikke vært brukt..... Det er testdisk ja: http://www.cgsecurity.org/wiki/TestDisk_Step_By_Step Under * "Quick Search for partitions" --> Highlight this partition and press p to list your files (to go back to the previous display, press q to Quit). Her kunne jeg se alle mappene og filene mine. Det var når jeg kom til: * Save the partition table or search for more partitions? At jeg prøvde meg på "Write" og droppet deeper search da jeg begynte men det gikk utrolig tregt så jeg tok avbryt. Etter "Write" måtte jeg starte maskinen på nytt men disken var fortsatt uleselig så jeg gikk over til chkdsk /r Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Disker kan generellt sett plutselig bli helt defekt. Eksterndisker er dessuten spesiellt upålitelige. At det går veldig tregt er et dårlig tegn, det kan tyde på dårlige sektorer som leses om og om igjen (retry). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå