Gå til innhold

Tøye ut?

Anbefalte innlegg

Hei!

Er da en ung mann som nylig begynte og starte, og det første jeg fant ut var at jeg ble ekstremt støl dagen etter!

Prøvde å tøye på min måte, uten noen spesiell hjelp..

Jeg pleier da å bli mest støl i rygg (hele, men som regel nedre), triceps og biceps, hofter, lår, rumpe og legg. Kanskje litt ved skuldre/nakke også.

Hvilke metoder funker best å tøye ut for disse kroppsdelene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Er da en ung mann som nylig begynte og starte, og det første jeg fant ut var at jeg ble ekstremt støl dagen etter!

Prøvde å tøye på min måte, uten noen spesiell hjelp..

Jeg pleier da å bli mest støl i rygg (hele, men som regel nedre), triceps og biceps, hofter, lår, rumpe og legg. Kanskje litt ved skuldre/nakke også.

Hvilke metoder funker best å tøye ut for disse kroppsdelene?

Å tøye ut hjelper ikke på stølhet. Du blir støl fordi musklene ikke er vant til belastningen. Gi det tid, og fortsett treninga. Etter hvert blir du mindre og mindre støl etter trening, og kroppen restituerer seg raskere.

Tøying er derimot fint for å holde seg fleksibel og forebygge skader, men der er det sikkert mange andre som har gode øvelser. Ligger uhorvelig mye ute på nettet.

Lenke til kommentar

De fleste treningsrelaterte skader med hobbytrening er vel knyttet opp til feil som gjøres når man tøyer. Enten fordi man tøyer for mye eller feil.

Når eg begynte å trene så ble eg også støl etter treningsøktene. Å tøye ut hjalp ikke. Men det ble bedre etterhvert, og eg kan i dag trene uten å måtte tøye ut etterpå, selv om eg gjør det de fleste gangene allikevel. Mest av alt hjelper dette for å gjøre musklene fleksible så man reduserer risikoen for fremtidige skader, og øke tøyeligheten i musklene dine.

Lenke til kommentar

Tøying er derimot fint for å holde seg fleksibel og forebygge skader, men der er det sikkert mange andre som har gode øvelser. Ligger uhorvelig mye ute på nettet.

Hmm, kan godt kunne trenge å bli mere fleksibel, og jeg har en del skader også, så det er vel fint! Så kunne trengt noen fine tøyeøvelser :)

De fleste treningsrelaterte skader med hobbytrening er vel knyttet opp til feil som gjøres når man tøyer. Enten fordi man tøyer for mye eller feil.

Mest av alt hjelper dette for å gjøre musklene fleksible så man reduserer risikoen for fremtidige skader, og øke tøyeligheten i musklene dine.

Men fysioteraputen til en venn av meg sa det var viktig og tøye ut etter trening?

Lenke til kommentar

Men fysioteraputen til en venn av meg sa det var viktig og tøye ut etter trening?

Det er vel einighet om at det betyr lite og ingenting for restiusjon og stølhet, men det er eit ideellt tidspunkt å tøye på for å bli meir fleksibel og mobil. Både dynamisk og statisk vil fungere her. Om du er veldig stiv bør du og ta litt dynamisk tøying kvar dag. Du vil fort merke framgong.

Lenke til kommentar

Det er vel einighet om at det betyr lite og ingenting for restiusjon og stølhet, men det er eit ideellt tidspunkt å tøye på for å bli meir fleksibel og mobil. Både dynamisk og statisk vil fungere her. Om du er veldig stiv bør du og ta litt dynamisk tøying kvar dag. Du vil fort merke framgong.

Hva er forskjellen på dynamisk og statisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...