Gå til innhold

Kommentar: Utvid horisonten, prøv noe nytt!

Anbefalte innlegg

Jeg ga opp nye spill for flere år siden, etter at WoW ble utgitt har det bare gått nedover. Før var en ny utgivelse fantastisk, nå gidder jeg knapt å bry meg. Vil si jeg er "alt etende", men spillene nå for tiden er ensformige og kjedelig. Alt skal handle om god grafikk og kule effekter, og dette skjer jo grunnet at man lager spill som skal tjene mest mulig...

Vil også si at det fortsatt lages gode spill, men at de drunkner blant "toppspill", og spill som har potensial til å bli bra, ikke blir laget siden de "ikke tjener nok penger"...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg savner et skikkelig Baldurs Gate/Planescape/Icewind Dale spill. Et spill der du ser karakterene ovenifra med dyp dialog, masse valg, konsekvenser og store områder å utforske. Stemmer er ikke så viktig siden du da kan fokusere mer på en mer utfyldene historie uten å bruke en haug av penger på stemmeskuespillere. Baldurs Gate hadde en bra kombinasjon av stemmeskuespill og tekst.

Et annet spill jeg savner er de gode gamle økonomi-sim-spillene ala Caesar, Rise of the Middle Kingdom, Pharaoh, Stronghold og Zeus. Mye av sjarmen forsvant da denne sjangeren ble konvertert til 3D, og nå ser vi bare færre og færre av dem. Jeg inkluderer også Team Hospital, Theme Park, Rollercoaster Tycoon osv.

Jeg tror mye av grunnen til den monotone fremgangen av spillvalg er at folk har alt for mye spill å velge mellom - noe som gjør at man får mye mindre tolmodighet til å prøve ut et spill skikkelig. Da ender det ofte med at man prøver et spill i en halvtime før man slår av og hopper over til det neste man kjøpte på billigsalg fra steam eller lastet ned fra Piratebay. Før internet da folk flest satt å spilte eventyrspill var det ikke bare å lese en walkthrough, men man måtte bruke timevis på å teste ut hver minste detalj før man klarte å progressere videre. Spillkjøp skjedde mye sjeldenere (i hvert fall i mitt tilfelle), så man hadde mindre alternativer å velge mellom og da var det ingen annen utvei enn å fullføre det man hadde kjøpt.

Simple hjernedøde spill ala Modern Warfare gjør det også bra som viser at spillere har blitt latere, og foretrekker heller junkfoodspill. Her snakker vi enkel MP action man bare trenger å trykke på noen knapper for å komme inn i et fult spill og plafre løs Dette ser spillutviklerne, og forenkler spillene sine så folk ikke gir opp så fort. Se bare på forskjellen mellom Baldurs Gate/Gothic 2/NWN/Bloodlines/Planescape og Dragon Age 2 eller FF6/FF7/Chrono Trigger og Final Fantasy 13. Det er sjeldent man i dag møter folk man kan diskutere eventyrspill fra 90-tallet eller de gode D&D RPG spillene som fungerte så mye bedre enn dagens titler. :(

Heldigvis ser jeg utviklingen nå med optimisme, og tror vi er på vei inn mot lysere tider. Det var herlig å se at Tim Shafer sitt nye eventyrspill gjorde det så bra på kickstarter, og nå har både GOG og Steam begynt å relansere gode gamle titler så de nye generasjonene kan teste ut klassikerne.

Endret av Myagos
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...