neWhouZe Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Er ikk sikker på om dette blir riktig underforum, men jeg gjør et forsøk. Jeg har en laptop som jeg har fått av arbeidsgiveren min. Denne har jeg brukt i jobbsammenheng, og jeg har ikke administratorrettigheter på denne. Dette er forsåvidt greit i.o.m at det er et arbeidsverktøy. Nå har jeg nettopp fått en ny og oppgradert pc av jobben, selvsagt også uten administratorrettigheter. Det jeg lurer på er om det finnes en enkel måte å fjerne administratorrettighetene på den gamle pcen, slik at jeg kan bruke denne til mitt eget forgodtbefinnende? Hadde vært kjekt med en kurrant pc til privat bruk:) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Det er nok en grunn til at maskinene arbeidsgiveren din gir ut kommer uten administratorrettigheter. Det er veldig vanlig å gjøre dette slik at arbeidstakere ikke skal kunne gjøre hva de vil med maskinen, som igjen i bunn og grunn er på grunn av sikkerhet på maskinen. Det at du ikke har det er fordi brukeren som du har på maskinen ikke er medlem av lokal administrator. Går ut ifra at når du bruker maskinen på jobb at denne er en del av et større nettverk? Du kan jo gå til personen ansvarlig for arbeidsmaskinene deres og spørre om han kan hjelpe deg med saken, man må nemlig ha administratortilgang for å endre dine rettigheter på den maskinen. Det enkleste ville kanskje vært å installere f.eks Windows 7 selv på maskinen? Hvis du ikke må ha den gamle som backup eller noe slikt? Lenke til kommentar
droidy Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Er ikk sikker på om dette blir riktig underforum, men jeg gjør et forsøk. Jeg har en laptop som jeg har fått av arbeidsgiveren min. Denne har jeg brukt i jobbsammenheng, og jeg har ikke administratorrettigheter på denne. Dette er forsåvidt greit i.o.m at det er et arbeidsverktøy. Nå har jeg nettopp fått en ny og oppgradert pc av jobben, selvsagt også uten administratorrettigheter. Det jeg lurer på er om det finnes en enkel måte å fjerne administratorrettighetene på den gamle pcen, slik at jeg kan bruke denne til mitt eget forgodtbefinnende? Hadde vært kjekt med en kurrant pc til privat bruk:) Litt avhengig av hva du jobber med og hvor hen, kan dette fort bli noe du får en reaksjon på om du bestemmer deg for å f.eks. installere operativsystemet på nytt, bare fordi du ville ha administratortilgang. Om du er sikker på at du kan like mye som IT-ansvarlige der du jobber, og vet hvordan du effektivt beskytter datamaskinen stiller saken seg litt annerledes. Men ellers er det fort gjort å få en infisert PC, hvor du risikerer å spre dritten via nettverket på arbeidsplassen din, hvor andre datamaskiner (inkludert servere) også vil bli infisert. Det kan også hende at PC-en enklere lar seg bryte inn på, hvor resultatet i verste tilfelle blir at bedriftshemmeligheter kommer på avveie. Noe som ser ut til å bli mer og mer vanlig: http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/Stjeler-kontrakter-tegninger-passord-og-hemmelige-data-6698674.html Endret 18. februar 2012 av droidy Lenke til kommentar
OJodd Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Er ikk sikker på om dette blir riktig underforum, men jeg gjør et forsøk. Jeg har en laptop som jeg har fått av arbeidsgiveren min. Denne har jeg brukt i jobbsammenheng, og jeg har ikke administratorrettigheter på denne. Dette er forsåvidt greit i.o.m at det er et arbeidsverktøy. Nå har jeg nettopp fått en ny og oppgradert pc av jobben, selvsagt også uten administratorrettigheter. Det jeg lurer på er om det finnes en enkel måte å fjerne administratorrettighetene på den gamle pcen, slik at jeg kan bruke denne til mitt eget forgodtbefinnende? Hadde vært kjekt med en kurrant pc til privat bruk:) Ta den med til it, si du har fått pcen til å ha privat og de vil sikkert gi deg rettene du trenger så lenge pcen ikke skal være på jobbnettet lenger. Dvs, melde pcen ut av domene og opprette en ny lokal konto du kan begynne å bruke Lenke til kommentar
neWhouZe Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Bare for å presisere. Jeg har ikke tenkt å fjerne administratorrettighetene på den nye jobbpcen min. Den har jeg tenkt til å bruke på arbeid, og må følgelig være godt beskyttet da den er en del av et stort nettverk. Jeg nevnte i åpningsinnlegget at jeg har lyst til å fjerne adm rettihghetene på den gamle jobbpcen min, slik at jeg kan bruke den som en privat pc. Jeg har jo fått ny, og min arbeidsgiver har ikke bedt om å få tilbake den gamle. Alternativet er at denne blir stuet bort i en skuff, evt kastet i søpla. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Bare for å presisere. Jeg har ikke tenkt å fjerne administratorrettighetene på den nye jobbpcen min. Den har jeg tenkt til å bruke på arbeid, og må følgelig være godt beskyttet da den er en del av et stort nettverk. Jeg nevnte i åpningsinnlegget at jeg har lyst til å fjerne adm rettihghetene på den gamle jobbpcen min, slik at jeg kan bruke den som en privat pc. Jeg har jo fått ny, og min arbeidsgiver har ikke bedt om å få tilbake den gamle. Alternativet er at denne blir stuet bort i en skuff, evt kastet i søpla. Det kan du gjøre selv (altså på den gamle som ikke skal benyttes på jobb domene lengre). Søk etter "Offline NT Password and Registry editor" Boot PC fra CD/USB stick med pnordahl Enable lokal administrator account og reset passord Start windows på PC Logg inn med local\administrator Meld den inn i workgroup (ut av domain) Lag ny(e) lokale bruker(e) ihh til ditt behov. Et problem kan være at om den har Vista/Win7 som er lisensiert/aktivert vha jobb/nettverk/domenet sin KMS server. Windows vil da etter en stund ikke være "aktivert" lengre da periodisk aktiverings prosess til arbeidsgivers KMS server ikke lengre funker (PC må være periodisk tilkoplet logg domenet for dette) Endret 18. februar 2012 av syar2003 Lenke til kommentar
droidy Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Bare for å presisere. Jeg har ikke tenkt å fjerne administratorrettighetene på den nye jobbpcen min. Den har jeg tenkt til å bruke på arbeid, og må følgelig være godt beskyttet da den er en del av et stort nettverk. Jeg nevnte i åpningsinnlegget at jeg har lyst til å fjerne adm rettihghetene på den gamle jobbpcen min, slik at jeg kan bruke den som en privat pc. Jeg har jo fått ny, og min arbeidsgiver har ikke bedt om å få tilbake den gamle. Alternativet er at denne blir stuet bort i en skuff, evt kastet i søpla. Du nevnte også at du ville bruke den til ditt "eget forgodtbefinnende". Men, hvis det overhodet ikke blir noe jobbing fra den (ikke engang å logge inn på et eller annet jobbrelatert?), er jo saken grei. Lenke til kommentar
Phyltre Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Den gamle pcen kan vel formateres, hvor du så legger in windows selv. Da har du jo full tilgang. Har forstått det slik at det er den gamle pcen dette gjelder, så dette burde være enkelt å fikse. Med Mindre det er satt passord i BIOS etc. Men da går det vel an å kontakte IT ansvarlig på jobben din som andre har nevnt i tidligere poster her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå