Gå til innhold

ThinPC på USB eller linux med Remote desktop?

Anbefalte innlegg

Jeg har en tynnklient liggende jeg ønsker å bruke til noe fornuftig, (altså leke med den :p ), så jeg tenkte at jeg kunne bruke den som tilkobling til mine arbeids-PCer, (tenker at jeg vil flytte dem vekk ifra arbeidspulten for de bråker 'litt'), selv om tynnklienten er OK på specsene ellers er det bare 128MB intern lagring, (uten oppraderingsmuligheter), men jeg har alle disse 16, 32, 0g 64 GB usb-doglene liggende jeg kan bruke, så jeg tenkte Eureka, installere WinFLP eller ThinPC på og kjøre ifra USBen som HDD. Problemet er at jeg ser ut til å møte veggen med hvordan man gjør dette, er det bare å installere somom det er en vanlig HDD??

Ellers så lurte jeg på om det fantes noen linux distroer som er under 128MB og som bare kjører tilkobling til remote desktop på windows systemer?

Burde egentlig vite dette selv men man kan ikke vite alt ;)

-frank

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg hadde også en slik tynnklient liggende for noen år siden og så tenkte jeg at dette måtte være den perfekte iptelefoniserver. Det viste seg å stemme, og den kjører forsatt den dag i dag.

Installasjonsmåten var helt annerledes, ved at det dreide seg om å laste ned et ferdig disk image, som så måtte overføres til flash minnet til tynnklienten. Jeg brukte/bruker AstLinux og så regner jeg med at det var denne guiden.

Selve Fashminnet i tynnklienten er ikke skrivbart, slik som det kjører. Jeg har satt inn en USB pinne der konfigurering og andre data lagres.

Edit:

Jeg testet ut Windows FLP i dag vha VirtualBox. Det ver et interessant operativsystem som jeg ikke tror jeg har prøvd før - en "slank" utgave av XP. Den startet allikevel opp på ca 700 mb på hd og med alle oppdateringer på plass så var den på 2.7 GB.

Filstukturen på CD er ellers helt annerledes enn "vanlig Windows". Windows kan vanligvis ikke bootes fra USB enhet, men jeg lurer på om det kan være mulig å få til ett eller annet med denne. (Det har jeg ikke funnet ut av ennå.)

Edit 2:

Forsøkte også å lage en minimums installasjon som stort sett bare har remote desktop client. Den fyller fortsatt mer enn 600 mb. Vet ikke hvordan dette kan kjøre fra en PC med 128 mb lagringsplass ..

Noen som kjenner en smart metode .. ??

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...