person Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) situasjon: -mor har fått guttunge i nederland og er halvbror til to norske halvsøsken; søster (21), og bror (23). -mor er ikke skikket til å ta vare på noe barn og har aldri vært det -søsteren på 21 sitter i fengsel på en 2 årsdom, men har fått institusjonsplass i sommer. dommen var altfor lang for noe som helst, og hun vet fortsatt ikke at hun har blitt storesøster. -broren på 23 har akkurat kommet ut av fengsel etter 13 måneder, med 6 mnd prøve; 4 med møteplikt, 2 ganger i måneden. -søsteren har bodd med mor og faren sin sørpå det meste av tida. -broren har bodd ca 40/60 med moren sørpå og faren i nord. -begge de 2 halvsøsknene har slitt med rus, institusjoner og problemer mesteparten av tenårene, og broren har vært på psykatriske institusjoner med rusrelatert problematikk, asbergers syndrom, og sosial angst / unnvikende personlighetsforstyrrelse mange ganger, men har holdt seg unna stoffer i ca. 4-5 år. -moren har holdt søsteren på 21 sperret inne nesten halve livet i "husarrest", kanskje 6 måneder i strekk på ungdomsskolen, og har mentale problemer, og har vokst opp på institusjoner overalt. dette er en av tingene moren gjør. -søster og bror har alltid hatt god kontakt, og hadde telefonavtaler mellom fengslene, men bror får ikke lenger tak i søster pga. løslatelse og flytting mellom fengsler. -------- jeg unner ikke noen å gå i gjennom å vokse opp med mor en gang til, så jeg lurer på om det er mulig å overføre foreldreretten til søsknene, som hvertfall jeg mener er best skikket. Endret 18. februar 2012 av person Lenke til kommentar
pakini Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Tvilsomt med deres bakgrunn! 2 Lenke til kommentar
person Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 enn evt. andre familiemedlemmer? halvsøknes foreldre, onkler, tanter, kusiner? Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Det går an å ha møte om aktuelle fosterforeldre. Men først må det jo klarlegges om mora og babyen skal fortsette å bo i Nederland, om hun selv ønsker å beholde babyen, om noen skal melde dette til Barnevernet... og blir det i såfall til Barnevernet i Nederland eller i Norge? Ingen i Norge kan tvinge mora til å flytte opp hit, så hvis hun ikke vil flytte blir det Barnevernet i Nederland som vil behandle en eventuell sak. Hvordan rettighetene til den norske slekten blir da, har jeg ikke peiling på. Lenke til kommentar
person Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Ingen i Norge kan tvinge mora til å flytte opp hit, så hvis hun ikke vil flytte blir det Barnevernet i Nederland som vil behandle en eventuell sak. Hvordan rettighetene til den norske slekten blir da, har jeg ikke peiling på. nettopp.. 10 poeng barnevernet i norge må jo kunne forhandle litt med det nederlanske? Endret 18. februar 2012 av person Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 barnevernet i norge må jo kunne forhandle litt med det nederlanske? 10 poeng for å si jeg ikke har peiling Hvis det er sånn at hun har bosted og alt registrert i Nederland, er det ikke en sak som kan meldes til det norske Barnevernet. Antar at det nederlandske kan henvende seg til Norge hvis de ønsker opplysninger. Det er vel tale om mulig, framtidig omsorgssvikt? Selv om det kan sannsynliggjøres at hun ødela for sine to voksne barn, er det ganske lenge siden de var babyer. Og Bv var kanskje ikke involvert i deres oppvekst. Har babyen noen far, farsslekt eller annet nettverk i Nederland som kan "holde oppsyn med" situasjonen? Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hva gjør moren i Nederland? Og hvor er barnefaren? Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 25. februar 2012 Del Skrevet 25. februar 2012 Hvis du vil at broren din skal få en god oppvekst og komme bedre ut i fremtiden, sørger du heller for at en stabil fosterfamilie tar seg av ungen. Ungen vil likeledes arve belastningene av deg og søstera di som av mor, enten du vil eller ikke. Lenke til kommentar
warneck Skrevet 27. februar 2012 Del Skrevet 27. februar 2012 jeg unner ikke noen å gå i gjennom å vokse opp med mor en gang til, så jeg lurer på om det er mulig å overføre foreldreretten til søsknene, som hvertfall jeg mener er best skikket. Kjenner ikke til nederlandsk barnevernssystem. Det er ikke mulig å bare overføre foreldreretten. Du kan i beste fall tipse systemet i Nederland, men da ville jeg forhørt meg med det offentlige Norge om hvilke muligheter du har. Jeg skjønner at det er tungt å se et lite barn skulle gå igjennom den samme foreldrefunksjonen som brakte to barn til vonde mestringsteknikker, men verden er en gang sånn... Uskyldig til det motsatte er bevist? Hvis du vil at broren din skal få en god oppvekst og komme bedre ut i fremtiden, sørger du heller for at en stabil fosterfamilie tar seg av ungen. Ungen vil likeledes arve belastningene av deg og søstera di som av mor, enten du vil eller ikke. Feil. I slekters arv, men ingen er determinert. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Statistikker viser at barn med fattige, narkomane og alkoholiserte foreldre ofte ender opp i vonde situasjoner selv, samtidig som at barn av velstående foreldre gjerne ender opp med velstand. Derfor vil nok denne ungen ha en bedre sjanse hvis han får vokse opp med stabile og forutsigbare foreldre. Lenke til kommentar
warneck Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Determinisme og statistikk er to vidt forskjellige begreper. Google! (For å gjøre det enkelt: La oss hypotetisere at din far slo deg, Zarac, betyr det at du må slå ditt barn?) Barnet vil ha et langt bedre miljø (og mulighet for positiv utvikling) med stabile og forutsigbare foreldre, det er korrekt. Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 28. februar 2012 Del Skrevet 28. februar 2012 Nei, det betyr ikke at jeg må slå mitt barn. For et idiotisk spørsmål. Du er antakelig fullt klar over hva jeg mener, så du er bare pirkete. Ingen liker en kverulant. 2 Lenke til kommentar
Budeia Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Statistikker viser at barn med fattige, narkomane og alkoholiserte foreldre ofte ender opp i vonde situasjoner selv, samtidig som at barn av velstående foreldre gjerne ender opp med velstand. Derfor vil nok denne ungen ha en bedre sjanse hvis han får vokse opp med stabile og forutsigbare foreldre. Ser du skriver "denne ungen", men mener du generelt at underklassens barn bør flyttes til de "bedre bemidlede"? Og at man dermed kan bli kvitt underklassen? 1 Lenke til kommentar
€uropa Skrevet 29. februar 2012 Del Skrevet 29. februar 2012 Hvem er "underklassen"? Er det folk som til tider sliter økonomisk, eller er det folk som lider under narkotika, alkohol eller på andre måter ikke er i stand til å gi barnet sitt omsorg? Hvis du mener sistnevnte, så vil jeg si at ja, barna deres bør flyttes til skikkede fosterforeldre. Men nei, denne "underklassen" vil aldri forsvinne helt. Før noen bestemmer seg for å pirke, så vet jeg at det ikke lar seg gjennomføre i praksis å garantere alle barn en god oppvekst. Lenke til kommentar
person Skrevet 8. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 8. mars 2012 (endret) sant at ungen trenger stabilitet, men han trenger også nær slekt.. bare tull at alle barn fra "underklassen" som man så fint kaller det er dømt til ett liv i fattigdom og faenskap. kommer helt ann på hva foreldrene fokuserer på.. kjenner fler i middelklassen som har havnet uttfor. også med rike foreldre, mange av dem fosterbarn.. så fosterfamilie er nok heller ikke no å strebe etter, d blir nok siste utvei i såfall. søstra har forresten kommet ut. hun ble frikjent på alle punkter. hva mor gjør i nederland må vel gudene vite, men neppe noe konstruktivt. denne dama har aldri gjort ett ærlig slag arbeid hele sitt liv.. og faren? aner ikke.. men kan informere at begge søsknene er meget stabile og ved sitt fulle fem. broren har jobber med musikk på kulturskolen, så masse erfaring med arbeid med barn og ungdom. ikke alt går i arv som vi ser.. folk flest bestemmer faktisk selv hvem de er, de fleste er bare ikke klar over d så de skylder på alt annet. er noe annet når man er liten og ikke kan ta ansvar selv. Endret 8. mars 2012 av person Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå