Gå til innhold

Kjøpe brukt PC?

Anbefalte innlegg

Jeg er en student som vil ha ny spill PC, men studentbudsjettet er ikke særlig tykt. Jeg har sett mye på komplett.no, men føler at om jeg skal få kjøpt en bra PC der må jeg opp i 8-10 tusen kr. Derfor har jeg sett litt på finn.no og funnet et par spill PC'er til under 5000kr.

En av disse virket veldig interessant, 1 år gammel med fortsatt 2 år igjen av forsikring. Ifølge selger har han ikke hatt noen problemer, og datamaskinen kjører spill som BF3 og MW3 på full grafikk uten problemer. Jeg vet ikke hva han betalte for den for et år siden, men tror dere det er mulig å få kjøpt en ny PC til rundt samme pris, som kan yte det samme?

Er det noe jeg bør være obs på når jeg kjøper brukt PC? Har ikke særlig peiling på PC generelt, så om noen f.eks. kunne satt sammen en liste over gode komponenter under 5-6000 så hadde jeg blitt ekstremt happy.

Jeg skal egentlig bare ha PC for å kunne spille Mass Effect serien nå som 3'eren kommer ut, samt. teste Tera når det kommer osv, så egentlig vet jeg ikke om jeg trenger PC til 5000 engang, men regner med det.

Takker på forhånd for svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man får ikke en ny PC som drar BF3 på maks til 5000kr. Rettere sagt, man får jo kjørt det på maks, men med lav fps. 98% av de som selger denne typen PC på Finn smører også litt tykt på hva maskinens prestasjoner angår så post ev. spesifikasjonene her hvis du vil ha et ærlig svar.

Ordnet et lite oppsett til deg her fra Dustinhome. Dette er et ganske så kraftig oppsett med den beste prosessoren man får til spill per idag så det vil klare BF3 på high med 50fps+, og stort sett alle andre spill på høye innstillinger.

37253.jpg

Jeg måtte velge et lite oppgraderingsvennlig hovedkort for å holde prisen nede og en PSU som ikke vil takle to skjermkort av denne typen. Legger du i noen kroner ekstra og heller velger dette hovedkortet og denne strømforsyningen vil du kunne oppgradere med ytterligere ett GTX560ti når behovet ev. skulle melde seg. Alternativt kan du heller velge dette skjermkortet og beholde hovedkortet da det støtter CFX, men ikke SLI. HD6870 er nesten like kraftig som GTX560ti så du vil ikke se noe stort tap av ytelse.

Nå gikk jeg også ut ifra at du hadde skjerm og annet utstyr fra før, og at du også vet å skaffe Windows på egenhånd. Skal du inkludere alt dette i et budsjett på 5-6000kr har du ikke sjans til stort annet enn en kontor-PC.

Lenke til kommentar

Her er oppsettet til den brukte PC'en jeg nevnte:

Kabinett: Antec Twelve Hundred Big Tower Sort

Vifter: 3x 120mm Front, 1x 200mm Topp, 2x 120mm Ba

Strømforsyning: Chieftec Smart Series 550W PSU

ATX 12V V2.3, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6x

CD/DVD spiller: Lite-On DVD+RW burner IHAS124-19

SuperAllWrite, 24x8x16DVD+RW, SATA, Black

Prosessor: AMD Athlon II X4 635

Quad Core, 2.9Ghz, AM3, 4MB, 95W, Boxed

Hovedkort: ASUS M4A785TD-V EVO, Socket-AM3

AMD 785G+SB710, DDR3, Firewire, GbLAN, ATX, HDMI

Ram: Crucial DDR3 1333MHz 4GB KIT, CL9,

Kit w/two matched DDR3 2GB, 240pin

HDD: Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2

16MB 7200RPM

2 ekstra Western Digital HDD 500GB til sammen 1TB

Skjermkort: HIS Radeon HD 5770 1GB GDDR5

PCI-Express 2.0, DVI, native-HDMI, DisplayPort, HD

Multikortleser: USB2 multikortleser 3.5" sort for

CF I/II,MMC,RS MMC,MMC Plus,SD,SDHC,miniSD,microS

Komplett 3års garanti 2013-07-14

Forøverig har jeg aldri hatt noen problemer med denne pc'en, ingen såkalte bluescreen eller lingnende.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32727410

Var et fint oppsett du hadde laget, og setter pris på at du tok deg tid til det. Men vil det kabinettet du tok med være stort nok? Jeg tenker at 181 mm x 426 mm x 477 mm vil være for lite med tanke på at det også kommer en del kabler der.

Lenke til kommentar

Her er oppsettet til den brukte PC'en jeg nevnte:

*snip snip*

Forøverig har jeg aldri hatt noen problemer med denne pc'en, ingen såkalte bluescreen eller lingnende.

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32727410

Var et fint oppsett du hadde laget, og setter pris på at du tok deg tid til det. Men vil det kabinettet du tok med være stort nok? Jeg tenker at 181 mm x 426 mm x 477 mm vil være for lite med tanke på at det også kommer en del kabler der.

Aldri i verden at den maskinen der drar BF3 på maks. Skjermkortet er alt for svakt til det så antageligvis vil fps. ligge på 15-20 i 1080p og ultra settings. På low/medium tipper jeg det derimot vil fungere brukbart. Maskinen er ikke verdt mer enn maks 3000kr.

Alt passer i kabinettet, men til den prisen får du begrenset mulighet til å gjemme kabler bak hovedkortplata så det kan fort bli noe kaotisk der inne. Du kan legge i noen hundre kroner ekstra og heller gå for dette kabinettet der du har mye bedre muligheter til å holde det ryddig samt andre praktiske løsninger. Dette kabinettet har f.eks et hull i bakplaten som medfører at du slipper å ta ut hovedkortet hvis du skal montere en annen CPU-kjøler.

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Hvis du har råd til å kjøpe nytt så gjør det. Oppsettet som forsøkes å snikselges over her har en mye dårligere CPU, men hvis du får det til 3500kr er det vel forsåvidt en grei deal ;)

hehe.. beklager.visste ikke at det ikke var lov å være behjelpelig...

penger er alltids like greit som ting som er ubrukt og samler støv :)

men tok det bort nå.

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar

Man får ikke en ny PC som drar BF3 på maks til 5000kr. Rettere sagt, man får jo kjørt det på maks, men med lav fps. 98% av de som selger denne typen PC på Finn smører også litt tykt på hva maskinens prestasjoner angår så post ev. spesifikasjonene her hvis du vil ha et ærlig svar.

Ordnet et lite oppsett til deg her fra Dustinhome. Dette er et ganske så kraftig oppsett med den beste prosessoren man får til spill per idag så det vil klare BF3 på high med 50fps+, og stort sett alle andre spill på høye innstillinger.

37253.jpg

Jeg måtte velge et lite oppgraderingsvennlig hovedkort for å holde prisen nede og en PSU som ikke vil takle to skjermkort av denne typen. Legger du i noen kroner ekstra og heller velger dette hovedkortet og denne strømforsyningen vil du kunne oppgradere med ytterligere ett GTX560ti når behovet ev. skulle melde seg. Alternativt kan du heller velge dette skjermkortet og beholde hovedkortet da det støtter CFX, men ikke SLI. HD6870 er nesten like kraftig som GTX560ti så du vil ikke se noe stort tap av ytelse.

Nå gikk jeg også ut ifra at du hadde skjerm og annet utstyr fra før, og at du også vet å skaffe Windows på egenhånd. Skal du inkludere alt dette i et budsjett på 5-6000kr har du ikke sjans til stort annet enn en kontor-PC.

Her har du OS: http://torrentz.eu/80969561f0cfe266c1f42c9e2bdbc256b212e406

Tror nok du kommer til himmelen selv om du piratkopierer OS.

Neida, bare tuller litt.

Lenke til kommentar

https://www.diskusjon.no/guidelines#1._Innleggets_Innhold

Nå er tilsynelatende ikke moderatorene like ivrige som før, men jeg anbefaler deg likevel å slette innlegget før noen kommer å gjør det for deg.

hehe.. beklager.visste ikke at det ikke var lov å være behjelpelig...

penger er alltids like greit som ting som er ubrukt og samler støv :)

men tok det bort nå.

Ingenting som hindrer deg i å sende en PM ;)

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...