Gå til innhold

PC Kabinett

Anbefalte innlegg

Jeg må kjøpe meg et større PC kabinett om jeg skal få plass til nytt skjermkort og annet "stesj", men jeg synes prisene er helt sinnsyke. Derfor lurer jeg på om noen vet om det selges store PC Kabinett til en bra pris? Trenger ikke være fancy, bare stort. 750kr er "litt" overpriset i min lommebok, og jeg gidder aldri betale så mye med mindre jeg kjøper helt ny PC.

Setter pris på linker og info om dere vet noe :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på kompletts superweekend, her har du to gode kabinetter :thumbup: :

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648534

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=639232

Vet ikke om de er store nok for deg, men verdt en titt...

Det jeg har nå er 18cm bredt, 46cm langt og 44cm høyt. Målt utvendig fra kant til kant, så er vel litt mindre om man måler innvendig. Vet egentlig ikke hvor mye jeg bør øke, men pr. dags dato er det ikke plass til noe mer.

Trodde et kabinett kom til å koste sånn 250-300kr jeg, og med strømforsyning inkludert kanskje 800-1000kr, men der tok jeg rimelig feil :thumbdown:

Takk for svar.

Lenke til kommentar

Hvor mye er det du trenger plass til?

-Deluze

Hovedsaklig er det skjermkort jeg må ha plass til. Jeg har prøvd å koble til et tidligere (husker ikke modellen), men det var ikke sjanse. Kabler var i veien, og mener det var for bredt, så det kom for tett på den innerste veggen. Når jeg egentlig tenker over det må jeg nesten ha helt ny PC uansett. Den er over 4 år gammel og var aldri noen gaming PC.

Lenke til kommentar

Et skjermkort som er for bredt har jeg ikke vært borte i tidligere, hvor bredt er det egentlig?

Fractal Design Define R3 støtter prosessorkjølere opp til 165 mm og skjermkort opp til 290 mm i lengde. Det har også 2x 5,25" (CD/DVD/BluRay) og 8x 3,5" (harddisker) plasser. I tillegg er det et (relativt) rimelig kabinett med gode støyisolerende egenskaper.

-Deluze

Lenke til kommentar

Her er noen bilder av dritt PC'en ;)

post-186929-0-56706000-1329619049_thumb.jpg

post-186929-0-25867200-1329619116_thumb.jpg

post-186929-0-03885900-1329619134_thumb.jpg

Som dere ser er det ikke mye plass. Som sagt tidligere er det ingen gaming PC i tillegg til at den tar på årene. 4-5 år gammel nå. Den har kjørt en god del spill, egentlig nesten alle jeg har prøvd, med unntak av Splinter Cell: Conviction. Eller faktisk kjørte den det også med det skjermkortet som står i på bildene. Jeg tok det nettopp i, men har pleid å bruke et mindre og dårligere. Det er et problem med det som er på bildene, da PC'en får svart skjerm og deretter lukkes spillet etter en liten stund med spilletid. Jeg tenkte å prøve det igjen, samt laste ned nye drivere og se om det hjelper. Jeg vet det er skjermkortet det har vært problemer med, da det samme problemet hente på min far sinn PC.

Tilbake til spillene. Jeg vil nevne noen. CSS, WoW, Aion, Half Life 2, Silent Hill: Homecoming, Cod MW 1 og 2 (Cod 4 og 6), APB Reloaded, GTA 4, Mass Effect 1, Test drive unlimited 1, minecraft, terraria, hydrophobia: prophecy (dette lagget litt). Det er de jeg følte var verdt å nevne. Noen er vel spill de fleste PCer verden over klarer, som WoW og Terraria, men men. Har nok ikke kjørt spillene på full grafikk med unntak av CSS. Men det er ikke sååå viktig, så lenge jeg kan spille uten lag. Har ikke prøvd ME2, men jeg tror PC'en vil slite der. ME3 kommer til å ha ca samme grafikk som ME2, så det er der jeg vil nå. Vil gjerne også kunne kjøre Tera når det slippes, og grafikken skal jo bli ganske awesome der. For å være MMORPG that is.

Endret av G27
Lenke til kommentar

Her var det litt kabler ja! Wow!

Kortet er et HD 4850 og har en vanlig bredde, så synderen her er nok ledningene og mangel på rydding.

Du begynner å nevne ulik spill, skal det tolkes dit at du er på utkikk etter et komplett system, ikke kun kabinett lengre?

-Deluze

Lenke til kommentar

@ TS

Det første du kan gjøre er å rute og rydde kablene på en best mulig måte, slik at dem ikke stopper noe som helst luftgjennomstrømning.

Dette vil også gjøre at du fint får plass til et lengre skjermkort . Du må også flytte HDD opp eller ned, da denne er i veien.

Lenke til kommentar

Du begynner å nevne ulik spill, skal det tolkes dit at du er på utkikk etter et komplett system, ikke kun kabinett lengre?

-Deluze

Tja, det var litt tanken å kjøpte nytt kabinett for å deretter plassere et nytt skjermkort i PC'en, og kjøpe nytt stesj om det ble nødvendig. PC'en klarer som sagt de fleste spill jeg har prøvd, og skjermkort er ofte løsningen til å bare "pushe" datamaskinen over kanten slik at den kan kjøre det spillet man vil. Er 100% klar over at om jeg vil ha gaming PC må jeg bytte ut ALT, og rett og slett kjøpe/bygge ny PC.

Det var faren min som bygget denne PC'en en gang, det er derfor kablene ligger i hytt og pine. Men jeg vet ikke hvor jeg skal gjøre av de heller. Kan kanskje stripse de sammen og legge de litt til siden.

Lenke til kommentar

Tja, det var litt tanken å kjøpte nytt kabinett for å deretter plassere et nytt skjermkort i PC'en, og kjøpe nytt stesj om det ble nødvendig. PC'en klarer som sagt de fleste spill jeg har prøvd, og skjermkort er ofte løsningen til å bare "pushe" datamaskinen over kanten slik at den kan kjøre det spillet man vil. Er 100% klar over at om jeg vil ha gaming PC må jeg bytte ut ALT, og rett og slett kjøpe/bygge ny PC.

Nå har Olestokk gitt noen forslag på hvordan du kan rydde litt i kabinettet, og jeg ville ha gjort det til å begynne med. Flytt også HDD (som det har blitt nevnt), så kan du heller se hvordan det er med plass etterpå.

Et nytt skjermkort kan absolutt gi en grei ytelsesøkning i spill, men du bør finne ut hvordan strømforsyning du har før du oppgraderer.

-Deluze

Lenke til kommentar

ser ut som en 400 watt strømforsyning, ser ikke noe merke da :/

jeg ville byttet den ut for en billig penge, som med en OCZ ZT 550W helt modulær, dette hjelper deg utrolig mye med kabelryddinga

regner vel med at det er en athlon 64, turion 64 eller original phenom prosessor (siden det er AMD socket og 4 år gammal), ser litt ut som det er en phenom pga. kjøleren, men det er jeg ikke helt sikker på, jeg ville satset på å oppgradere prosessor før skjermkort

Endret av olestokk
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok. Jeg skal definitivt rydde kablene. Jeg tok en test om PC'en kan klare å kjøre ME2 og 3 Demo på http://www.systemrequirementslab.com, og dette er resultatet:

post-186929-0-69641800-1329680348_thumb.jpg

Veldig overrasket faktisk. Ifølge den testen skal PC'en klare ME2 helt uten problemer. Har nettopp reformatert hele PC'en da nettleserne ikke fungerte, og i tillegg til at jeg måtte rydde opp i masse ubrukelig dritt, så jeg har ikke fått tatt testen før. Laster ned ME2 for å teste for øyeblikket. Som nevnt er det et problem med skjermkortet som satt i, men håper det fungerer fint nå. Må nesten spille litt for å finne det ut.

Strømforsyningen er på 400W, det har dere rett i. Prosessoren er som på bildet, AMD Athlon 64 X2 Dual Core Processor 6000+. Alt dette her er nok over 4 år gammelt, kanskje med unntak av skjermkortet. Husker ikke når min far kjøpte det.

Takker for alle svar :)

Endret av G27
Lenke til kommentar

hmm...

athlon 64 2x 4000+ og 6000+ er samme prosessor bare at 6000+ har en klokkehastighet som er 50% raskere... som betyr at 4000+ har 2/3 av ytelsen til 6000+

og som et utrolig sammentreff så satte jeg opp en PC av noen gamle deler som jeg hadde liggende i går, nemlig en 4000+ og ett GTX 550 ti

jeg satte den opp med farming simulator så lillebroren min kunne spille, og for moroskyld sjekka jeg hvor mye grafikkortet arbeidet og hvor mye prosessoren arbeidet

svaret jeg kom frem til var at prosessor var på 100%, mens grafikkort var på 20%

og hvis jeg gjør matten riktig, så vil da 6000+ og GTX 550 Ti være 100% på prosessor mot 30% på grafikkort

HD 4850 er 5% svakere enn HD 5770, HD 5770 er 5% svakere enn GTX 550 Ti

nå gidder jeg ikke regne ut hvor mye grafikkortet ditt vil ligge på med en 6000+, men det vil vel være et sted godt under 50%

for all del, bytt ut prosessor før du bytter ut grafikkort!

Lenke til kommentar

for all del, bytt ut prosessor før du bytter ut grafikkort!

Hvordan sjekker jeg hvor mange prosent prosessoren og grafikkortet bruker da? Hvor mye mener du jeg må ut med for en ny prosessor i tilfelle? :)

for prosessor kan du trykke CTRL + Shift + ESC og deretter kan du trykke på fanen som heter ytelse og deretter den knappen som heter ressursovervåkning

der følger du med på "prosessor - totalt", "prosessor 0" og "prosessor 1"

for grafikkortet må du laste ned MSi Afterburner

der kan du se på GPU1 usage

Lenke til kommentar

Som jeg har skrevet tidligere har jeg et problem med skjermkortet jeg har i PCen. Når jeg spiller fryser først skjermen, deretter blir den svart i ca 5-10 sekunder (til sammen), før bildet kommer igjen. Deretter legges spillet ned og en feilmelding kommer opp hvor det står "VPU Recover har tilbakestilt grafikkakselatoren fordi den ikke lenger svarer på grafikkdriverkommandoer". Noen som vet hva problemet kan være? Jeg har laget en annen tråd for det.

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1417576

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...