jaadd Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Hei Jeg tror problemet mitt best lar seg illustrere ved et enkelt eksempel: function k = Newtons(f,fp,x) %f og fp er her matematiske funksjonsuttrykk, mens x er et tall. k=x; for i =1:20 k=k-f(k)/fp(k); end disp(k) end Her ønsker jeg å kunne kalle funksjonen Newtons med valgfrie funksjonsuttrykk, f.eks slik: Newtons(x^2-2,2*x,3). Syntaxen her er feil, men hvordan kan dette løses? Algoritmen beskriver forsåvidt Newtons Metode, og vil i det nevnte eksemplet gjøre en approksimasjon av kvadratroten av 2. Målet er å få Matlab til å forstå at når jeg i for-løkka "kaller" f(k) og fp(k), så mener jeg k^2-2 og 2*k. En måte å gjøre dette på er selvsagt først å lage script med navn f og fp, som gjør beregningene k^2-2 og 2*k, da vil syntaxen i koden over fungere. Men dette blir fryktelig tungvindt, og jeg ønsker å kunne skrive uttrykkene direkte som input til funksjonen Newtons. Håper dette ikke var for rotete og uklart. Noen tips? Endret 17. februar 2012 av jaadd Lenke til kommentar
Gjest medlem7055 Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Nå har jeg ikke brukt Matlab på en stund, men jeg fant et svar på stackoverflow.com som jeg tror at kan hjelpe deg. Se det han kaller for "Option 3". Lenke til kommentar
asicman Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Du er nok ute etter lambda/anonyme funksjoner. Du burde kunne skrive noe som: newton(@(x) x^2 - 2,@(x) 2*x,3) Lenke til kommentar
jaadd Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Du er nok ute etter lambda/anonyme funksjoner. Du burde kunne skrive noe som: newton(@(x) x^2 - 2,@(x) 2*x,3) Var dette jeg var ute etter, fant ut av det til slutt Takk for svar Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå