Hotel Papa Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Her glemmer der er noe man kan finne på å gjøre når man ikke har noen andre alternativer. alternativene er enten å kollidere forfra rett i hengeren i 100 km/t eller bråsnu, hive seg på sykkelen og få hengeren bakenfra i reell fart på 50 -60 kmt/t ). da forutsetter at hengeren kommer 70 og syklisten har klar å komme opp mellom 10 og 20 km/t Her ville jeg ha foretrekket det siste. ser dere forskjellen ? man kan klare det vis man er rask ( 3 sekunder minimum ) Du skjønner ikke at det er fysisk umulig å gjøre slik du sier? Som jeg spurte deg tidligere, har du prøvd å sykle på en tråsykkel før? For veldig mange år siden . i vått gress fikk jeg nesten til denne skrensen ved å hjelpe til med en fot. men hastigheten min var ikke 30 km/t Vått gress er ikke det samme som asfalt. Så mener du at han skal bråbremse fra 20-25km/t, snu sykelen og akselerere opp til 20-30km/t på under 5 sekunder? Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Scenarioet om å bruke hengeren som springbrett er i beste fall svært usannsynlig, og noe som i beste fall vil forekomme i ett tilfelle av flere millioner tilhengerpåkjørsler på verdensbasis over mange tiår, hvis det overhodet skjer en eneste gang. Tilfeldighetene som må klaffe er så usannsynlig mange og alt må klaffe helt perfekt. Konklusjonen er at dersom du blir truffet av en tilhenger med sleng vil du bli skadet, om ikke dødelig så ihvertfall alvorlig. Alt annet er bare en usannsynlig mengde pur griseflaks, hverken mer eller mindre. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Nå er de påstått at man har så gott grep glatt vei med piggdekk for sykkel. Da må man også kunne bremse raskt ned. Alle burde da vite hvordan for till en sladd på glatt føre Hvis man klarer å gjøre det riktig så vil man bli truffet bak på sykkelen. Det er ihvertfall bedre en forfra. Her er det ganske sannsynlig at både syklist og sykkel bli kaste fremover og da har man lettere for å klare å holde seg på sykkelen en hvis man blir kaste bakover. hvis man har lit tid så kan man også klare å få lit fart på sykkelen slik at slaget ikke blir så hard. jeg er klar over at man også vil forsette i samme retning en stund på glatt føre selv om man har klart å snu sykkelen. likevel mener jeg at dette er tryggere en å bli truffet forfra . Blir du truffet forfra havner man lang foran sykkelen. her er det ikke god å vite hva man treffer og hvor Vått gress er ikke det samme som asfalt. Så mener du at han skal bråbremse fra 20-25km/t, snu sykelen og akselerere opp til 20-30km/t på under 5 sekunder? det er glatt på samme måte som isete asfalt er glatt Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Jeg er villig til å tro at en henger som kommer i 70km/t klarer å deformere et hjul og bakre parti på en sykkel ganske bra, kommer nå helt ann på hvordan hengeren treffer syklisten.. Is er nå mye glattere enn vått gress igjen.. Med mindre man sykler med piggdekk, så har du så og si ingen sjanse til å få feste på is - det har du på gress. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 hvis den samlede farten den treffer med er 70 så kan det hende. men hvorfor skal man gå ut fra at det er 70 . hvorfor tror man at alle kjører i 70 km/t på glatt vei ? kjøre man så for så skal det ikke mye til før man havner utenfor veien hvis den svinger. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) hvorfor tror man at alle kjører i 70 km/t på glatt vei ? kjøre man så for så skal det ikke mye til før man havner utenfor veien hvis den svinger. Hva er begrunnelsen for dette? jeg har da gjort akkurat dette i flere år, ja har til og med kjørt i 80, 90 og 100(de to siste uten henger ) km/t på glatt vei uten problemer. Når du kommer med en slik uttalelse overbevser du meg bare mer og mer om at dette er poengløst. Du har tydligvis begrenset (eller ingen) faktisk erfaring og kunnskap innen bil kjøring med henger, og heller lite erfaring med sykling. *tillegg* ja er litt "hard i stemmen" nå, klarer rett og slett ikke å la vær. dette er ren idioti og vi blir dradd med vær gang. Elgen stiller et spørsmål, men siden han ikke liker eller ikke forstår svaret så kan det ikke være sånn. Og da er vi igang med flere sider med diskusjon som ikke kommer noen vei. ELgen, jeg skal med glede stille med sykkel, bil og henger. så skal jeg kjøre bilen og du sykle. vi skriver avtale og forsikringer, du regner jo med dette skal gå greit så da kan du stå økonomisk ansvarlig hvis det ikke gjøre det. Så kan du gjøre dette som du mener burde være helt fint mulig å få til. Eneste jeg krever er at hvis noe blir ødelagt så erstatter du det. Hvis du får rett så skal jeg uforbeholdent støtte deg og inrømme mitt nederlag. eneste kravet er at du må gjøre som du sier her, snu sykkelen, bruke hengern som autovernrampe(?) eller sparke i fra hengern. Endret 23. februar 2012 av stich_it Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Med den farten på glatte og svingete veier så tar du en temmelig stor risk Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 hvis den samlede farten den treffer med er 70 så kan det hende. men hvorfor skal man gå ut fra at det er 70 . hvorfor tror man at alle kjører i 70 km/t på glatt vei ? kjøre man så for så skal det ikke mye til før man havner utenfor veien hvis den svinger. Nå er det slik at en tom henger har mindre veigrep enn en bil og en henger kjøres ofte tom den ene veien. En annen sannhet (dessverre) er at mange ofte ikke tenker på hvilke dekk som er på hengeren og kjører med sommerdekk på vinteren. Kanskje vi burde snakke med "den første elgen", tror han forstår bedre så han kan forklare realiteten for deg Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Med den farten på glatte og svingete veier så tar du en temmelig stor risk .... det kan du faktisk ikke si noe som helst om. du vet ikke hvor glatt det er du vet ikke hvordan veien jeg kjører på er. du vet ingenting om situasjonen. Du uttaler deg på bakgrunn av uvitenhet Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Med den farten på glatte og svingete veier så tar du en temmelig stor risk .... det kan du faktisk ikke si noe som helst om. du vet ikke hvor glatt det er du vet ikke hvordan veien jeg kjører på er. du vet ingenting om situasjonen. Du uttaler deg på bakgrunn av uvitenhet Her vet jeg mere en du tror. selv om du ikke tror det så har jeg faktisk tatt høyde for at en hengeren er leterer en en bil. 100 km/t i en skapt sving er risikofylt uansett føre. jo glattere det er jo større sjanse er det for utforkjøring mange ( jeg vil i grunne si alle ) som kjører ut feilvurderer hvor glatt det faktisk er. er det skikkelig glatt så er det faktisk risikofylt å kjøre raskere en 30 km/t . er det en skarp sving der så tar man en enda større risk. det virker som dere har glemt hvordan en henger også påvirker bilen Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Ja, jeg har glemt hvordan en henger påvirker bilen. Kan du forklare meg? Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Her vet jeg mere en du tror. Tja, vi får se... 100 km/t i en skapt sving er risikofylt uansett føre. jo glattere det er jo større sjanse er det for utforkjøring Nei, det er det ikke... så da vet du ikke mer en vi tror like vel da mange ( jeg vil i grunne si alle ) som kjører ut feilvurderer hvor glatt det faktisk er. Kan vel ikke nekte for det... men det er jo bare etterpåklokskap! det virker som dere har glemt hvordan en henger også påvirker bilen Forklar du Edit: Fint om du kan skissere situasjonen i en sving og tegne kreftene som påvirker bil, drag og henger. Endret 23. februar 2012 av Nasciboy Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) Her vet jeg mere en du tror. selv om du ikke tror det så har jeg faktisk tatt høyde for at en hengeren er leterer en en bil. 100 km/t i en skapt sving er risikofylt uansett føre. jo glattere det er jo større sjanse er det for utforkjøring mange ( jeg vil i grunne si alle ) som kjører ut feilvurderer hvor glatt det faktisk er. er det skikkelig glatt så er det faktisk risikofylt å kjøre raskere en 30 km/t . er det en skarp sving der så tar man en enda større risk. det virker som dere har glemt hvordan en henger også påvirker bilen Nei du vet fremdeles akkurat like lite som før, bare nå kommer du med egne forutsetninger for hvordan forholdene var når jeg kjørte og bruker det som begrunnelse for din uttalelse. Du vet ikk hvor jeg kjørte, du vet ikke forholdene, du vet ikke hvordan veiens tilstand er og du vet ingenting bilen og hengeren. SÅ nei, du uttaler deg akkurat like feil enda. enkelt og greit. Endret 23. februar 2012 av stich_it Lenke til kommentar
Hotel Papa Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 Med den farten på glatte og svingete veier så tar du en temmelig stor risk .... det kan du faktisk ikke si noe som helst om. du vet ikke hvor glatt det er du vet ikke hvordan veien jeg kjører på er. du vet ingenting om situasjonen. Du uttaler deg på bakgrunn av uvitenhet Her vet jeg mere en du tror. selv om du ikke tror det så har jeg faktisk tatt høyde for at en hengeren er leterer en en bil. 100 km/t i en skapt sving er risikofylt uansett føre. jo glattere det er jo større sjanse er det for utforkjøring mange ( jeg vil i grunne si alle ) som kjører ut feilvurderer hvor glatt det faktisk er. er det skikkelig glatt så er det faktisk risikofylt å kjøre raskere en 30 km/t . er det en skarp sving der så tar man en enda større risk. det virker som dere har glemt hvordan en henger også påvirker bilen No shit Captain Obvious.. Du kan godt få låne syklen min og prøve teorien din hvis du vil? 20-25km/t er fort på en sykkel, spesielt på et føre som det der. Du må regne med en relativt lang bremselengde ved bråbrems, da også mulighet for at syklisten går på tryne, siden det er glatt og forhjulet lett sklir unna, er tilstede. Du vil da bråbremse, snu syklen på en femøring for så å akselerere opp i fart igjen? Og alt dette skal gjøres innen et tidsrom på under 10sek? Good luck, Chuck.. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 Med den farten på glatte og svingete veier så tar du en temmelig stor risk .... det kan du faktisk ikke si noe som helst om. du vet ikke hvor glatt det er du vet ikke hvordan veien jeg kjører på er. du vet ingenting om situasjonen. Du uttaler deg på bakgrunn av uvitenhet Her vet jeg mere en du tror. selv om du ikke tror det så har jeg faktisk tatt høyde for at en hengeren er leterer en en bil. 100 km/t i en skapt sving er risikofylt uansett føre. jo glattere det er jo større sjanse er det for utforkjøring mange ( jeg vil i grunne si alle ) som kjører ut feilvurderer hvor glatt det faktisk er. er det skikkelig glatt så er det faktisk risikofylt å kjøre raskere en 30 km/t . er det en skarp sving der så tar man en enda større risk. det virker som dere har glemt hvordan en henger også påvirker bilen No shit Captain Obvious.. Du kan godt få låne syklen min og prøve teorien din hvis du vil? 20-25km/t er fort på en sykkel, spesielt på et føre som det der. Du må regne med en relativt lang bremselengde ved bråbrems, da også mulighet for at syklisten går på tryne, siden det er glatt og forhjulet lett sklir unna, er tilstede. Du vil da bråbremse, snu syklen på en femøring for så å akselerere opp i fart igjen? Og alt dette skal gjøres innen et tidsrom på under 10sek? Good luck, Chuck.. nå blander du sammen 2 forskjellige innlegg her som ikke her så mye med hverandre å gjøre Her vet jeg mere en du tror. selv om du ikke tror det så har jeg faktisk tatt høyde for at en hengeren er leterer en en bil. 100 km/t i en skapt sving er risikofylt uansett føre. jo glattere det er jo større sjanse er det for utforkjøring mange ( jeg vil i grunne si alle ) som kjører ut feilvurderer hvor glatt det faktisk er. er det skikkelig glatt så er det faktisk risikofylt å kjøre raskere en 30 km/t . er det en skarp sving der så tar man en enda større risk. det virker som dere har glemt hvordan en henger også påvirker bilen Nei du vet fremdeles akkurat like lite som før, bare nå kommer du med egne forutsetninger for hvordan forholdene var når jeg kjørte og bruker det som begrunnelse for din uttalelse. Du vet ikk hvor jeg kjørte, du vet ikke forholdene, du vet ikke hvordan veiens tilstand er og du vet ingenting bilen og hengeren. SÅ nei, du uttaler deg akkurat like feil enda. enkelt og greit. sa jeg at det gjaldt bare der du kjørte ? Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 En annen sannhet (dessverre) er at mange ofte ikke tenker på hvilke dekk som er på hengeren og kjører med sommerdekk på vinteren. Hææ, vinterdekk på tilhenger? Det har jeg aldri tenkt på Men kanskje lurt...og sikkert også påbudt når føret krever det? Lenke til kommentar
hean Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) En annen sannhet (dessverre) er at mange ofte ikke tenker på hvilke dekk som er på hengeren og kjører med sommerdekk på vinteren. Hææ, vinterdekk på tilhenger? Det har jeg aldri tenkt på Men kanskje lurt...og sikkert også påbudt når føret krever det? Nettopp... ikke mange som tenker på det, derfor har ofte en tilhenger mye mindre veigrep enn selve bilen. den andre elgen: Kan du forklare oss hvordan en bil med henger oppfører seg i en sving da? Endret 23. februar 2012 av Nasciboy Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 (endret) sa jeg at det gjaldt bare der du kjørte ? JA du gjorde faktisk det. jeg kom med et eksempel på at jeg har kjørt og det har gått greit. så svarte du: Med den farten på glatte og svingete veier så tar du en temmelig stor risk *tillegg* og selv om du ikke hadde henvendt deg direkte til meg så driver du fremdeles med det samme som alltid: du legger til forbehold i ettertid. Det som fasinerer meg er hvordan du kun klarer å se forbehold som gjør at du har rett, mens når vi andre tar forbehold (gjerne basert på akspterte regler innen fysikk) så er det feil. Endret 23. februar 2012 av stich_it Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 23. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 23. februar 2012 For at forklaringen ikke skal bli for lang så kan ihvertfall si såpass at hengeren vil dra i bilen i ytre retning av svingen. jo bedre grepp dekkene på hengeren har jo mindre vil denne effekten påvirke bilen Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 23. februar 2012 Del Skrevet 23. februar 2012 MEner du at det alltid er sånn, eller bare når man har fått sleng på hengeren? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå