Hotel Papa Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 4: den er være , men ikke helt umulig hvis man klar å snu i løpet av noen få sekunder Har du prøvd å sykle på en tråsykkel før? 1 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) jeg merrene at det er mulig så lenge farten ikke er for stor Om du sykkler i f.eks 10km/t er det mulig ja, og når hengeren kommer i 50km/t inn bakfra, så vil den bare dytte sykkelen fremover så den plutselig gjør 50km/t i stedet for 10km/t, eller har jeg missforstått? Hjulene er så klart laget for at at hengere og andre ting treffer dem uten og bli ødelagt makes sense Endret 21. februar 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 jeg merrene at det er mulig så lenge farten ikke er for stor Om du sykkler i f.eks 10km/t er det mulig ja, og når hengeren kommer i 50km/t inn bakfra, så vil den bare dytte sykkelen fremover så den plutselig gjør 50km/t i stedet for 10km/t, eller har jeg missforstått? Hjulene er så klart laget for at at hengere og andre ting treffer dem uten og bli ødelagt makes sense Dett var kun referert til punkt 4. hvis man blir tatt bakfra så har man fler muligheter. så vær smil og ikke blande tingene sammen her Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 1 : hvordan kan man være sikker på at kreften går rett frem her jeg mer at de går lit på skrått 2: man kunne bli truffet både forfra og bakfra 3 : ja , man får en voldsom akselerasjon som man kan takle hvis man er en god syklist. det er ingen automatikk i at bakhjulet blir deformer selv om muligheten er til stede. sykler man i 30Km/t og hengeren kommer i 70 Km/t er økningen bare 40 km/t. det burde man takle mange syklister liker jo god fart. 4: den er være , men ikke helt umulig hvis man klar å snu i løpet av noen få sekunder 1. hvilken kraft tenker du på? sykkelen eller hengeren? jeg har enda til gode å se en trøsykkel sladde seg rundt en sving, med å sladde med sykkelen gir du mer treff flate, som gir mere total kraft overføring, eller det gir mindre treff område som vil overføre mye på ett lite punkt. 2. siden du ikke kommenterer dette direkte fortsetter vel dette på nr. 3. 3. ... hvis dette skjer forfra, så får du en meget voldsom akselerasjon, da hengeren vil forsøke og i stor grad klare det, å dytte deg i 70 km/t andre veien, en fartsforskjell på 100 km/t.du skal og klare å holde deg fast... nei det går ikke. det blir fysisk umulig å redde seg ut av den. skjer det bakfra... du sykler bortover og så plutselig og uforutsett så smeller noe hen i bakhjulet ditt, du får ikke trødd rundt lengre, du går fra 30 til 70 i løpet av (et tall tatt fra lufta) 0.5 sekunder. som er en akselerasjon på ca 20m/s2 en bugatti veyron akselererer med gjennomsnittlig 5 m/s2. vanlig tempo for porff syklister er vel ca 50 km/t på flat mark og nei ikke de heller ville klart den akselerasjonen. Nei det takler man ikke. Nei det er aldri noe som skjer automatisk, men har da flere ganger sett sykkelhjul bli ødelagt av å sykle i vegger og biler som står stille, noe som er mindre krefter en å bli truffet av en 200 kilos henger i 70 km/t 4. ? du mener slik som jeg sa? eller fulgte du ikke med? eller tenker du på det du akselererer i en voldsom fart bortover? nei det ville ikke gått bra. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Dett var kun referert til punkt 4. hvis man blir tatt bakfra så har man fler muligheter. så vær smil og ikke blande tingene sammen her Mulig jeg har missforstått, men var ikke ett av greiene å snu sykkelen og sykkle andre veien om den kom forfra? Etter man har snudd på flekken kommer da hengeren bakfra og dytter deg fremover, eller? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Dett var kun referert til punkt 4. hvis man blir tatt bakfra så har man fler muligheter. så vær smil og ikke blande tingene sammen her Mulig jeg har missforstått, men var ikke ett av greiene å snu sykkelen og sykkle andre veien om den kom forfra? Etter man har snudd på flekken kommer da hengeren bakfra og dytter deg fremover, eller? det er 2 scenarier her. hengeren kommer mot deg forfra hengeren kommer bak fra. Hvis man blir truffet forfra så er det ikke så mye å gjøre annet en å for søke å svinge unna . Hvis man blir truffet i siden så er det ikke så mye å gjøre en forsøke å holde seg fast Når den kommer mot deg forfra så mener jeg at det kan vøre mulig å snu ganske raskt hvis din fart ikke er for stor. Har man stor hastighet så kan man forsøke med å skrense rundt , men da må man holde en fart innenfor et begrenset område holder man f.eks 10 km/t så går det nok bra å hoppe av sykkelen og hive den rundt for så å tråkke for livet . Da har man snudd det til det andre punktet der hengeren tar deg igjen . Da må man bare forsøke å holde balansen når man blir puffet opp i fart Det er en ting jeg reagerer lit på Dere påstår at hengeren kommer i 70 km/t som om det er den eneste hastigheten den kom komme i . jeg anser det som lite sannsynlig at hengerne kommer opp i en slik hastighet når det er glatt. Det er altså kun ved 2 retning jeg ser noe muligheter her , forfra og bakfra for da her men en viss kontroll om den nå er liten Endret 21. februar 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 "jeg anser det som lite sannsynlig at hengerne kommer opp i en slik hastighet når det er glatt." Det er helt urimelig å tro at en henger kan komme opp i en slik hastighet når det er glatt? Hva hvis startfarten var 80 km/t? Hvilken lov i fysikken forholder du deg til da? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 (endret) Om det er veldig glatt er det veldig vanskelig for sykkelen å både bremse og akslerere raskt. Om det ikke er veldig glatt kreves det en del fart for at hengeren skal komme sidelengs. Men, for all del, om du kjører i 10km/t og bilen kommer sidelengs i 20km/t ett par hundre meter borte rekker du det jo... Hvilke hastigheter anser du som sansynlige? Husk at hastigheten burde være så høy at en henger kan komme sidelengs... Endret 21. februar 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 "jeg anser det som lite sannsynlig at hengerne kommer opp i en slik hastighet når det er glatt." Det er helt urimelig å tro at en henger kan komme opp i en slik hastighet når det er glatt? Hva hvis startfarten var 80 km/t? Hvilken lov i fysikken forholder du deg til da? At man ikke holder 70-80 km/t når det er så glatt at man får slegg på hengeren . Da har man kjørt av veien først Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Hva begrunner du den uttalelsen på? Sånn siden jeg har både vært sjåfør og passasjerer i bil der hengeren har slengt ut uten att bilen har kjørt av veien. Jeg kjørte i ca sytti inn i svingen og ga gass for å trekke inn hengeren. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Hva begrunner du den uttalelsen på? Sånn siden jeg har både vært sjåfør og passasjerer i bil der hengeren har slengt ut uten att bilen har kjørt av veien. Jeg kjørte i ca sytti inn i svingen og ga gass for å trekke inn hengeren. At det virker lite sannsynlig å få sleng på hengeren uten å ha høy fart i en sving , da vil man også bli presset ut av veien. Man risiker også at hengeren da drar bilen ut av veien en annen sak er at det vil være skummelt å holde 70 kn/t i en slik sving hvis det er glatt. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Man kan da få sleng på en henger selv om man har relativt lav hastighet? Det kan jo være en henger med "slicks", men dette skal vel ikke bety noe da syklisten har et ansvar for å dukke unna likevel? Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Man kan da få sleng på en henger selv om man har relativt lav hastighet? Det kan jo være en henger med "slicks", men dette skal vel ikke bety noe da syklisten har et ansvar for å dukke unna likevel? hadde du kjørt med en slik henger og det var glatt så hadde jeg tatt fra deg både førerkortet og nøklene til bilen . faktisk så hadde også syklisten lit bedre sjanse til dytte hengeren unna Lenke til kommentar
Quote Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Man kan da få sleng på en henger selv om man har relativt lav hastighet? Det kan jo være en henger med "slicks", men dette skal vel ikke bety noe da syklisten har et ansvar for å dukke unna likevel? hadde du kjørt med en slik henger og det var glatt så hadde jeg tatt fra deg både førerkortet og nøklene til bilen . faktisk så hadde også syklisten lit bedre sjanse til dytte hengeren unna Det har jo ingenting med saken å gjøre om du hadde tatt fra meg førerkortet eller ikke, men det er rent fysisk mulig. Syklisten hadde ikke hatt noen bedre sjanse til å dytte hengeren unna nei, siden hengeren fremdeles er i høy hastighet. Friksjonen med underlaget har nada å si for den krafta som hengeren har. Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Nå glemmer du at det er lettere å dytte på noe som ikke har friksjon til underlaget uansett fart. Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Jaaa, vi snakker om forskjellen på 1000G og 800G. Du knekker hvert et bein fra tærne og opp til bekkenet uansett. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 Er ikkje noko problem å utføre det som elgen ber om, berre sjå på denne videoen: Proof of concept! Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 At det virker lite sannsynlig å få sleng på hengeren uten å ha høy fart i en sving , da vil man også bli presset ut av veien. Man risiker også at hengeren da drar bilen ut av veien en annen sak er at det vil være skummelt å holde 70 kn/t i en slik sving hvis det er glatt. ?nå ror du bare. jeg hadde gode dekk på hengeren og gode dekk på bilen, faktummet er bare så enkelt at dekkene på hengeren ikke hadde like godt grep som dekkene på bilen. du har forresten ikke begrunnet uttalelsen din om at man kjører ut hvis man holder ca 70 i en sving og får sleng på hengeren. Ja man risikerer at man kan bli dradd av veien av hengeren, det er ikke det samme som at man blir dradd av veien av hengeren. at det var skummelt? ikke før hengeren glapp. før det gikk alt fint. Nå glemmer du at det er lettere å dytte på noe som ikke har friksjon til underlaget uansett fart. Alt har friksjon til underlaget, selv om friksjonen kanskje er lav. Det du glemmer helt bort her er hengerens treghet når den treffer deg. Hengeren har fart i en retning (mot deg) og du vil endre dens retning. *frustrasjons utblåsning* Hele denne diskusjonen grunner ut i en ting Elgen, og det er desverre det samme som i så mange andre av dine tråder, du innehar ikke kunnskap om hvordan ting faktisk fungerer, her med tanke på kraft, friksjon, treghet, akslereasjon og insisterer på at du: mener, føler, tror eller ikke syntes det er sånn. Jeg hadde intrykk av at du hadde bedret deg litt på dette etter at du gjenntatte ganger i blant annet den snedige tråden v.2 blir utgående vist at din føling er feil. du har til og med fått egen tråd for opplæring. Fysikk og vitenskap for den andre elgen Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 22. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 22. februar 2012 Nå sies det at du ikke skal ha dårlige grep på hengeren en på bilen hvis du virkelig har gode dekk. Problemet her er at jeg mener at det ikke er umulig , selv om det er vanskelig Dere mener at det er 100% umulig Problemet for meg er at jeg ikke kan legge frem noen resultater fordi ingen har tort å teste det ut. Derfor tror dere at det er helt ( 100%) umulig Som sagt før så må alt gjøres helt riktig for at man skal få det til. når jeg har forklar hvordan jeg mer at man skal gå frem i de forskjellige situasjonene så var det noen som klarte å blande dem samme . Da blir det selvfølgelig bare tull Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 22. februar 2012 Del Skrevet 22. februar 2012 (endret) Nå sies det at du ikke skal ha dårlige grep på hengeren en på bilen hvis du virkelig har gode dekk. ... ja det sies så mangt, spesielt av folk som ikke egentlig vet hva de snakker om. hengeren jeg kjører med har to dekk på 165mm sporbredde (hvis jeg husker riktig) bilene jeg kjører har fire dekk, den ene har sporvidde på 205 og den andre 245. *tillegg/oppklaring* en bil har fire dekk med 205 mm sporvidde og en bil har fire dekk med 245 mm sporvidde Og jeg kan garantere at bildekkene har bedre grep en hengeren. dette er noe av problemet ditt, når "argumentasjonen" din ikke holder sammen begynner du å prike på eventualiteter og snakker om: "ja men sånn skal det jo ikke være", "jeg vil ikke gjordt sånn". Problemet her er at jeg mener at det ikke er umulig , selv om det er vanskelig Dere mener at det er 100% umulig nå har du slengt ordet "umulig" rundt så mye at jeg er ikke sikker på hvem som sa hva var umulig lengre. Det er vel egnetlig bare snakk om at vi (iallefall jeg) ikke klarer å se hvordan du etter alle gjeldende fysiske regler skal komme deg unna denne hengeren slik du beskriver. Problemet for meg er at jeg ikke kan legge frem noen resultater fordi ingen har tort å teste det ut. Derfor tror dere at det er helt ( 100%) umulig nei... du kan ikke legge frem noen som helst forskning som støtter deg opp du kan ikke utføre en eneste beregning eller gi oss tall som kan muligens støtte din påstand Du kan bare fortelle oss hovrdan du alene uten bevis syns at dette burde gå greit. ... ser du problemet her? Som sagt før så må alt gjøres helt riktig for at man skal få det til. og hva er helt riktig da? når jeg har forklar hvordan jeg mer at man skal gå frem i de forskjellige situasjonene så var det noen som klarte å blande dem samme . Da blir det selvfølgelig bare tull helt ærlig, du har kontinuerlig lagt frem nye situasjoner og svart uklart på spørsmål, tåkepratet svar du ikke likte og i ettertid endret på det du mente var spørsmålet og så pekt på at vi svarte feil... sett opp senarioene dine punktmessig, med alle forbeholdene dine, jo flere jo bedre. vekt på henger, fart på henger, vekt på sykkel og syklist, fart på sykkel og syklist, friksjonstall, vinkel som henger treffer syklist. men jeg vet alleree at uansett hvordan vi svarer så vil du ikke godta svaret vårt så lenge det ikke er det du vil høre. Endret 22. februar 2012 av stich_it 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå