sinnaelgen Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Splittet ut fra trafikalsk klagemur: Er det mulig å redde seg unna løpske tilhengere og hvordan ? Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 I det tilfellet det er snakk om her ser det ut til at en ikke ville hatt særlig mye tid å reagere på, og da kommer utfallet mye mer an på hvordan tilhengeren treffer deg enn på hva du kan gjøre for å redde deg unna. Den virkelige verden er ikke, jeg gjentar: ER IKKE sammenliknbar med hva som går an i Hollywood-filmer. 1 Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Elgen, du skrev i trafikalsk klagemur at vi hadde bevisbyrden. Vi har gang på gang vist til fysikken regler og lover at det ikke går. Forøvrig er det DU som kommer med en påstand som ifølge alle andre på forumet er helt vill og usannsynlig. Det er DU som har bevisbyrden. Og før du kan bevise at dette går, så regnes det som umulig. Hey! Jeg har en ide, helt seriøst, ikke noe kødd. Send det inn til MythBUsters. Si det er en myte i Norge eller noe dritt, så finner de sikkert noe aviser på internett som sier så, så kan du se når det ikke går på internasjonal TV. Beklager Elgen, Einstein og Sheldon Cooper er imot deg. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Poenget er at jeg ser flere alternativer på hvordan de kan gjøres en det dere klarer å tenke dere. Her ser dere bare begrensningene. slik jeg ser det så skal man i realiteten ikke forsøke å bremse opp hengeren men bruke den som spring brett på samme måte som autovern hindre biler å havner utenfor veien.da er det ikke farten til hengeren men den farten du har som syklist som er det viktigste. mange biler som treffer autovernet havner tilbake i veibane ,ofte i feil kjørebane. det er den samme bieffekten jeg tenker på når sykkelen treffer hengeren . hvis man da bruker foten så kan man forsøke å skrense ( korrigere ) sykelen i en anen retning sik at man kommer unna. jeg har nemlig sett at enkelte gjør det når de ikke klare en sving på normal måte . da gjerne mot een fast hindring . At man likevel kan bli skade at det er keg ikke i tvil om , men som sagt så er det bedre en bli drept . enkelte ganger holder det å ta tak i hengeren og bruke den som beskyttelse hvis det er den som tar i mot slaget først Lenke til kommentar
Dunsay Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Den store forskjellen på autovernet og beina dine er at autovernet ikke har noen reaksjonstid. Du kan ikke alltid sykle med ett bein klart til å ta for mot hver eneste bil (med eller uten henger) som måtte miste kontrollen og treffe deg... Har du faktisk tid til å reagere vil det tilnærmet alltid være en bedre idé å bruke denne tiden på å hive seg i grøfta/over autovernet/etc. enn det er å forberede seg på å sparke fra mot hengeren. Jeg forstår hva du ser for deg, men resultatet vil uansett bli en geléliknende masse av bein, muskler, sener og brusk, dessverre. Jeg ville ikke hatt noe imot å inneha hverken superkreftene eller usårbarheten eksempelet ditt postulerer at vi har. Lenke til kommentar
gulpetter Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Her ser dere bare begrensningene. Det er fordi det er so mange av dei. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Eneste muligheten for å redde seg unna situasjonen er å se at det vel skje, lenge før dne skjer. Når du første må snu deg for å se hva som er bak deg, og når det snør så er det nesten lydløst, så bilene sniker seg rundt. Så du blir truffet av tilhengeeren, har du flaks så treffer den ikke beina dine direkte, for da blir de enten helmost eller rivd av. Uansett, vis du virkelig har flaks, så går all energien i sykkelen, og litt vil få deg til å fly over hengeren. Problemet? Du har fortsatt fulle farten til sykkelen, som er vel 30-40km/h, +litt mer pga smellet. Du flyr ikke høyt, og nå skal du lande. Treffer du veien blir du godt skadet. Treffer du bakken blir du godt skadet. Og vis du bare treffer en perfekt snøfond så er det godt mulig du beviser fra trykket, og fortsatt brekker bein. Lenke til kommentar
xxmkxx Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 ....si meg, prøver man her å diskutere seg frem til hvordan man kan forutse trafikkuhell...? 2 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 ....si meg, prøver man her å diskutere seg frem til hvordan man kan forutse trafikkuhell...? Si det Hva med å faktisk si litt mer om hva man diskuterer, evt. linke til posten(e) på trafikalsk klagemuren som diskuteres? Helst komme med problemstillingen som diskuteres i førsteposten. Lenke til kommentar
Henrik C Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 aklla: Her er det aller kjappeste, det er en lang diskusjon. Bruk gjerne den lille "referansepilen" på første sitatet, så kan du lese alt, men har tatt ut det jeg mener er de mest sentrale innleggene for diskusjonen: http://sport.aftenposten.no/sport/sykkel/article223858.ece Blir skremt av kommentarene her. Her har en bil fått sleng på tilhengeren og meid ned syklister i motsatt kjørefelt. Og folk mener faktisk syklistene fortjener det! Skremmende holdninger blant folk.. Hva nøyaktig mener du syklisten ikke har gjort som han skulle gjort? Skulle han sett inn i fremtiden så han kunne visst at en henger kom hans vei? Jeg synes du stiller urimelig høye krav her. Selvsagt skal man være oppmerksom og følge med, men ulykker skjer faktisk uten at man alltid kan ta høyde for at de skjer. Hva man kunne ha gjort kommer selvfølgelig an på forholdene. Her kunne man ha tatt i mot hengeren når den kom seilende i mot dem.og kanskje akkrat ha greid å styre klar i stedet for å bli slått over ende ( om det ble gjort kom ikke frem her ) Nå er det heller ikke sikker at man har så mange muligheter. men man kan klare holde bein og føtter unna slik at de ikke blir truffet jeg vet heller ikke hva han sier i intervjuer da lyden ikke virker I trafikken må man være forberedt på det meste , også det som virker lite sannsynlig. her vil nok de fleste regne det som lite sannsynlig at det plutselig skal komme en henger seilende i deres fil. hvordan vil f.eks hengeren reagere når den treffer sykkelen ? Den fortsetter rett frem. Går det da an å bruk kreftene i hengeren til styre seg mellom henger og rekkverk ? Nei, kontakt i høy hastighet må alltid antas å være potensielt fatalt. (Det gjelder også om du kjører bil) Og personlig må jeg bare få legge til: Alvorlig talt! Skjerpings! vel . da har dere liten forståelse her . valget er å enten bli meinet av hengeren ( og muligens bli drept mot rekkverket ) eller å ta i mot slik at man får lit fart man kan bruk for kone seg unna rekkverket poenget er ikke komme i klem mellom rekkverket og hengeren. man bruker altså farten til hengeren til unngå å krasje i rekkverket hvis man da tar i mot den når den kommer Eller enda kortere oppsummert: "Den andre elgen" påstår at når en tilhenger kommer mot deg i 70 km/h, kan du bruke den som springbrett (sparke i fra den) for å unngå å bli skadet. De fleste andre sa at dette var en idiotisk påstand og ba om at han underbygde det med fysikk, noe som ikke har skjedd enda. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Det funker fint det sammendraget, i stedet for at folk som ikke var aktiv i diskusjonen må enten tippe eller grave seg ned i en lang og relativt uoversiktlig tråd Endret 20. februar 2012 av aklla waits for alice Lenke til kommentar
nomore Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Det er jo ikke nødvendig med bevis. "Vi andre" ser jo bare begrensninger Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Det er jo ikke nødvendig med bevis. "Vi andre" ser jo bare begrensninger Man kan jo ikke få noen bevis før noen tørr å teste det ut. Dere må være klar over at selv jeg er klar over at det er vanskelig selv om jeg mener at det skal være mulig. kommer hengeren mot deg , skrenser man sykkelen . er man da heldig så kan man sparke fra for å fullføre skrensen og dermed unngå å bli direkte truffet i siden . har man enda mere flaks så kan det at man da blir truffet bak og sykkel får lit ekstra fart . Hvis man blir truffet på skrå bak og klarer å holde balansen så vil det vær lettere å styre unna. Men så er det også en viss fare for at man kan bli fanget mellom bilen og hengeren hvis begge kommer på tvers. Da er ihvertfall den enste muligheten å få snudd sykkelen temmelig fort Det er slik jeg ser det for meg Endret 20. februar 2012 av den andre elgen Lenke til kommentar
Jakke Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Det du ser for deg er ikke mulig i fysikken uten å skade seg MER enn om man hiver seg over autovernet. Du har bedre sjanse ved å svinge unna eller tilogmed stoppe helt opp enn å prøve å sparke deg fra hengeren. Men igjen, her kommer DU med en helt meningsløs påstand som jeg og alle andre mener er bare tull, og du har ikke kommet med ETT bevis på det. Beklager, her er bevisbyrden din, kan du ikke skaffe det, så har nok du tapt denne diskusjonen. Om så er så send det inn til MythBusters, for dette er en myte skapt av deg, og den blir nok dessverre busted også. Lenke til kommentar
stich_it Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 1. kommer hengeren mot deg , skrenser man sykkelen . er man da heldig så kan man sparke fra for å fullføre skrensen og dermed unngå å bli direkte truffet i siden . 2. har man enda mere flaks så kan det at man da blir truffet bak og sykkel får lit ekstra fart . 3. Hvis man blir truffet på skrå bak og klarer å holde balansen så vil det vær lettere å styre unna. 4. Men så er det også en viss fare for at man kan bli fanget mellom bilen og hengeren hvis begge kommer på tvers. Da er ihvertfall den enste muligheten å få snudd sykkelen temmelig fort 1. Skrenser sykkelen? ved skrensing vil du fortsette mer eller mindre rett frem, bare litt mer sidelengs. når du sparker i denne vil du forplante hele kraften av hengeren inn i beinet ditt. hvis hengeren veier ca 200 kilo og farten er 70, km/t vil kraften være ca 3.9 kilo Newton når den treffer deg. noen som vet bruddstyrken til alle beina i beinet. 2. truffet bak? var ikke poenget at man fikk denne mot seg? uansett, hvis du får denne hengeren bak på sykkelen vil du ekstremt brått akselerere fra dine ca (la oss si) 30km/t til rundt 65 - 70 km/t. først skal du klare å holde balansen. så må du huske at denne hengeren vil stoppe hjulet ditt fra å rotere, dermed vil du plutselig uten av du er klar over det låse bakhjulet samtidig som du akslererer voldsomt. så er det også en god sjanse for at dekket ditt ikke lengre er rundt og nok kan slutte å rotere helt. 3. igjen vil du her bli utsatt for en kraft som er mye større en de ndu innehar på sykkelen, du vil sykle rett frem og plutselig bli slått hardt bakfra, noe som vil sende deg i dette tilfelle, skrått forover. du har ikke lent deg for å kunne takle denne "sladdinga" forøvrig relativt likt som nummer 2. 4.? beklager men... hva? hvis bilen og hengeren sakser deg, så vil du bare snu sykkelen og sykle vekk.... jada. en bil med henger som kjører i 70 km/t vil flytte seg ca 19.5 m/s så sier vi at den mister litt fart på sin vei, la oss si den har gjennomsnittsfart på 16 m/s ja, da skal du først se bilen og hengeren, oppfatte situasjonen, så snu sykkelen og komme opp i hastighet vekk fra bilen. hvis du bruker ca et sekund på å oppfatte og reagere på situasjonen, så bruker du... 2 sekunder på å stoppe sykkelen nok til å snu, 1 sekund på å snu sykkelen så skal du akselerere. før du klarer å sykle vekk er allerede bilen som kommer mot deg flyttet seg over 60 meter. 1 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 1 : hvordan kan man være sikker på at kreften går rett frem her jeg mer at de går lit på skrått 2: man kunne bli truffet både forfra og bakfra 3 : ja , man får en voldsom akselerasjon som man kan takle hvis man er en god syklist. det er ingen automatikk i at bakhjulet blir deformer selv om muligheten er til stede. sykler man i 30Km/t og hengeren kommer i 70 Km/t er økningen bare 40 km/t. det burde man takle mange syklister liker jo god fart. 4: den er være , men ikke helt umulig hvis man klar å snu i løpet av noen få sekunder Lenke til kommentar
Sheldon C Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 4: den er være , men ikke helt umulig hvis man klar å snu i løpet av noen få sekunder Forstår jeg deg rett at du faktisk mener det er mulig å snu sykkelen og komme seg unna den løpske hengeren som kommer mot deg?? (Håper jeg misforstår deg) Lenke til kommentar
nomore Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Eg er stygt redd for at du tolket det rett.... Lenke til kommentar
aklla Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 4: den er være , men ikke helt umulig hvis man klar å snu i løpet av noen få sekunder Forstår jeg deg rett at du faktisk mener det er mulig å snu sykkelen og komme seg unna den løpske hengeren som kommer mot deg?? (Håper jeg misforstår deg) Er jo bare å vri styret f.eks 45grader, så snur man jo nesten på flekke. :wallbash: Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 4: den er være , men ikke helt umulig hvis man klar å snu i løpet av noen få sekunder Forstår jeg deg rett at du faktisk mener det er mulig å snu sykkelen og komme seg unna den løpske hengeren som kommer mot deg?? (Håper jeg misforstår deg) jeg merrene at det er mulig så lenge farten ikke er for stor Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå