Fenrisulvr Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Skal oppgradere PC'en min som nå er over 3 år gammel. Regner med å kjøpe det meste nytt, og beholde litt. Budskjett på 5-8k, men vil helst holde meg lavt. Dette skal hovedsakelig være en gaming PC (BF3, Skyrim, SC2), men vil også gjøre litt streaming med XSplit. Bruker 2 skjermer. Nåværende PC: Kabinett - Antec Nine Hundred Strømforsyning - CZ StealthXStream 600 Watt Hovedkort - Gigabyte GA-EP35-DS4 Grafikkort - Nvidia 9800 GTX Prosessor - Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHz Tenker å beholde harddisker, kabinett, DVD-spiller, skjermer, tastatur og mus, ellers tenker jeg å kjøpe: Hovedkort - ASUS P8Z68-V PRO/GEN3 fra pakken Core i5 2500K Grafikkort - Gigabyte HD 7970 Prosessor - Intel Core i5 2500K fra pakken Core i5 2500K Strømforsyning - Satser på å beholde den gamle Minne - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB fra pakken Core i5 2500K Kjøler - NOCTUA NH-D14 Har tenkt å overklokke, men har aldri overklokka før så vil ha det så enkelt som mulig. Har ikke noen preferanse når det gjelder AMD vs Intel. Går jo for øyeblikket for GPU fra AMD og CPU fra Intel. Har sett en del på grafikkort og virker som at 2x HD 6870 CF gir mye futt for pengene. Har også vurdert 2x HD 6950 2GB, men så ikke ut som forbedringen i ytelse var verdt prisen så da spørs det om det ekstra minnet er verdt det? Har også vurdert 2x GTX 560 Ti SLI, den virker litt bedre men også litt dyrere. Edit: Har nå satt opp HD 7970 som grafikkort basert på feedback her. Trenger ellers hjelp med hovedkort, strømforsyning(hvor mange watt vil jeg trenge? Er det mulig å beholde det jeg har?) og minne(tenker 2x4G). Edit: Går nå for en pakkeløsning fra komplett, og skal ikke ha ny strømforsyning. Endret 21. februar 2012 av Fenrisulvr Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 hovedkort i forskjellige prisklasser: (priser fra dustinhome.no) 800kr: Asus P8Z68-V LX 1000kr: Gigabyte GA-Z68X-UD3H B3 1300kr: Asus P8Z68-V/Gen3 som strømforsyning får du en XFX XXX 750W til 900kr på dustinhome.no, den vil vare gjennom ditt neste bygg også Corsair Vengeance LP 8GB (2x4GB) virker fint som minne du burde heller gå for ett kort enn 2 kort i crossfireX/SLi, det å bruke 2 kort drar med seg en sekk med problemer, som for eksempel driverproblemer og microstutter, til samme pris som 2 stk HD 6870 får du et Asus GTX 570, men hvis du legger litt penger i det får du et HD 7950 Lenke til kommentar
Fenrisulvr Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Takk for svar:) Er usikker på hvor bra 7950 er i forhold til 2x6870, men ser ut som de to alternativene har omtrent samme performace? Om jeg går for en HD 7950 vil jeg da trenge en ny PSU eller holder den 600W PSU'en jeg har? Lenke til kommentar
SLi Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Søk PSU calc på google.. så kan du regne ut. Lenke til kommentar
Fenrisulvr Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Søk PSU calc på google.. så kan du regne ut. Takker! Har brukt denne http://psucalc.net/ for å kalkulere strømbruk. Om jeg går for HD 7950 skal det holde med 500W, så strømforsyningen min på 600W er nok. I så fall sparer jeg en del på ikke å kjøpe ny strømforsyning. En annen mulighet er da å gå enda et hakk opp til HD7970 siden det ser ut som dette kortet gir en del ekstra ytelse for pengene. Er ikke helt sikker på hva som er lønnsomt her. Er litt stiv pris på de. Har ellers satt opp Gigabyte GA-Z68X-UD3H B3 som hovedkort og Corsair Vengeance LP 8GB som minne (takk til olestokk). Og så trenger jeg kanskje CPU kjøler om jeg skal overklokke? Lenke til kommentar
Jaffacake Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Søk PSU calc på google.. så kan du regne ut. Takker! Har brukt denne http://psucalc.net/ for å kalkulere strømbruk. Om jeg går for HD 7950 skal det holde med 500W, så strømforsyningen min på 600W er nok. I så fall sparer jeg en del på ikke å kjøpe ny strømforsyning. En annen mulighet er da å gå enda et hakk opp til HD7970 siden det ser ut som dette kortet gir en del ekstra ytelse for pengene. Er ikke helt sikker på hva som er lønnsomt her. Er litt stiv pris på de. Har ellers satt opp Gigabyte GA-Z68X-UD3H B3 som hovedkort og Corsair Vengeance LP 8GB som minne (takk til olestokk). Og så trenger jeg kanskje CPU kjøler om jeg skal overklokke? Ja, det gjør du. CM Hyper 212 EVO er et godt alternativ hvis du skal drive med lett overklokking. Skal du over på entusiast nivå er det den eneste luftkjøleren å gå for Noctua NH-D14 600W holder forresten i massevis til det oppsettet der Endret 19. februar 2012 av Jaffacake Lenke til kommentar
RaaneHolmg Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Komplett.no selger oppgraderingspakker til en litt hyggeligere pris, der får du komponenter som fungerer godt sammen. Du velger en pakke etter din egen lommebok, men jeg ville sett litt ekstra på "Intel - Core i5 2500K" kittet og kanskje også det rimeligste "Intel - Core i7 2600K" kittet http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10297 Ellers tenker jeg at 600W burde holde i massevis og at du burde satse på et grafikkort framfor to, på grunn av diverse småproblemer, samt den ekstra varmen to kort lager. Lenke til kommentar
Fenrisulvr Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Ja, det gjør du. CM Hyper 212 EVO er et godt alternativ hvis du skal drive med lett overklokking. Skal du over på entusiast nivå er det den eneste luftkjøleren å gå for Noctua NH-D14 600W holder forresten i massevis til det oppsettet der Takk:) Er ikke helt sikker på hvor mye jeg har tenkt å overklokke. I så fall er vel det sikreste å gå for NOCTUA NH-D14. Komplett.no selger oppgraderingspakker til en litt hyggeligere pris, der får du komponenter som fungerer godt sammen. Du velger en pakke etter din egen lommebok, men jeg ville sett litt ekstra på "Intel - Core i5 2500K" kittet og kanskje også det rimeligste "Intel - Core i7 2600K" kittet http://www.komplett.no/k/kl.aspx?bn=10297 Ellers tenker jeg at 600W burde holde i massevis og at du burde satse på et grafikkort framfor to, på grunn av diverse småproblemer, samt den ekstra varmen to kort lager. Takker! Den Core i5 2500K pakka ser ganske bra ut. Men er minnet som følger med der bra? Tror det skal være den her (Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB). Har også hørt at de Corsair Vengeance kortene er litt høye og kan komme i veien for kjøler, hvordan er det med Kingston DDR3 HyperX-1600? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 corsair sine høye vengeance brikker krasjer med store lufttårn (til mitt forsvar var det vengeance LP (low profile) jeg anbefalte) kingston sine er ikke like høye som vanlige vengeance brikker og virker fint, det er vel egentlig ikke noe stor kvalitetsforskjell på kingston hyperX og Corsair vengeance, enkelte bare foretrekker den ene eller den andre Lenke til kommentar
Fenrisulvr Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Har nå sett litt mer på priser på HD 7950 og HD 7970. De billigste alternativene ser ut til å være SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7970 - 3 Gb GDDR5 - PCI-Express 3.0 og SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7950 - 3 Gb GDDR5 - PCI-Express 3.0 fra pixmania, men er bare 1 fan på hver av de. Holder det om jeg skal overklokke? Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Har nå sett litt mer på priser på HD 7950 og HD 7970. De billigste alternativene ser ut til å være SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7970 - 3 Gb GDDR5 - PCI-Express 3.0 og SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD 7950 - 3 Gb GDDR5 - PCI-Express 3.0 fra pixmania, men er bare 1 fan på hver av de. Holder det om jeg skal overklokke? hvis du vil overklokke det for å overklokke det så burde du gå for et HD 7950 med god vifte, men man kan jo få et passe god overklokk med referanse vifta til HD79*0 (det HD7970 som du linket til som kostet 3999kr), men jeg ville ikke satset på å overklokke med det HD7950 kortet du linket til Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Se her, HD7970 til under 4000kr på komplett.no ;P http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=660314 Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Ville heller sett litt på HIS sitt kort. Dette kommer med flere kabler som gjør senere oppsett av flere skjermer enklere. Kort jeg ville anbefalt: HIS Radeon 7970 4500,- Asus Radeon 7950 "Direct Cu" 3800,- Endret 19. februar 2012 av CastleLord Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Ville stilt meg litt skeptisk til det der XFX kortet, har personlig bare fått problemer med XFX kort. Kort jeg ville anbefalt: HIS Radeon 7970 4500,- Asus Radeon 7950 "Direct Cu" 3800,- nå er jo det XFX kortet laget av AMD og så er det puttet ett XFX klistremerke på det, HIS kortet du linker til er helt likt bortsett fra klistremerket Lenke til kommentar
CastleLord Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) nå er jo det XFX kortet laget av AMD og så er det puttet ett XFX klistremerke på det, HIS kortet du linker til er helt likt bortsett fra klistremerket Min feil, gikk litt fort I svingene her. Har rettet dette nå. Endret 19. februar 2012 av CastleLord Lenke til kommentar
Elusive666 Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 At kortene er helt like er vel å overdrive litt. En del av de har forskjellig maks oppløsning, antall skjermer de støtter og tilkoblingsmuligheter for skjermene. XFX kortet har blandt annet høyere watt på anbefalt strømforsyning hvis du skal stole på Komplett Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) At kortene er helt like er vel å overdrive litt. En del av de har forskjellig maks oppløsning, antall skjermer de støtter og tilkoblingsmuligheter for skjermene. XFX kortet har blandt annet høyere watt på anbefalt strømforsyning hvis du skal stole på Komplett men jeg stoler ikke på komplett, jeg stoler på AMD, for det er AMD som lager dem... står til og med AMD på PCBen Endret 19. februar 2012 av olestokk Lenke til kommentar
Fenrisulvr Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Skjønner ikke helt det med HIS kortene. Om jeg trenger flere kabler senere er det ikke bedre å bare kjøpe dem separat når den tid kommer? Ser ut som de fleste ikke har fått inn de HD 7970 kortene enda så jeg venter nok litt med selve kjøpet slik at jeg har mer å velge i. Lenke til kommentar
Fenrisulvr Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Ok har sett mer på hva som vil være tilgjengelig snart av HD 7970 kort og et alternativ jeg synes ser bra ut er Gigabyte HD 7970. Er den ekstra kjølingen verdt det eller kan jeg like greit gå for et litt billigere kort? Ellers vurderer jeg også vannkjøling som et alternativ til NH-D14. Har sett litt på CORSAIR H80 Hydro og CORSAIR H60 Hydro, men finner ikke noen særlig tester som sammenlikner disse med NOCTUA NH-D14. H60 er jo også en del billigere enn NH-D14 så skulle gjerne hatt noen input her. Lenke til kommentar
Olestokk Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 H80 yter dårligere enn noctua NH-D14... det gigabyte kortet så ikke verst ut, vil sannsynligvis virke bedre enn stock kjøler iallefall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå