Rigo Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg har laget en meny som er under en logo. Jeg bruker position:fixed; for å feste menyen ved scrolling. Problemet mitt er at høyden på logoen er 50px, og at når jeg da scroller så blir det et mellomrom på 50px; mellom toppen av nettleseren og menyen. Vet ikke om jeg forklarte meg godt nok. Kan forklare på nytt om det er vanskelig å forstå problemet. Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Forsøk med margin:0px; om jeg forstod deg rett. Lenke til kommentar
Rigo Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Tok to bilder for å lettere kunne forklare det. margin:0px; hjalp da altså ikke! 1. http://oi43.tinypic.com/6pnd5h.jpg 2. http://oi43.tinypic.com/34o4zf7.jpg (scrollet en gang ned) Lenke til kommentar
KarmaZ Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) .element { position:fixed; top:2%; right:2%; } Dette var et eksempel. Men legg ved top, ellers legger du ved det du behøver selv. Endret 17. februar 2012 av KarmaZ Lenke til kommentar
Rigo Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Det der hjalp ikke stort. Nå er jeg tilbake med koden jeg startet med. Om jeg legger til top, så får jeg fortsatt det mellomrommet når jeg scroller.. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Jeg tror du må bruker javascript for å få til dette, her er et eksempel: http://jsfiddle.net/xDMxP/ Lenke til kommentar
Rigo Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Takk, skal se om dette funker senere, og komme tilbake med et svar! EDIT: Får det ikke til å funke, selv om det funker på siden du ga meg. Har tatt over akkurat den samme koden, og den følger fortsatt ikke. Føler meg noe forvirret nå. Skjønner virkelig ikke hvorfor det ikke funker når jeg bruker akkurat samme kode som du har lagt inn på jsFiddle. Endret 18. februar 2012 av Rigo Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Du må selvfølgelig tilpasse koden til din side. Jeg vet ikke hvordan htmlen på siden din er oppbygd, så du må enten poste htmlen din eller tilpasse det selv. Koden jeg postet bruker også jQuery, så det må du inkludere hvis koden skal funke. Endret 18. februar 2012 av FraXinuS Lenke til kommentar
Rigo Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Vel, jeg har lagt inn en jQuery link fra google, samt lagt inn akkurat det du la inn på den siden. Det ville fortsatt ikke funke, så vil du at jeg skal poste det jeg har så langt?¨ EDIT: Prøvde med en blank html fil, for å se om det hjalp, men får fortsatt ikke noe resultat.. index.html <html> <head> <LINK REL=StyleSheet HREF="menu.css" TYPE="text/css" MEDIA=screen> <script type="text/javascript"> $('#content').append(new Array(80).join('<p>Lorem ipsum dolor sit amet</p>')); var menu_offset = $('#menu').offset().top; $(window).scroll(function(e){ var menu = $('#menu'); if(window.pageYOffset - menu_offset >= 0){ menu.css({'position' : 'fixed', 'top': '0'}); } else{ menu.css('position', 'static'); } }); </script> <script src="https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.7.1/jquery.min.js"></script> </head> <body> <div id="header"></div> <div id="menu"></div> <div id="content"><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br><br></div> </body> </html> menu.css #header{ height: 50px; background: #167193; margin-bottom: 2px; } #menu{ height: 40px; width: 100%; background: #333333; } p{ padding: 0.5em; } Endret 18. februar 2012 av Rigo Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Du må flytte jquery inkluderingen til før det andre scriptet. Og slik som koden din er nå så vil javascriptet bli kjørt før innholdet på siden er lastet, dermed finnes ikke #menu når scriptet kjøres og det feiler. Du må enten flytte scriptet helt på bunnen av siden eller lytte etter et event som sier fra når siden er ferdig lastet. <html> <head> <LINK REL=StyleSheet HREF="menu.css" TYPE="text/css" MEDIA=screen> <script src="https://ajax.googleapis.com/ajax/libs/jquery/1.7.1/jquery.min.js"></script> <script type="text/javascript"> $(document).ready(function(){ var menu_offset = $('#menu').offset().top; $(window).scroll(function(e){ var menu = $('#menu'); if(window.pageYOffset - menu_offset >= 0){ menu.css({'position' : 'fixed', 'top': '0'}); } else{ menu.css('position', 'static'); } }); }); </script> </head> <body> <div id="header"></div> <div id="menu"></div> <div id="content"><br><br><br><br><br><br><br> <br><br><br><br><br><br><br><br><br>< br><br><br><br><br><br><br><br><br><br> <br><br><br><br><br><br><br><br><br>< br><br><br><br><br></div> </body> </html> Lenke til kommentar
Rigo Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Funker fortsatt ikke. Har kun brukt koden du har gitt meg hele veien, men det ender opp med det samme resultatet uansett hva jeg gjør. Menyen forblir på toppen - den vil ikke følge ved scrolling. Endret 18. februar 2012 av Rigo Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Hvilken nettleser bruker du? Prøv å åpne det i Chrome, trykk CTRL+SHIFT+J og se om du får noen feilmeldinger. Lenke til kommentar
Rigo Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 Ingen feilmeldinger der nei. Bruker Google Chrome. Funker koden du skrev ovenfor for deg? Isåfall så er det veldig rart at det ikke funker hos meg. Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 diskusjon.no legger inn et mellomrom i den første "</script>" taggen. Har du fjernet det? Lenke til kommentar
Rigo Skrevet 18. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Der kom den gitt. Tusen takk! EDIT: Får den ikke til å funke på det jeg allerede har laget av koding. Vet ikke hvorfor, men om jeg sjekker etter feilmeldinger så kommer det her opp: Uncaught TypeError: Cannot read property 'top' of null - Fikk det til å funke, takk igjen. Endret 18. februar 2012 av Rigo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå