Gå til innhold

Asus P8Z68.- Storage Controllers spørsmål

KakeMonster3

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg har koblet en ssd og en vanlig hdd til hovedkortet mitt. Men ingen av disse er koblet til verken JMicron eller Marvell sin storage controller/ Sata port. Når jeg starter opp Pc'n, før windows starter, leter begge disse to etter harddisker og finner ingen.

Jeg lurer på:

1. Hvorfor gjør de det?

2. Hvordan kan jeg få dem til å ikke gjøre det/ deaktivere det?

3. Hva kan jeg bruke dem til når jeg ekspanderer med fleire harddisker?

Det tar litt lenger tid for Pc'en å starte opp pga det og er ikke noe problem i seg selv. Jeg er bare av den typen som ikke ønsker unødvendige prosesser dersom det er mulig.

Jeg har forsøkt å deaktivere dem i Device manager men de leter fremdeles etter hdd'er ved startup. I Bios'en fant jeg ikke noe som kunne hjelpe meg men det er mulig jeg såg på feil sted.

Noen som kan hjelpe meg? :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt 2)

Vanlig prosedyre = deaktiver kontrollere du ikke benytter.

Edit:

Jmicron kan være "litt" dumt å disable i BIOS/CMOS settings da den kontrollerer eksterne SATA ports (eSATA) . eSATA er desidert det beste intrafacet å bruke for eksterne disker.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ah ok.

Vel den er ikke den værste heller. Det er den Marvell som bruker mest tid før startup til å søke. Får jeg deaktivert den uten problemer er jeg fornøyd.

Hvor nøyaktig er det jeg kan gjøre det?

Som sagt har jeg allerede prøvd på device manager og i bios men ikke fått det til.

Lenke til kommentar
men da kreves det vel at den eksterne kobles til via en slik esata/ sata kabel korrekt?

Ja

Dersom det skjer via usb ser jeg for meg at det ikke har noen særlig betydning eller tar jeg feil..

Korrekt

Hvordan er det med Marvell controlleren da, hva er det den styrer?

Marvell SATA 6G portene - se tabell og tegning i User Guide for hovedkkortet ditt for identifikasjon av dem.

Sålenge du har Intel ICH10 porter ledige selv SATA 3G - bruk opp disse først - da de yter mye bedre .

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Så det er egentlig ingen pluss med at det er marvel kontroller på "deluxe" utgaven av kortet?

Hvis du ser bortifra den ekstra boksen med usb porter osv. Er det noen fordell ved deluxe utgaven av dette kortet?

Vet du har svart meg i en annen tråd i korte trekk, men hva betyr det i praksis?

Sorry for at jeg "stjal" tråden din btw ;)

Endret av Orcuz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...