perpyro Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Jeg fikk pusset opp badet i fjord vinter. Tre dager etter overtakelse oppdager vi en 2 meter lang sprekk i gulvet fra sluk under badekar til sluk under vasken. Sprekken oppsto etter at jeg og kona hadde vårt første bad i badekaret. Badet er bygget i et område av leiligheten bestående av 3 rom som nå har blitt et med betongdekke som etasjeskille. På grunn av tynt betongdekke valgte vi å få bygget opp badegulvet for å unngå meisling i dekket, og entrepenør valgte å bygge opp med tilfarere kilet opp over betonggulvet med sponplatelag og avretningsmasse før membran og flis. Mellom tilfarerne ligger det 7-10cm rockwool isolasjon. Som sagt 3 dager etter overtakelse og uheldigvis etter at vi hadde betalt firmaet sprakk altså gulvet midt i en flisfuge. Etter å ha varsla fra fuger firmaet opp fugen på nytt fordi de mener at gulvet har satt seg. Dette sprekker selvsagt opp på nytt igjen og denne gangen ønsker de å fuge med silikon for å ta opp bevegelsene i gulvet. Dette blei selvsagt ikke pent hvor jeg klaget på dette uten å få respons fra de. Det blei forklart at de hadde ikke gjort noe galt og ikke ville gjøre mere med gulvet mitt. Tok da kontakt med takstmann som konkluderte med at "fullgod reparasjon vil være å reparere svikten i gulvet der eksisterende gulv rives og nytt etableres". Etter denne tilstandsrapporten skulle de orden opp som beskrevet men ønsket å vente til over nyttår på grunn av mye arbeid. Nå er det nytt år og nå vil de ikke rive gulvet men ta et lite hull og sprøyte inn ekspanderende epoxymasse under 2 av tilfarerne med slange for å støtte under disse. Ettersom jeg er håndtverker selv med våtromssertifikat blei jeg veldig skeptisk til metoden som er foreslått og det faktum at de ikke har noen referanser der denne metoden har vært prøvd før. Har fått ny uttalelse fra min takstmann der han stiller seg tvilende til metoden men fremdeles vil firmaet gjennomføre utbedringen slik de foreslår men aldri har prøvd før. Et firma kan i følge håndtverkerloven forlange å få prøve å utbedre feilen, men kan de gjøre det med en tvilsom og uprøvet metode? Jeg vil ikke slippe dette firmaet inn døra uten at de skal rive gulvet og bygge det opp på nytt igjen men kan jeg gå til sak uten at de har fått prøve seg på sin måte først. Og om det er noen her som kjenner saken fra motpartens side så kan dere være glad det kun er et pseudonym på internett som spør uten å droppe firmanavn. Endret 17. februar 2012 av perpyro Lenke til kommentar
ArkArk Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Dette er ganske riktig som takstmann sier, ikke en god nok metode for å utbedre denne skaden. Gulv/fliser skal selvsagt ikke sprekke opp slik så raskt etter bygging. Hva slags membran har du?Er det smøremembran rett under flis, eller bunnmembran under støp? Er membranen revnet/pungtert:Det er UMULIG å reparere.Den eneste måten er å rive og legge ny. Ikke godta dette pisspratet fra dette firmaet-i værste fall blir skaden VÆRRE pga fuktinntregning og problemet blir ikke mindre.Godtar ikke firmaet kravet på å gjøre det helt om igjen, så går du til forbrukerrådet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Membranet er en Laticrete smøremembran med Laticrete fiberduk som ligger rett under flisa. Dette er da en god membran som tåler både strekk og bevegelser til en viss grad og takstmannen anntar at den vil holde tett 5 til 7 år slik gulvet er i dag. Det går å lappe den i følge produsent men da skal man ha minimum 10cm overlapp med fiberduk for at de skal gå god for reparasjonen. Dette krever selvsagt at jobben blir gjort meget nøye for at skjøten skal holde tett. De har også bedt meg å kontakte en person på flisfakta i Trondheim som mener at de i hverfall burde få prøve ettersom det å lappe membran ikke er noe problem i praksis, for dereter å forlange riving om ikke metoden med understøtte hjelper. Men er fortsatt nysjerrig på om jeg rent retslig kan nekte dem å prøve for så og gå til sak mot dem med dårlig løsning som argument før løsningen er utprøvd. Endret 19. februar 2012 av perpyro Lenke til kommentar
Orjanp Skrevet 24. februar 2012 Del Skrevet 24. februar 2012 Du får be dem om utvidet garanti utover fem års reklamasjon, slik at de tar ansvar for reparasjonen. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 25. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 25. februar 2012 (endret) Har fått råd fra folk som driver bygningskontroll som sier jeg kan kreve at de legger frem referanser på samme typen reparasjoner med ønsket resultat i tillegg til at jeg kan kreve en skriftlig redegjørelse fra deres takstmann. Skulle deres takstmanns metode skille seg vesentlig ut fra min takstmanns metode må disse ta et møte og bli enige om en løsning. Dette kan jeg kreve og løpsningen som kommer frem som takstmennene er enige i må jeg akseptere. Kravet er fremsatt og jeg venter i spenning på svaret. Skulle de nekte er det nå advokatmat hvor innboforsikrngen min dekker 100.000 kroner i advokathjelp, så regner med det blir en løsning på det. Jeg har samlet brukt over 300K på badet mitt hvor over 200K gitt til firmaet som gjorde jobben så jeg forventer et perfekt resultat og føler jeg ikke er den som skal stå med lua i handa når uhellet først var ute. Endret 25. februar 2012 av perpyro Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå