Gå til innhold

Prisnivå i USA sammenlignet med Norge

EsAa

Anbefalte innlegg

Ah, den berømte "labour theory of value" som ble motbevist over hundre år tilbake i tiden, men som fortsatt består som overtro blandt sosialistene.

Ingen berømt eller beryktet teori. Kun kunnskapen om at de varene du mener kun blir dyrere av importvern, frakt og frakt selges av folk med høye lønninger, som administreres av folk med høye lønninger, i berifter som eies av folk som forventer høye avkastninger på store investeringer og i hus som har vært bygget av folk med høye lønninger og som vedlikeholdes og rengjøres av folk med høye lønninger.

Og når du slenger om deg med økonomiske teorier bør du selvsagt reagere på at "fortjenesten brukes til å betale lønninger". (forskjellen på avanse og fortjeneste)

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The biggest cost differential between traveling in the USA versus traveling in Norway are overnatting and food. Americans are flabbergasted at the cost of a simple hotel or restaurant in Norway when they travel there and is true of most of northern europe and the UK. The general impression for many americans traveling to Norway with regard to shopping, eating out and spending the night is poor, slow service, poor selections, small rooms, too much smoking, small portions and outrageously expensive. There are many other things they like and are impressed with about Norway but shopping, staying and eating experiences are not often the most pleasant compared to what they are used to back home.

That is, of course part of the learning experience with traveling and I think benefits everyone.

I am headed to your sweet landet in June and look forward to the cramped, expensive rooms and wonderful people that are simultaneously proud and very self-critical of "verdens best land". Probably what I like most is when I fumble around with my weak norwegian skills, joy is expressed with the interest and attempt displayed.

Lenke til kommentar

The biggest cost differential between traveling in the USA versus traveling in Norway are overnatting and food. Americans are flabbergasted at the cost of a simple hotel or restaurant in Norway when they travel there and is true of most of northern europe and the UK.

Mine erfaringer er ikke det samme. Min siste overnatting i Norge kostet kostet 499 NOK eller 87 USD. Du får neppe flyplasshotell til samme pris i USA og det var inkludert wlan og frokost.

Det er mye som virker ganske utdatert i USA, vær forberedt på å måtte stå i et badekar for å dusje. :D

I USA er det det ikke normalt at både wlan og frokost er inkludert i prisen og det vanlige er i tillegg at de tar betalt mere enn prisen de oppgir selv uten noe av det de omtaler som ekstratjenester. Ja, de oppgir skriftlig eller muntlig hva prisen er og krever likevel mere betalt. Jeg fikk sjokk første gang jeg var i USA og opplevde dette, jeg hadde booket et hotellrom. Da jeg skulle betale la de på omtrent 50% på prisen jeg hadde på bestillingen min og det var uten at jeg hadde fått inkludert noen ekstra tjenester. Det var mange varianter av tax, fee og service-charge som ble lagt til.

I USA kan du ikke engang kjøpe en tyggegummi uten at du blir lurt. Står det at prisen er 99 cent og du gir dem en dollar så rister de bare på hodet og sier du må betale enda mere.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

The biggest cost differential between traveling in the USA versus traveling in Norway are overnatting and food. Americans are flabbergasted at the cost of a simple hotel or restaurant in Norway when they travel there and is true of most of northern europe and the UK.

Mine erfaringer er ikke det samme. Min siste overnatting i Norge kostet kostet 499 NOK eller 87 USD. Du får neppe flyplasshotell til samme pris i USA og det var inkludert wlan og frokost.

Det er mye som virker ganske utdatert i USA, vær forberedt på å måtte stå i et badekar for å dusje. :D

I USA er det det ikke normalt at både wlan og frokost er inkludert i prisen og det vanlige er i tillegg at de tar betalt mere enn prisen de oppgir selv uten noe av det de omtaler som ekstratjenester. Ja, de oppgir skriftlig eller muntlig hva prisen er og krever likevel mere betalt. Jeg fikk sjokk første gang jeg var i USA og opplevde dette, jeg hadde booket et hotellrom. Da jeg skulle betale la de på omtrent 50% på prisen jeg hadde på bestillingen min og det var uten at jeg hadde fått inkludert noen ekstra tjenester. Det var mange varianter av tax, fee og service-charge som ble lagt til.

I USA kan du ikke engang kjøpe en tyggegummi uten at du blir lurt. Står det at prisen er 99 cent og du gir dem en dollar så rister de bare på hodet og sier du må betale enda mere.

U.S. News & World Report has put out a list of the 15 most expensive places to visit, based on things like the price of hotel rooms, food, and other expenses.

And I’ve got some bad news if you’re looking to visit Europe on the cheap: TEN of the 15 most expensive cities are located in Europe.

Oslo, Norway topped the list. Its hotel rooms are a fairly reasonable $169 per night, but other things are astronomically expensive. Something like a bottle of water can cost travelers upwards of $6.

Here’s the full list of the 15 most expensive cities to visit, along with the average price of a hotel room in that city.

1. Oslo, Norway: $169 per night

2. Zurich, Switzerland: $224

3. Geneva, Switzerland: $268

4. Copenhagen, Denmark: $174

5. Stockholm, Sweden: $190

6. Tokyo: $163

7. Sydney: $172

8. Helsinki, Finland: $163

9. Toronto: $133

10. Singapore: $204

http://thejetpacker.com/oslo-norway-is-the-most-expensive-city-to-visit/

Lenke til kommentar

Er usikker på hvorvidt du kødder eller ikke, men for sikkerhetsskyld: priser i USA vises uten salgsskatt (moms) og legges på ved kassen. For hoteller er der enda fler offentlige skatter og avgifter som øker prisen, og forskjellen til Norge er egentlig bare at skatterne man betaler synliggjøres mye bedre i USA enn i Norge. I Norge har man til og med funnet opp et ord "moms" for å ikke kalde det en skatt som det jo rent faktisk er.

Salgsskatten varierer fra stat til stat, typisk ca 7%, men den kan også være 0% som i Oregon.

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

Er usikker på hvorvidt du kødder eller ikke, men for sikkerhetsskyld: priser i USA vises uten salgsskatt (moms) og legges på ved kassen. For hoteller er der enda fler offentlige skatter og avgifter som øker prisen, og forskjellen til Norge er egentlig bare at skatterne man betaler synliggjøres mye bedre i USA enn i Norge. I Norge har man til og med funnet opp et ord "moms" for å ikke kalde det en skatt som det jo rent faktisk er.

Salgsskatten varierer fra stat til stat, typisk ca 7%, men den kan også være 0% som i Oregon.

Og et annet ord for moms er merverdiavgift. Tror de fleste er klar over hva avgift er.
Lenke til kommentar

Når jeg skal kjøpe et produkt eller en tjeneste er jeg interessert i å vite nøyaktig hvor mye jeg skal betale og det får jeg vite i Norge. Jeg er ikke interessert i å vite hva de betaler i skatt, husleie, strøm, personalkostnader eller annet slik man man vite i USA om man skal vite hva som tilslutt står på regningen.

Lenke til kommentar

Når jeg skal kjøpe et produkt eller en tjeneste er jeg interessert i å vite nøyaktig hvor mye jeg skal betale og det får jeg vite i Norge. Jeg er ikke interessert i å vite hva de betaler i skatt, husleie, strøm, personalkostnader eller annet slik man man vite i USA om man skal vite hva som tilslutt står på regningen.

Aha, du er bare useriøs altså.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Når jeg skal kjøpe et produkt eller en tjeneste er jeg interessert i å vite nøyaktig hvor mye jeg skal betale og det får jeg vite i Norge. Jeg er ikke interessert i å vite hva de betaler i skatt, husleie, strøm, personalkostnader eller annet slik man man vite i USA om man skal vite hva som tilslutt står

Skattene og avgiftene varierer mye fra delstat, fylke og byene i USA på måter som ikke hender i Norge. Det blir vanskelig og dyrt å vise forskjellene i reklamene. Det viser også amerikanere hvor mye skatt de betaler som har ingenting å gjøre med prisen som selskap setter

Dere er mer glad i skatter enn oss amerikaner

Lenke til kommentar

Det er nok Staten som er gladere i skjule skatten i Norge enn i Statene.

Nordmenn er stort sett fornøyde med å få utdelt "gratis-godene" fra Staten.

Faktum at de selv betaler for dem og aldri selv ville ha kjøpt disse om de måtte ha kjøpt dem på ett fritt marked er visstnok irrelevant eller rettere sagt er de ikke fullt klar over siden man prøver så godt som mulig å skjule skatteleggingen.

Endret av Skatteflyktning
Lenke til kommentar
Skattene og avgiftene varierer mye fra delstat, fylke og byene i USA på måter som ikke hender i Norge. Det blir vanskelig og dyrt å vise forskjellene i reklamene. Det viser også amerikanere hvor mye skatt de betaler som har ingenting å gjøre med prisen som selskap setter

Slettes ikke, det viser bare at forbrukere har høyere status og beskyttelse i Norge, og resten av verden, enn hva de har i USA. I Norge er det lovpålagt at annonsert pris er hva du faktisk betaler, i USA kan selskapene ture frem og svindele folk som de vil med å legge på hva som helst på prisene i forhold til prisen de oppgir. Ellers så er det jo ikke bare skatter og avgifter de kan finne på å legge på prisene i USA.

Du må da innrømme at det er mye vanskeligere å være turist i et land hvor man aldri kan vite hva prisen faktisk blir for en vare eller tjeneste.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Du må lese litt mer om forbrukernes rettigheter i USA før du påstår at resten av verden har mer rettigheter

Det finnes mange praktiske problemer som ikke finnes i Norge og nei de som greier å lure forbrukere ikke varer lemge. I Norge finnes det mange som lurer folk med svart markedet pga skyhøye skatter

Intersannt nok kommer en ny lov om denne saken med flybilleter. Staten vil kreve at skattene inkluderes i annonsert pris men mange amerikaner vill ikke ha det fordi det blir lettere å øke og gjemme skattene uten at kundene

Merker det

Staten eier dobbelt så mye av gdp i Norge enn USA (46% vs 23%) det er ingen tilfelle at staten ville gjemme det. Mindre folk ergrer seg hvis de ikke merker regningen.

Nanny staten Norge vill at staten tar vare på alle og ikke merker hvor mye de tar fra folket, akkurat som mange nordmenn mener amerikanske industri lurer amerikaner.

Same game just a devil in a different form

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...