Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

To egenmeldinger innen 16 dager legges sammen.


PantZman

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jo, klart jeg har forstått problemet ditt. Jeg synes bare din måte å se det på er helt bak mål.

 

når man tror man ser problemet , men likevel ikke forstår det tyder på på at man ikke er helt med .

 

 

jeg spør derfor en gang til :

 

hva er hensikten med med denne regelen ?

 

- man kan kun være syk i 3 dager ute lege erklæring

- uansett hver lenge man er syk innenfor 3 dager så mister man 3 dager .

 

Er man syk 2 ganger innen for en 16 dagers periode så mister man altså 6 dager av erklæringen .

Det er også halvparten av de dagen man kan ha egenerklæring

 

lit merkelig når året er på hele 365 dager

 

jeg forstår at man bare kan være syk i 4 perioder uten legeerklæring.

menn jeg forstår ikke hvorfor.

Lenke til kommentar

Fordi folk er sleipe og umoralske, enkelt og greit. Slik som du virker å være, som mener det er greit å bli hjemme de ekstra dagene du "mister". Om man faktisk kunne stole på folk, hadde man jo ikke trengt sykemeldingssystem overhodet, man vet jo selv best om man er skikket til å gå på jobb eller ei. Men folk flest er ikke verdig den tilliten, så man har kommet fram til en avveining mellom praktiske hensyn (folk blir syke i korte perioder og det er upraktisk å måtte gå med legen for å få konstatert en forkjølelse eller spysjuka) på den ene siden (mest mulig egenmelding) og hensynet til arbeidsgiveren som ellers ville måtte stole på folk som ikke fortjener det.

 

Om du mener du fortjener en bedre løsning, så kan du jo avtale dette med jobben. Så lenge arbeidsgiver betaler sykepengene, så vil jeg tro han kan akseptere så mye egenmelding han bare vil. Her må gjerne krikkert rette på meg, om det er feil.

Lenke til kommentar

Nå over driver du .

 

ordningen gjør at man kan være hjemme 3 dager når man er syk , og ingen spør hva man gjør de 3 dagene ente man er syk eller ikke.

her må altså arbeidsgiveren stole på at de faktisk er syk alle dagene.

 

Men å stole på at man er syk 12 separate dager uavhengig av hverandre i løpet av året det kan man altså ikke

 

Man har lov til å være syk 12 dager men ikke 12 ganger.

 

Derfor mener jeg at denne ordning kun flytter på problemet

 

Er man syk på fredag og mandag så regnes det jo som 4 dager uavhengig om man har fri lørdag og søndag ( 2 arbeidsdager) noe som medføre at man må ha legeerklæring .

Dette er også en merkelig resultat av denne ordningen

Lenke til kommentar

Mannen i gata er ikke syk 12 separate dager. De færreste er syk mye mindre enn 12 ganger i løpet av et år (hvis du ikke har ekstremt lav terskel for å være hjemme pga sykdom eller har et seriøst helseproblem), men man er ofte syk mer enn en dag av gangen. Men sykdommen bryr seg jo ikke om det er helg eller ikke, så at det er tre ukedager og ikke kalenderdager er helt logisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mannen i gata er ikke syk 12 separate dager. De færreste er syk mye mindre enn 12 ganger i løpet av et år (hvis du ikke har ekstremt lav terskel for å være hjemme pga sykdom eller har et seriøst helseproblem), men man er ofte syk mer enn en dag av gangen. Men sykdommen bryr seg jo ikke om det er helg eller ikke, så at det er tre ukedager og ikke kalenderdager er helt logisk.

 

Hvis man er syk onsdag ,torsdag ,og fredag , frisk lørdag og søndag så regnes det jo som 5 dager siden man er borte også lørdag og søndag uavhengig om man har arbeidstid da . de førest jobber jo på søndager.

 

Hvis man ikke jobber i helgen så bør heller ikke de dagen telle med

 

 

det er alltid noen som er ofte syk selv om det ikke er vanlig da virker det lit merkelig å måtte gå til legen bare for å få ro til å bli frisk

å komme seg til legen når man er syk er ikke alltid så bra for bli raskt frisk

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

For å forklare en ting: Om man er kun jobber man-fre hver uke, og blir syk onsdag-fredag, så kan man bruke egenmelding. Den vil da gjelde for de 3 dagene man har vært syk. Men om personen og skulle være syk på mandag, da gjelder blir det noe annet.

Det samme gjelder om man f.eks skulle bli syk mandag, tirsdag og onsdag.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Hvis man er syk onsdag ,torsdag ,og fredag , frisk lørdag og søndag så regnes det jo som 5 dager siden man er borte også lørdag og søndag uavhengig om man har arbeidstid da . de førest jobber jo på søndager.

 

Hvis man ikke jobber i helgen så bør heller ikke de dagen telle med

 

 

det er alltid noen som er ofte syk selv om det ikke er vanlig da virker det lit merkelig å måtte gå til legen bare for å få ro til å bli frisk

å komme seg til legen når man er syk er ikke alltid så bra for bli raskt frisk

 

Jeg tror ikke eksempelet du bruker med helgen er riktig. Det regnes ikke som 5 dager, bare som 3.

 

Når det gjelder hvilke dager som skal telle kan du se på det slik at de som laget reglene mente at hvis du er så syk at du må være borte fra arbeid mer enn 3 dager, så er det til alles beste at du går til legen. Det kan klart få noen litt tilfeldige/snodige utfall, men det dekker de fleste situasjoner greit.

 

 

Et eksempel på et snodig utfall for en som ikke jobber i helgen er:

  1. Syk mandag
  2. Syk tirsdag
  3. Frisk onsdag
  4. Frisk Torsdag
  5. Syk Fredag

I dette tilfellet har du brukt 2 egenmeldinger, men kun 3 egenmeldingsdager og man trenger ikke sykemelding.

 

  1. Syk Torsdag
  2. Syk Fredag
  3. Frisk Lørdag
  4. Frisk Søndag
  5. Syk Mandag

 

I dette tilfellet må man til legen og få sykemelding på mandagen da man har overskredet egenmeldingsperioden, selv om man har vært like lenge syk og med samme intervall. Likevel tenker jeg at dette vil dekke de fleste normaltilfeller greit, da de fleste som er syk fredag og mandag også har vært syk lørdag og søndag.

Lenke til kommentar

Om du mener du fortjener en bedre løsning, så kan du jo avtale dette med jobben. Så lenge arbeidsgiver betaler sykepengene, så vil jeg tro han kan akseptere så mye egenmelding han bare vil. Her må gjerne krikkert rette på meg, om det er feil.

 

Arbeidsgiver kan selvsagt tilby så mye bedre ordninger han bare måtte ønske - men bare med bindende virkning for seg selv, ikke for NAV. Dette begrenser området til det lovverket til enhver tid definerer som arbeidsgiverperioden (NAV aksepterer aldri egenmelding). Bedrifter med IA-avtale har f.eks. en mye mer fleksibel ordning.

Lenke til kommentar

Om du mener du fortjener en bedre løsning, så kan du jo avtale dette med jobben. Så lenge arbeidsgiver betaler sykepengene, så vil jeg tro han kan akseptere så mye egenmelding han bare vil. Her må gjerne krikkert rette på meg, om det er feil.

 

Arbeidsgiver kan selvsagt tilby så mye bedre ordninger han bare måtte ønske - men bare med bindende virkning for seg selv, ikke for NAV. Dette begrenser området til det lovverket til enhver tid definerer som arbeidsgiverperioden (NAV aksepterer aldri egenmelding). Bedrifter med IA-avtale har f.eks. en mye mer fleksibel ordning.

men man har altså anledning til å avtale 'hva som helst' i arbeidsgiverperioden? (sett at det gir deg samme eller bedre rett enn etter lovverket)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...