Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Noe stjeler minne når jeg starter pcen svchost.exe?

Anbefalte innlegg

Hver gang jeg skrur av og på pcen blir er det noe som tar alt av minne. Starter på 17% etter 1-2 minutter er det 97-100% i bruk og pcen crasher som regel. Jeg tror det er svchost.exe processen som gjør det, fordi hver gang jeg avslutter den så blir den stabil på 17%.

Noen som har noen tips? Tror ikke det er så bra at jeg avslutter svchost.exe hele tiden...

svchost.exe Description: Microsoft Resource File To COFF Object Conversion Utility

Endret av Tigergutt92
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke stoppe svchost.exe, det er prosessen som kjører dll filer på maskinen din så å stoppe en svchost prosess er en særs dårlig ide hvis du ikke har sjekket hvilken dll som har startet prosessen.

Hvis du høyreklikker på en svchost prosess og velger Gå til Tjeneste så ser du hva det er som har fyra akkurat den instansen av svchost.

Lenke til kommentar

Hadde samme problemet en gang før, da var det et virus.

Uansett om du har formatert pcen, har du vert rask nok med å installere antivirus ?

Kjør uansett antiviruset en gang å sjekk. Å siden den er nyformatert så har du vel ikke så allverdens mange filer innpå ? ;p

Lenke til kommentar

hmm, jeg har måtte stoppe den ene svchost.exe prosessen hver gang jeg skrur av og på pcen nå ellers vil den ikke fungere mer en 2 minutter ca.

SLi :p

Hva slags komponenter har du i PCen? Prosessor, mengde RAM osv.

Edit: du svarte på spørsmålet mens jeg skrev det :p

Endret av SLi
Lenke til kommentar

Dette står på Windows sine hjemmesider..

Hva er svchost.exe?

Svchost.exe er en prosess på datamaskinen som er vert for, eller inneholder, andre individuelle tjenester som brukes til å utføre forskjellige funksjoner i Windows. Windows Defender bruker for eksempel en tjeneste som en Svchost.exe-prosess er vert for.

Datamaskinen kan kjøre flere forekomster av Svchost.exe som hver inneholder ulike tjenester. Én forekomst av Svchost.exe kan inneholde en enkelt tjeneste for et program, og en annen forekomst kan inneholde flere tjenester relatert til Windows. Du kan bruke oppgavebehandling til å se hvilke tjenester som kjører under hver forekomst av svchost.exe.

Lenke til kommentar

Mhm, gjorde som du sa vidarkri

"Hvis du høyreklikker på en svchost prosess og velger Gå til Tjeneste så ser du hva det er som har fyra akkurat den instansen av svchost. " Men ingen services blir merket.. har også lastet ned et program "Process Explorer" og det står ikke at det er noen services som den kjører, som det gjør på de andre svchost.exe prossesene...

Lenke til kommentar

En svchost som ikke kjører tjenester høres yderst suspekt ut. Undersøk hva trådene (threads) til prosessen gjør og se om tredjeparts moduler kjører noen funksjoner i trådene.

Verifiser også svchost prosessen og se at den har en gyldig digital signatur signert Microsoft.

Endret av fenderebest
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...