Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst] CPU-led lyser, PC vil ikke starte ordentlig

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Bestilte meg en ny PSU nå i sta. Håper jeg rekker å få den til uka. Ellers blir det å vente til etter påske :/

Corsair Powersupply HX 750W

Hvis det ikke skjer noe forskjell med den installert, kan jeg vurdere om jeg skal beholde den eller bare sende den i retur. Og så fokusere på HK.

Endret av Nerowulf
Lenke til kommentar

Corsair har en såkalt Microchip som sjekker om den har blitt brukt sammen med et defekt hovedkort, i såfall så kan du ikke returnere den.

Pre-Aprilsnarr! Joda, det kan du, man da blir det en dyr affære med tanke på at du betaler 2x frakt, bedre å beholde den , det kan jo fortsatt være et defekt hovedkort også

• Liker 1
Lenke til kommentar

Corsair har en såkalt Microchip som sjekker om den har blitt brukt sammen med et defekt hovedkort, i såfall så kan du ikke returnere den.

Pre-Aprilsnarr! Joda, det kan du, man da blir det en dyr affære med tanke på at du betaler 2x frakt, bedre å beholde den , det kan jo fortsatt være et defekt hovedkort også

Hehe xD

Ja. Og nå har jeg også muligheten til å kjøre SLi om jeg har lyst.

Men vi får se. Fortsatt litt skeptisk til at det er noe feil med PSU da :p

Lenke til kommentar

Jeg forstår godt at du er skeptisk, men symptomene du har gitt betyr at du har enten et døende hovedkort (eller en jalla feil der en plass) eller en døende psu.

Alternativt kan det være at du har montert en spacer feil bak hovedkortet når du skulle montere dette i kabinettet , men svært få gjør denne feilen og har du ikke hatt problemer helt fra starten av så tviler jeg.

Skal selv nå hente noen komponenter og vips så har jeg noen ekstra deler som jeg kan bruke til feilsøking i fremtiden om det behøves (har som regel 1 ekstra psu og noen småting).

Lenke til kommentar

Jeg syns og det minner mest om en ustabil PSU, men feilsøkingen hører jo med og kan jo være ganske lærerik.

Og når man ikke har reservekomponenter og prøve med må man dessverre svi av litt penger..

Du kan jo sjekke hvor lang garanti du har på strømforsyningen og ev. reklamere på den dersom du er innenfor garantiperioden.

Jeg reklamerte nylig på en HX650 som jeg kjøpte for litt over to år siden, fikk pengene tilbake (Ba om det i garantibrevet) og kjøpte meg en AX850. Corsair har 60 måneders garanti på TX, HX og AX serien. Mulig det kun er 24 måneder på SilverPower så da spørs det på alderen. :)

Levering onsdag bør kunne gå dersom de får sendt den mandag, spørs jo litt på hvor du bor. Jo nærmere du bor øker sjansene.

Q

Lenke til kommentar

Tenkte egentlig ikke på det. Reklamasjon er jo noe jeg kunne tatt den på. Og den er vel på 5 år. PSU'n min er litt over 4 år.

Kan i så fall vurdere da, om jeg vil sende inn den gamle PSU hvis den er ødelagt og jeg vil ha en fungerende ekstra PSU.

Lenke til kommentar

Joda, du bør kunne få tatt den på reklamasjon om den er gåen.

Jo flere som faktisk sender inn sine defekte psu'er som har tatt kvelden før 5 år jo mer må butikkene passe på at de velger gode kvalitetsmerker med få returer.

Qman321 : Har fått min 3dje HX 650 nå, tar denne kvelden kommer jeg til å be om pengene tilbake / bytte til en bedre psu hos Dustin.

Lenke til kommentar

Da har jeg fått testet litt mer, og det viser seg at problemet gjelder fortsatt.

Men et nytt "fenomen" har slått til i det siste. Etter at PC'n har stått en stund, og jeg prøver å skru den på, skjer det ingenting. For å få den til å starte, må jeg skru av strømmen, vente litt, skru på strømmen igjen, og så kan jeg starte.

Dette er typisk for et PSU med elektrolytt kondensatorer som synger på siste vers.

Neste gang du ser dette symtomet, prøv følgende:

Trykk inn Reset, hold den inne mens du trykker power knappen, hold reset inne i ca. 10 sek, og slipp ut knappen.

Lenke til kommentar

Komplett er ganske fleksible. Jeg ba om pengene tilbake på min HX650 og fikk full refusjon uten diskusjon. Selv om det var første gangs reklamasjon. Fikk tom. snakket meg til 15 % på en ny AX850 som jeg kjøpte i stedet.

Syns det var mye ber service enn hva jeg egentlig kunne forvente. 1+ til Komplett.no :)

Dersom din PSU ikke er i sortimentet lenger refunderer de nok pengene direkte dersom du ikke ber om noe annet. Mulig med noe avkorting f.eks. 10% året. Uansett bedre enn om du skulle solgt den brukt :dremel:

Q

Lenke til kommentar

Dette er typisk for et PSU med elektrolytt kondensatorer som synger på siste vers.

Neste gang du ser dette symtomet, prøv følgende:

Trykk inn Reset, hold den inne mens du trykker power knappen, hold reset inne i ca. 10 sek, og slipp ut knappen.

Hva ønsker du å oppnå med dette?

Kan du være litt mer spesifikk?

Lenke til kommentar

Hei Malvado,

dette er en enkel test for å se om lyttene er på slutten av livet sitt.

Ved å holde reset inne, vil spenningene få tid til å stabilisere seg, og PSU vil kunne "tenne".

Flott du avklarte det , jeg stusset faktisk litt på dette siden jeg ikke har vært borti denne måten å få spenningene til å stabilisere seg.

Skal sørge for å legge det på minneboka min om ting man kan sjekke ved test av psu, så takker.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg tar sjansen på å si at PC'n min nå er friskmeldt.

En ny strømforsyning har erstattet den gamle, og jeg har ikke fått problemet med CPU-LED, og starter med en gang. Så svaret var, som noen sa, å bytte PSU.

Kan nevne at den ble ikke helt problemfri etter dette. Som jeg nevnte litt tidligere i tråden, så ville den ikke starte når den var "kald". Altså stått avsluttet i noen timer.

Dette løste jeg med å gå inn i BIOS og sette

Enabled power on by PCI-E

Den var Disabled, (by default)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...