Nerowulf Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Løsning: Ny strømforsyning. Har litt problemer med oppstart av PC'n. Dette skjer, vil jeg si, cirka 70 % av gangene jeg skal starte opp. Jeg skrur på, alt starter. CPU-lyset på hovedkortet lyser rødt, som indikerer at det er noe feil. Det kommer heller ikke noe bilde på skjermen. Ingen ting skjer, den bare står og går. En restart hender fikser problemet, så blir å forsøke noen ganger før den endelig starter. Jeg har sjekket igjen at alle kontakter sitter, og alt ser egentlig fint ut. Har oppdatert hovedkortet, samt CPU'n. PC'n fungerer uten noe problem når den først komemr igang. Spiller tunge spill uten spesiell høy varme på CPU (50 grader). Jeg har kommet med en løsning som fungerer (hittil) 100 % av gangene. Det er at jeg starter PC'n. Får feilmeldings-lyset. Slår av ved å holde inne av-knappen noen sekunder. Skrur på igjen så fort som mulig etter jeg har skrudd den av. Noen som kan hjelpe meg? Hadde vært greit om den startet helt normalt hver gang. Endret 13. april 2012 av Nerowulf Lenke til kommentar
Kjetilbruno Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Prøv "Load optimized defaults" i bios. Se om det kan gjøre noe for deg. Lenke til kommentar
BearCat Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Hvilken PSU har du, og hvor gammel er den ? Endret 17. februar 2012 av BearCat Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Prøv "Load optimized defaults" i bios. Se om det kan gjøre noe for deg. Kan sjekke det ut. Kan det være andre komponenter som er årsaken til at CPU-error lyser opp? Kjører M4-SSD, en fire år gammelt Spinpoint HDD. Nytt Asus-hovedkort. Hvilket PSU har du, og hvor gammelt er det ? Silver Power PSU, 600W. Er fire år gammelt. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Er neppe CPUen det er noe feil med, det skjer så sjeldent at du kan vinne i lotto før du snubler over en config som ikke starter grunnet at CPUen er død. Så jeg ville mistenkt hovedkortet i dette tilfellet. 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Får vel se å ty til denne tråden igjen nå. Har hatt problemet helt til nå. Nå fungerer ikke det trikset med å starte opp igjen rett etter shut-down, så har blitt helt tilfeldig igjen. I dag så har det ikke vært så greit. Nå har jeg vel prøvd å starte den opp 20-30 ganger, og kommer ingensteder. Skjermen får aldri signal, og heller ikke keyboard. Har nå sjekket igjen at alt sitter som det skal. CPU-brikken ser helt fin ut (ingen bøyde pinner). Som nevnt tidligere. PC'n fungerer 100 % når den fungerer. Edit: Tok ut den ene RAM-brikken, funket fortsatt ikke. Byttet den ene, med den andre, funket fortsatt ikke. Satt i begge to igjen. Da startet den, endelig. Nå blir det vel til at jeg aldri skrur av PC'n igjen Ser at mange andre rundt om i verden har hatt lignende problem. Kan hende mulig løsning er å få byttet hovedkortet. Endret 18. mars 2012 av Nerowulf Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hva slags hovedkort er det snakk om? Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Hva slags hovedkort er det snakk om? Asus P8 Z68-Vi5 2500k prosessor Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Jeg har et P8Z68 Deluxe der CPU_LED lyser rødt, og den starter ikke opp. den begynte plutselig å tulle, mem_led og pci_led har lyst rødt også. registrerte kun halvparen av minnet, og den ene PCIe porten døde.. Kan være noe lignende problemer. jeg har uansett bestilt et nytt kort. Endret 18. mars 2012 av FiveInline 1 Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 Hei. Jeg ville prøvd å re-sette HK innstillingene. (UEFI/tidl. BIOS) -->CLEAR CMOS - Hvordan det gjøres på ditt HK vet jeg ikke helt, men det finner du i brukermanualen. Kan være resettknapp, kortslutting av pinner eller rett og slett plukk ut memory batteri. Slik får du i alle fall utelukket at det er noen bugs i HK innstillingene dine. Q Lenke til kommentar
Simkin Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 CMOS reset er en knapp på baksiden på Deluxe, værtfall. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 18. mars 2012 Del Skrevet 18. mars 2012 (endret) Hint *Silver power Psu* Hint! Problemene dine ser ut til å være pga strømforsyningen din, siden du hadde problemet før og byttet ut hovedkortet og fortsatt hadde problemet tipper jeg at du bør bytte psu'en. Edit : Med mindre du mente at du hadde "oppdatert" dvs lagt inn siste bios på hovedkortet. Jeg hadde i alle fall testet en annen psu for å være sikker, da kan du i det minste utelukke det som synderen og mye mer peker da mot hovedkortet ditt. Endret 18. mars 2012 av Malvado 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 18. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 18. mars 2012 Hint *Silver power Psu* Hint! Problemene dine ser ut til å være pga strømforsyningen din, siden du hadde problemet før og byttet ut hovedkortet og fortsatt hadde problemet tipper jeg at du bør bytte psu'en. Edit : Med mindre du mente at du hadde "oppdatert" dvs lagt inn siste bios på hovedkortet. Jeg hadde i alle fall testet en annen psu for å være sikker, da kan du i det minste utelukke det som synderen og mye mer peker da mot hovedkortet ditt. Har brukt dette hovedkortet hele tiden ja. Oppdatert BIOS etc. Kan være en mulighet for at PSU ikke klarer å fordele nok strøm i startfasen. Dog har ikke noe problem ellers. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Problemet med defekte Psu'er er at de kan gi ganske mange former for feil i datamaskinen din, ustabilitet, oppstarts problemer , feil i minnebrikker som fungerer fint i en annen datamaskin osv. Som sagt, få lånt deg en psu og se om pcen fungerer med den , gjør den det så har du funnet synderen, hvis ikke så er det sannsynlig at det er feks hovedkortet. 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 19. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 19. mars 2012 (endret) Er det verdt å nevne at jeg aldri har hatt problemer med den PSU'n før? Jeg bygde en PC for 4 år siden, og har nå oppgradert den i oktober. Jeg bruker den samme PSU på det gamle oppsettet, som jeg gjør nå. Den jeg har nå: PSU (fra forrige oppsett) Hovedkort (ny) Skjermkort (ny) Prosessor (ny) Minne (ny) SSD (ny) Harddisk (fra forrige oppsett) Kabinett (fra forrige oppsett) Endret 19. mars 2012 av Nerowulf Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. mars 2012 Del Skrevet 19. mars 2012 Psu'er slites , om du har brukt den i fire år så øker sannsynligheten for at noe er galt med den en god del , selvsagt det betyr ikke at den er synderen , men det er godt trolig at du bør undersøke den litt grundigere. Personlig så er jeg litt lei av ymse kvalitet på psu'er , har faktisk opplevd at til og med 2x Corsair har tatt kvelden her (og systemet belaster disse opp mot 60- 75%) og totalt så har jeg vel byttet ca 4-5 Psu'er i løpet av 12 år , så kan vel si at levetiden på disse komponentene er i snitt 2-3 år maks (merk har naturligvis bygget en del pc'er på 12 år). 1 Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 (endret) Nå har PC'n begynt å oppføre seg rart også i Windows. Vet ikke om det har noe sammenheng, eller om det er virus av noe slag. Det som skjer er at tilfeldige taster/knapper blir trykt på. For eksempel i nettleseren så kan det hende at den går tilbake til forrige side (sikkert tilbakeknappen på musa). Den kan også plutselig tabbe mellom fanene. Jeg åpnet opp et tekst-dokument i Notepad for å se hva som skjedde da. Da skrev den ting uten mening. for eksempel: "ccfasaasffda" Den klarte også å merke alt og slette all teksten. Noe som gjør meg noe misstenkelig for at noen har kontroll over PC'n Men kunne også ha skjedd tilfeldig. (Dro ut nettet, og fortsatt skjedde det) Dro ut mus og tastatur for å sjekke om det var noe galt med de. PC'n oppførte seg rart da også. Hva sier dere? Tror dere det har en sammenheng? Endret 26. mars 2012 av Nerowulf Lenke til kommentar
Qman321 Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Kan jo være at tastaturet ditt rett og slett er utslitt. De tastene brukes jo mye under spilling så de kan jo ha hengt seg opp. Det kan føre til startproblemer på pc'en. Jeg har og opplevd og ikke få start på pc'en for så å oppdage at tastaturet lå i klem så noen taster ble klemt ned. Prøv og starte opp med et annet tastatur tilkoblet, dersom du har et tilgjengelig. Ev. prøv uten tastatur, men vær obs på at det i seg selv kan gjøre at maskinen ikke starter opp dersom BIOS innstillingene er satt til ikke å starte opp pc'en dersom tastatur mangler. Q Lenke til kommentar
Nerowulf Skrevet 26. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 26. mars 2012 Det at random taster trykkes har nok ikke noe med tastaturet å gjøre, siden det er sånn selv når jeg kobler det av. Vil tro det er et virus. Scanner PC'n nå for å se om jeg finner noe. Fikk endret noen BIOS-instillinger nå. Og den har startet opp to ganger på rad. Får håpe den har blitt littegrann mer stabil etter det. Men får se. Forhåpningene blir nok knust igjen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 26. mars 2012 Del Skrevet 26. mars 2012 Antar du fortsatt ikke har sjekket den psu'en? Virus slår som regel ikke inn ved oppstart av pcen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå