Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hjelp til å forstå oppgradering ADSL til VDSL

Anbefalte innlegg

Hei!

Har hatt telenors 16/0.6 linje alt for lenge fant jeg ut av. 25/5 kostet bare 20 kr mer da man slipper linjeleie :)

I dag fikk jeg Zyxel modem P-2812HNU-F3. Jeg tenkte å blåse i innstallasjonsveiledning da jeg tidligere har brukt egen d-link router og lagt inn bruker navn og passord (pppoe)

Men det gikk ikke så greit fikk ikke logget meg inn med admin/admin eller noe som helst.

Så jeg fulgte innstallveiledningen. En fil som ble innstallert (fra routeren) når jeg åpnet internett explorer.

Etter litt så var jeg plutselig på nett (uten å ha tastet inn brukernavn og passord til adsl linjen) og trådlåst nett ble satt opp med forhåndsinnstilt ssid - nettverksnavn og wpa-psk2 nøkkel.

Jeg prøvde å logge inn på routeren igjen, googlet meg frem til at man måtte bruke det forhåndsinstallerte wpa2-psk koden, med admin som brukernavn. Da kom jeg inn i routeren!

post-40322-0-35752300-1329473724_thumb.jpg

Men da jeg skulle sjekke om brukernavn og passord til pppoe lå inne (Valg nr 2 adsl), stod det bare: WAN Servicetype: Ip over Ethernet

På valg nr 3 vdsl: WAN Servicetype: PPP over ethernet PPPoE med brukernavn [email protected] også et kryptert passord.

VDSL Hastigheten blir ikke aktivert før om ca 2 uker til. Men må jeg gjøre noen endringer da? Har jeg ikke brukt for brukernavn og passord lengre på PPPoE?

Føler jeg mister litt kontrollen over nettverket mitt :( Kan noen forklare forskjellen fra det gamle og det nye her? Og hvorfor har jeg 3 forskjellige connections på Internet Setup bildet?

Takker for svar! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...