Gå til innhold

Falske anmeldelser =voldtekt mot menn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det stemmer det du sier her, tror mannen i gata er klar over situasjonen.

Kjipt at det er sånn, følgende av det blir jo også at kvinner som faktisk blir voldtatt blir mindre troverdige av politiet, rett og slett fordi de opplever så mye løgn som farer rundt om temaet.

I hjembyen har det vært et par situasjoner ang. dette, kvinnene i begge sakene løy. Og konsekvensene av dette føler mennene som er involvert, psykisk hardt som du sier.

• Liker 3
Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig at dette skjer uten risiko. Stadig flere kvinner anmeldes og dømmes for falsk forklaring. Og det omtales hyppig i media.

Jeg vil påstå at den risikoen er så godt som ikke-eksisterende. De få gangene noen er blitt dømt for dette så har det vært basert på uforbeholdne tilståelser, og fordi det har ført til store, synlige konsekvenser for offeret. Som regel blir det bare ignorert.

For eksempel var det ikke lenge siden en kjent tv-profil ble anmeldt for voldtekt. Etter at jenta ble edru (hun anmeldte ham i fylla) trakk hun anmeldelsen og innrømmet at det var løgn.

I mellomtiden ble mannen arrestert, og leiligheten ransaket. Konsekvens for dama? Ingen.

http://www.dagbladet.no/2011/05/30/nyheter/voldtekt/innenriks/16725089/

Endret av Fiskefjeset
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke helt riktig at dette skjer uten risiko. Stadig flere kvinner anmeldes og dømmes for falsk forklaring. Og det omtales hyppig i media.

Dette problemet er en bivirkning av feministisk kamp for ofrenes troverdighet. Den var nemlig lav i gamle dager. Ideen om at offeret hadde "oppfordret til det" ved å kle seg utfordrende, drikke alkohol, etc., gjorde at for få voldtekter ble anmeldt. Og den holdningen strakte seg langt inn i juryrommene som gjorde åpenbare moralske vurderinger av kvinnens medvirkningsansvar til voldtekten.

Svaret fra feministene var en kampanje som etterhvert plantet ideen om at "kvinner lyver ikke om voldtekt". Det vil si at det å bli voldtatt var en så stigmatiserende sak at kvinner ikke ville tjene sosialt/moralsk på en falsk anmeldelse.

Dermed svingte pendelen, og vi fikk en rettspraksis der basis var at kvinnen snakket sant, og det ofte var mannens ansvar å bevise sin uskyld. Og så ble det som trådstarter sier slik at menn ble offeret.

Geir :)

Dette er om ikke annet en svært interessant problemstilling. At kvinner ikke lyver om voldtekt var jo ikke den eneste tesen som ble plantet, at barn ikke lyver om overgrep ble også plantet, kanskje litt mer i Sverige enn her hjemme. Og det førte også til mange triste sjebner for uskyldige foreldre, stort sett menn.

Det er en trist praksis å se tilbake på.

Voldtektssaker er i sin natur ord mot ord, i alle fall om den som begår overgrepet er lur. Med mindre man snakker om en brutal voldtekt som setter andre spor trenger bare mannen å innrømme at han har hatt sex med kvinnen, og da er alle tekniske bevis irrelevante, og da blir det ord mot ord. Hvem skal man tro på?

Jeg tror jeg ville tro på en venninne som sa hun ble voldtatt av en ukjent, og en kompis som lover han ikke har voldtatt en ukjent kvinne. Det tror jeg er naturlig. Siden vi stoler på vennene våre, men ikke kjenner fremmede.

At en jury eller tingrett klarer å ta stilling i slike saker forstår jeg ikke. Jeg ber til den gud jeg ikke tror om at jeg aldri skal tas ut til jurytjeneste i en voldtektssak.

Lenke til kommentar

Det er viktig at rettssikkerheten blir ivaretatt. Hvis det ikke finnes beviser, bør så klart den tiltalte gå fri (uavhengig av tiltale). Det er etter min mening bedre at fem skyldige går fri enn at én uskyldig blir dømt. Så får heller voldtektsofre være raske med å sikre beviser.

• Liker 5
Lenke til kommentar

Jeg lurer på hvordan rettssakene foregår i slike saker. Hva om kvinnen ikke har noen åpenbare spor etter mishandling? Det vil jo bli en ekstrem smørje av påstand mot påstand. Skal de liksom lete i mannens historie for å sannsynliggjøre en voldtekt da?

Voldtektsbegrepet blir stadig mer utvidet og vasket ut. Nå kan man f.eks dømmes for "uaktsom voldtekt".

Dvs at det ikke trenger å ha vært noe vold eller mishandling involvert og jenta trenger ikke å ha gjord noe som helst motstand eller i det hele tatt sagt "nei", men allikevel kan man altså bli dømt for voldtekt fordi "du burde skjønnt at sexen ikke var frivillig" hva nå enn det betyr...

Og her er et lite klipp fra Wikipedia som sikkert vil overaske mange:

Det har blitt gjort forskning på hvor mange av de anmeldte voldtektene som viser seg å være basert på feil grunnlag eller som er falske, og i februar 2004 ble det lagt frem en rapport av Plenum Publishing Corporation som sa at opptil 40 % av de anmeldte voldtektene falt innunder disse kategoriene.[2] Det har i media blitt rettet sterk kritikk mot politiet for den høye andelen voldtektsanmeldelser som henlegges (84 %). Politiadvokat Thomas Utne Pettersen svarte i kronikk i 2007 at media fort fremstiller alle voldtektssaker som korrekte/sanne, og at folk dermed nesten alltid er overbevist om at den tiltalte er skyldig. Videre at mange saker ble henlagt fordi de var falske eller uriktige.[3].

http://no.wikipedia.org/wiki/Voldtekt

Det var ikke det inntrykket dere har fått gjennom media var det vel?

Og hvor er feministene som påstår at de jobber for "likestilling" her? burde ikke de informere om at realiteten er at nesten halvparten av voldtektsanmeldelsene er falske istedenfor å spre løgner om at ingen annmelder falske voldtekter, slik som de gjør? Hvis de hadde jobbet for "likestilling" altså...

Og her er et relevant klipp:

http://www.youtube.com/watch?v=sNK4ObqSo-A&feature=channel

Endret av flesvik
Lenke til kommentar

Det er viktig at rettssikkerheten blir ivaretatt. Hvis det ikke finnes beviser, bør så klart den tiltalte gå fri (uavhengig av tiltale). Det er etter min mening bedre at fem skyldige går fri enn at én uskyldig blir dømt. Så får heller voldtektsofre være raske med å sikre beviser.

Her er også en kuriositet. Politet rykker mannsterke ut med all verdens krimteknikere når ei jente anmelder voldtekt. For eksempel nå sist når han venstre-politikeren ble anmeldt. Da rykket de ut til hotellet de hadde vært på og finkjemmet det for "spor".

Hva i all verden slags spor er det de tror de skal finne? Et skjult kamera som har filmet hele greia?

Endret av Fiskefjeset
Lenke til kommentar

Historie.

God kamerat av kompis ble dømt for voldekt av ei kjerring. Ingen trodde noe på denne kvinnen angående anklagene, mye pga hennes fartstid som løs tøs i bygda... Dommen var litt fengsel og erstatningsansvar.

Saken ble anket, fyren ble frifunnet for alle anklager, men nå kommer det... Han ble frifunnet for voldtekten og dermed anklagene i seg selv, men ble likevel dømt til å betale erstatning...

Heia!

Endret av Hyd
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Historie.

God kamerat av kompis ble dømt for voldekt av ei kjerring. Ingen trodde noe på denne kvinnen angående anklagene, mye pga hennes fartstid som løs tøs i bygda... Dommen var litt fengsel og erstatningsansvar.

Saken ble anket, fyren ble frifunnet for alle anklager, men nå kommer det... Han ble frifunnet for voldtekten og dermed anklagene i seg selv, men ble likevel dømt til å betale erstatning...

Heia!

Dette kommer av at straffeloven er mye strenger enn lover for erstatning. Så man kan bli frikjent i henhold til straffeloven, men fortsatt dømt til å betale erstatning. Jeg ble sjokkert da professoren min fortalte om dette.

Menn som sikter høyt mtp karriere har i hvert fall noe å frykte. Herregud så lett det er å skape problemer ved at konkurrenter sender en kvinne på oppdrag for å sabotere. Strauss-Kahn ble vel frikjent, men han har allerede havnet i bakevja rent politisk og kommer seg neppe igjen.

Og hva er egentlig bakdelen ved å komme med en falsk anklage om voldtekt? I mange tilfeller er det jo klin umulig å bevise hverken det ene eller andre, så du slipper å bli stemplet for den som anmeldte på grunnlag av løgn. Dessuten så er voldtekt er svæææært ømt område (forståelig), så kvinner er nesten garantert å bli trodd.

Lenke til kommentar

Kjenner selv til flere historier hvor hun har drukket for mye en kveld, våkner opp i senga med en fyr, angrer og blir sur for at noen kan finne på å ha sex med ei som er så full osv osv og anmelder han som sikkert var like drita for voldtekt.

I de to tilfellene jeg kjenner så har saken blitt henlagt, men stempelet følger deg lett i nærmiljøet selv om man ikke har blitt dømt, kan se for meg at dette er forjævlig.

greit nok nå vet jeg at det er de som benytter seg av sjangsen til "å få seg noe'" når de treffer ei alt for full jente på fest osv, men er redd for at det er en god del menn som har blitt anklaget for voldtekt.

Det er bare likestilling så lenge det er til fordel for hun....

Lenke til kommentar

For meg er det ubegripelig og utilgivelig at en kvinne falskt anklager en mann for voldtekt. Det ødelegger livet til den mannen og jeg syns vi skal slå hardt ned på dette. I tillegg til det argumentet er ett annet argument at disse kvinnene gjør det så mye vannskeligere for kvinner som faktisk har blitt voldtatt til å bli trodd.

Menn som blir falsk anklaget skal med en gang gå til motsøksmål og anmelde jenta for falsk forklaring. Og så er vi nødt til å stole på at rettsvesenet gjør jobben sin. (Noe som ikke alltid er like lett...)

Det er bare likestilling så lenge det er til fordel for hun....

Nei, det er det ikke. Likestilling er at de samme reglene skal gjelde BEGGE kjønn. Er det en kvinne som kommer med en falsk anmeldelse skal hun straffes på lik linje som en mann som kommer med en falsk anmeldelse. Spør hvilken som helst feminist om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er det ikke. Likestilling er at de samme reglene skal gjelde BEGGE kjønn. Er det en kvinne som kommer med en falsk anmeldelse skal hun straffes på lik linje som en mann som kommer med en falsk anmeldelse. Spør hvilken som helst feminist om det.

Ja, har du? For domspraksis (de få sakene som kommer for retten får gjennomgående ekstremt lave straffer, eller ingen straff) og praksisen som politi (etterforsker falskt der det kjapt er beviselig usann anmeldelse, og der det kommer en tilståelse) bedriver motsier det du sier.

Endret av norskgoy
Lenke til kommentar

Ja, har du? For domspraksis (de få sakene som kommer for retten får gjennomgående ekstremt lave straffer, eller ingen straff) og praksisen som politi (etterforsker falskt der det kjapt er beviselig usann anmeldelse, og der det kommer en tilståelse) bedriver motsier det du sier.

Jeg sier ikke at likestilling innen emnet skjer eller ikke, jeg sier at vi, feministene (jeg er ikke ekstrem) ønsker at praksisen skal være lik. Det er hele poenget innen likestilling. Men nå går det litt OT her. Sorry...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Her er det også en type mørketall som ingen snakker om og som ikke vises på noen statistikker, kvinner som driver utpressing med voldtektsanmeldelse som trussel. Det eneste forsvar mannen da her er å bare be henne levere anmeldelsen med den risiko han da har for å bli dømt og de konsekvenser det vil få for ham selv ved frifinnelse.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...