AnonymDiskusjon Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Hei. Jeg håper noen med jurdisk kompetanse kan hjele meg her inne. Forteller min historie kort og greit: På ungdomskolen ble jeg mobbet hver dag, fysisk og psykisk. Mange blir mobbet, men det jeg opplevde var helt jævlig og jeg er strekt preget av det i ettertid og sliter fremdeles. Selv om det er flere år siden. Jeg fikk ikke hjelp før jeg ga beskjed til skolen selv. Dette var helt i slutten på ungdomsskolen. Dette virket som lærerene så det også men de brydde seg ikke. I ettertid unskuldet læreene seg med at mobberne var smarte og at det var umulig å se. Latterlig spør du meg, da dette skjedde helt åpenlyst. Måtte gi beskjed flere ganger før jeg fikk hjelp. Etter det ble gjort tilltak, ble jeg sendt til BUPA, da skolen mente det var best. Jeg trodde jeg skulle få hjelp med depresjonen men nei da. Der møtte jeg en merkelig psykolog som mente jeg var autist og det var noe av grunnen for at jeg hadde blitt mobbet. Så det var min ungdomskole. Mobbet i tre år, totalt ødelagt og fikk en autisme diagnose på toppen, som viste seg å hver totalt feil. Jeg begynte på vgs og hadde et normalt liv. Fastlege mente at jeg burde be om ny vurdering på autisme diagnosen. Dettte var fordi han mente dette ikke stemte i det hele og at jeg var helt normal uten psykiske problemer. Utenom depresjon, pga mobbingen. Jeg ble sendt til ny vurdering. Ble vurdert av en overlege som var psykriater. Av øverste hold med andre ord, noe som må til i slike saker. Hans konklusjon var klar. Jeg hadde ikke noen diagnose og autisme diagnosen ble fjernet. Autisme diagnosen preget meg også i den tiden jeg hadde den. Fordi det var en veldig alvorlig diagnose og få. Spørsmål til dere: Angående mobbingen og skolen, Kan jeg stille skolen til ansvar på brudd på opplæringsloven. Da tenker jeg spesielt på, kapitel § 9a-1, § 9a-2 og § 9a-3. ? Dersom jeg kan stille dem til ansvar, kan jeg kreve erstatning for de tre årene som ble ødelagt av livet mitt og som jeg vil hver preget av resten av livet? Om jeg har mulighet til dette, er det smart å ta en samtale med rektor på skolen eventuelt kommunen først? Slik at vi kan prøve å finne frem til en fredelig løsning før jeg eventuelt går til politiannmeldelse? Dette er gjerne best for alle parter. Skolen er vel også intresert i å ordne opp regner jeg med. Angående feildiagnotiseringen: Kan jeg stille psykologen til ansvar for han satt feil diagnose og kreve erstatning for dette? Akuratt dette vet jeg er vanskelig men spør alikevell. Håper dere kan hjelpe meg Postet av anonym: 49ba253455859c0838e16e2a7d34cf12 Lenke til kommentar
formann Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Siden du ikke gjorde skolen oppmerksom på problemet tviler jeg veldig sterkt. Det kan ikke forventes at lærere oppdager sånt. Spesielt ikke på ungdomsskolen der hormonene raser. Når lærerene ser knuffing, krangling og drittslenging hver eneste dag, blir det nærmest umulig å oppdage mer eller mindre målrettet mobbing. Du burde uansett forhøre deg med en advokat... Her er hvorfor Lenke til kommentar
tulling99 Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Angående mobbingen: Det høres ut som om livet ditt gikk bra etter at du sluttet på ungdomsskolen. Jeg må da spørre deg om du i det hele tatt har noe økonomisk tap? Jeg kan vanskelig se for meg at man kan få oppreisning for ikke-økonomisk tap. Jeg har ikke sjekket det, men oppreisning etter skl. § 3-5 krever iallefall grov uaktsomhet, noe som vil være vanskelig å bevise i din sak. I den nylige saken der en mann fikk erstatning av kommunen for mobbing var det vel såvidt Høyesterett kom til at skolens ansatte til sammen hadde opptrådt uaktsomt (ikke grovt uaktsomt). Men som sagt, har ikke sjekket hvorvidt det er hjemmel for oppreisning i det hele tatt. Angående feildiagnostisering: Kan være foreldet, men du har jo ikke skrevet noen datoer. Videre krever NPE at du ahr et økonomisk tap på minimum 5000 kroner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå