Gå til innhold

God kjøling av liten super-pc?


MrKayser

Anbefalte innlegg

Lurer veldig på om den her pc-en får tilstrekkelig med kjøling når det gjelder CPU og GPU. Er litt galmanns-konfigurasjon, siden det er hele 2 GTX 560Ti kort som skal kjøles. Formfaktoren er mATX på hovedkortet, og det er et lite kabinett som trenger god, konstant strøm av luft for å opprettholde en jevn og så lav temperatur som mulig. Har ikke bygd den enda, men vil muligens gjøre det. Oppsettet er som følger:

 

Kabinett: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650880

Hovedkort: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657541

CPU: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=619274

GPU: 2x http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648530#extra

Minne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597381

 

Skal i tillegg skifte ut topp-viften med en raskere en, og har valgt Intel sin vannkjølerløsning for prosessoren:

 

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=657121#extra

 

Den blir montert på bak-panelet der det er tilrettelagt for en 120mm vifte.

 

Harddisk-oppsettet blir en hybridløsning med en 2TB 7200rmp harddisk og en cache-ssd på 128gb fra OCZ, for både fart og god lagringsplass i ett.

 

P.S. Kabinettet har og innebygd viftekontroller for opp til 4 vifter.

 

Har ikke lagt med strømforsyning i listen, grunnet at jeg er svært usikker hvilken jeg bør velge, så tips blir satt stor pris på!!! Den må være kraftig, og kjøle bra, grunnet det allerede varme og strømslukende oppsettet.

 

Og ja, plass er og en enorm faktor, alt må passe, så viss noe virker ulogisk eller ikke ser ut til å kunne passe, så svar gjerne på det og!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss du skal legge ut hele 4400kr på skjermkort, så går du jo for et AMD HD7970, alt annet vil være idioti.

 

 

Å hvorfor så dyrt hovedkort ?

Dette her holder jo: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=652223

 

 

Å rambrikkene, dem var også dyre. Finn dem billigste rambrikkene du kan på 8GB og hastighet på 1600MHz.

Noe slikt: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=641124 så har du plass til litt større kjølere en stock kjøler.

Endret av sveibuen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Velg lave minnebrikker. Så ser det ut til at det kabinettet tar alle CPU vifter du vil, inkludert de store til Noctua. Nesten alle gode vifter bygger litt over RAM plassene, og dermed kræsjer de når de har høye kjølere. De høye kjølerene trengs kun ved mye overklokking.

 

Velg gjerne også en kjøler som sender viftestrømmen ned på hovedkortet, da får du kjølt ned strømregulatorene osv som sitter rundt CPU sokkelen, og som trenger kjøling. Finner du en med 120mm vifte, så kan du som oftest bytte denne hvis det bråker, uten å bytte selve kjøleren.

Lenke til kommentar

Skjermkortet 7970 er for langt i et så lite kabinett etter min mening. De jeg har valgt er 23.8cm lange, men et 7970-kort er sjelden under 28cm!!! Det er mye plass i ett så lite kabinett, og det har en del å si. Og ja, fikk dere med dere at den er vannkjølt? Minnehøyde tror jeg da har mindre å si. Og en siste ting: Det står i brukermanualen at det bare er plass til CPU-vifter med en maks høyde på 12,5 cm. De fleste high-end viftene uten vannkjøling er ofte 14-15cm og høyere!!! Så da var vannkjøling det mest logiske. Men med vannkjølings-løsningen, så må kanskje litt ekstra bra minne på plass? Noe lignende det her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597382#reviews

Lenke til kommentar

Skjermkortet 7970 er for langt i et så lite kabinett etter min mening. De jeg har valgt er 23.8cm lange, men et 7970-kort er sjelden under 28cm!!! Det er mye plass i ett så lite kabinett, og det har en del å si. Og ja, fikk dere med dere at den er vannkjølt? Minnehøyde tror jeg da har mindre å si. Og en siste ting: Det står i brukermanualen at det bare er plass til CPU-vifter med en maks høyde på 12,5 cm. De fleste high-end viftene uten vannkjøling er ofte 14-15cm og høyere!!! Så da var vannkjøling det mest logiske. Men med vannkjølings-løsningen, så må kanskje litt ekstra bra minne på plass? Noe lignende det her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597382#reviews

 

uansett så kommer du til å kvele skjermkortene dine, og i tillegg så er SLi noe dritt, og jeg snakker av erfaring...

 

uten den nederste HDD kassa skal HD 7970 passe fint

 

intel sin vannkjølings greie er overpriset, spesielt når du får Corsair H80 til 750kr

 

i tillegg så er komplett.no ganske overpriset de også, gå å se på dustinhome.no, du sparer garantert penger

 

"kvalitet" på minne har ingenting å si, og minnekjøler bare ødelegger luftstrømningen i kabinettet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skjermkortet 7970 er for langt i et så lite kabinett etter min mening. De jeg har valgt er 23.8cm lange, men et 7970-kort er sjelden under 28cm!!! Det er mye plass i ett så lite kabinett, og det har en del å si. Og ja, fikk dere med dere at den er vannkjølt? Minnehøyde tror jeg da har mindre å si. Og en siste ting: Det står i brukermanualen at det bare er plass til CPU-vifter med en maks høyde på 12,5 cm. De fleste high-end viftene uten vannkjøling er ofte 14-15cm og høyere!!! Så da var vannkjøling det mest logiske. Men med vannkjølings-løsningen, så må kanskje litt ekstra bra minne på plass? Noe lignende det her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597382#reviews

Jeg kan nevne over 20 grunner til at 2x 560 Ti SLI er en dum idé her, men jeg tar de største:

SLI

Enorme kjøleproblemer med slike kjøleløsninger på skjermkortene så nærme hverandre.

HD 7970 er bedre

Større strømforsyning kreves

Støy blir vanvittig når to kort kjøres så nærme hverandre.

 

Lukket vannkjøling er luftkjøling med fancy montering, men du kan (helt riktig) ikke få plass til store kjøleribber som Noctuas løsninger i dette kabinettet.

HD 7970 er 27.5 cm på referansedesignet, med mindre det er viktig for deg å stappe flere terabyte med lagring er det en god idé å fjerne HDD-buret uansett.

Du trenger ikke ekstra kjøling på RAM, DDR3 blir såvidt lunkent uansett hvor høy spenning du kjører det på.

Lenke til kommentar

Tjostolf: Du vil muligens få lignende problemer som jeg har, og husk at viss viften ligger tett inntil siden på kabinettet, så får det ikke noe luft, og DET er jo et problem... Sjekk NØYE hva som passer i kabinettet du kjøper, slik som jeg måtte gjøre... P.S. Lag evt. et ekstra hull i siden på kabinettet for viften til CPU.

 

Konklusjon problem med kjøling av minipc-en min: Ett kort, 7970, intel sin vannkjøler (den er faktisk TYNNERE enn de andre modellene, og det har mye å si, siden 140mm viften i toppen tar masse plass der radiator+vifte skal passe, sjekk bildene på lian li sine hjemmesider), billigere minne, muligens 8gb (trenger ikke mer, skal bare spille) og har enda ikke fått tips på PSU, men håper jeg får det! Trenger muligens færre watt nå, siden det bare er ett skjermkort.

Lenke til kommentar

Tjostolf: Du vil muligens få lignende problemer som jeg har, og husk at viss viften ligger tett inntil siden på kabinettet, så får det ikke noe luft, og DET er jo et problem... Sjekk NØYE hva som passer i kabinettet du kjøper, slik som jeg måtte gjøre... P.S. Lag evt. et ekstra hull i siden på kabinettet for viften til CPU.

 

Konklusjon problem med kjøling av minipc-en min: Ett kort, 7970, intel sin vannkjøler (den er faktisk TYNNERE enn de andre modellene, og det har mye å si, siden 140mm viften i toppen tar masse plass der radiator+vifte skal passe, sjekk bildene på lian li sine hjemmesider), billigere minne, muligens 8gb (trenger ikke mer, skal bare spille) og har enda ikke fått tips på PSU, men håper jeg får det! Trenger muligens færre watt nå, siden det bare er ett skjermkort.

 

dete r jo idiotisk å gå for intel kjøleren når du går en H80 til mindre pris (hos en annen, bedre butikk)

 

og hvis du sjekker google så putter omtrent alle kjøleren foran i kabinettet, ikke bak, så plass er det...

Lenke til kommentar

For det første: Brukte kun komplett.no som referansebutikk, handler gjerne andre steder, ville bare ha det samlet, og for det andre, viss jeg putter ett 7970-kort i maskinen, så er det knapt 6-7cm klarering til fronten, og det kan skape en del problemer. Ville heller ha puttet en kraftig vifte der for å kjøle skjermkortet. Og luftgjennomstrømmingen i kabinettet er allerede satt opp til å sende varm luft ut bak, og viss man har en vannkjølingsvifte i fronten som blåser inn, ville ikke det bare ha skapt mer varme generelt i kabinettet? Sjekket nettopp specs på H80, og den er sammenlagt med 2 vifter 8,8cm bred, og det er enkelt og greit for langt. Hovedkort = 27,5cm eller mer Kjøler H80 = 8,5cm. Plass til skjermkort = 35cm. Enkel matte, mangler en hel cm, og det kommer ikke magisk frem av seg selv. Det jeg kunne gjort var å installere bare en vifte, men ville heller da kjøpt en vannkjøler som kommer med bare en vifte, siden da er den mest sannsynlig tilpasset bruken av bare en vifte, og gir mest mulig effekt av den ene viften.

Lenke til kommentar

Jeg skulle også bygge en liten super-pc, og vurderte samme kabinett som deg. Fant ut etter litt leting at TJ08-E fra silverstone var et bedre valg, da det får plass til de største skjermkortene uten å ofre harddiskplass. Kjølingen i kabinett er også ekstremt bra, faktisk bedre enn de fleste mid og bigtowers. Bare en tanke, hvis du ikke har kjøpt kabinett enda.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

i tillegg så er komplett.no ganske overpriset de også, gå å se på dustinhome.no, du sparer garantert penger

 

Ikke vær så bastant på det. Brukte selv Dustin ett par ganger, de var billigst. 3 gangen så oppdaget jeg at de plutselig var dyrere enn både komplett og netshop.

 

Prisene varierer mye av og til, alle nettbutikker, så man må alltid sjekke mellom de forskjellige butikkene man føler er trygge å handle i fra.

 

Jeg sjekker alltid i mellom netshop, komplett og dustin, og tar de som er billigst og har det jeg trenger der og da.

Lenke til kommentar

i tillegg så er komplett.no ganske overpriset de også, gå å se på dustinhome.no, du sparer garantert penger

 

Ikke vær så bastant på det. Brukte selv Dustin ett par ganger, de var billigst. 3 gangen så oppdaget jeg at de plutselig var dyrere enn både komplett og netshop.

 

Prisene varierer mye av og til, alle nettbutikker, så man må alltid sjekke mellom de forskjellige butikkene man føler er trygge å handle i fra.

 

Jeg sjekker alltid i mellom netshop, komplett og dustin, og tar de som er billigst og har det jeg trenger der og da.

 

for en komplett pakke med deler har jeg alltid funnet dustin som billigst, kanskje hvis man kjøper noen enkelte komponenter alene, så blir det dyrere men som en hel PC så er det alltid noen deler som koster hundrelappen mindre, noen som koster det samme, kanskje en som koster mer, og noen som koster flere hundrelapper mindre, jeg merker dette fordi jeg setter opp handlelister for folk omtrent hver dag, og da sjekker jeg også opp mot komplett.no, men jeg ender alltid opp med at dustin er billigere

Lenke til kommentar

Som en person som har 2 stk 560Ti i sli kan jeg ikke si at jeg opplever noen varmeproblemer. Hadde opptil 60c under full load på BF3, harsh. Idle er rundt 30c, normal bruk er rundt 50c (Alle andre spill enn BF3).

 

 

(Twin Frozr 1GB versjonene).

 

 

 

Ikke noen støy, jeg kan gå god for de.

 

 

E: Kanskje H60 passer som lukket vannkjøling for deg, den kan konfigureres til Push / Pull eller bare kjøres me en vifte. Jeg kjører en H60 med 2 vifter.

Endret av cfg
Lenke til kommentar

For det første: Brukte kun komplett.no som referansebutikk, handler gjerne andre steder, ville bare ha det samlet, og for det andre, viss jeg putter ett 7970-kort i maskinen, så er det knapt 6-7cm klarering til fronten, og det kan skape en del problemer. Ville heller ha puttet en kraftig vifte der for å kjøle skjermkortet. Og luftgjennomstrømmingen i kabinettet er allerede satt opp til å sende varm luft ut bak, og viss man har en vannkjølingsvifte i fronten som blåser inn, ville ikke det bare ha skapt mer varme generelt i kabinettet? Sjekket nettopp specs på H80, og den er sammenlagt med 2 vifter 8,8cm bred, og det er enkelt og greit for langt. Hovedkort = 27,5cm eller mer Kjøler H80 = 8,5cm. Plass til skjermkort = 35cm. Enkel matte, mangler en hel cm, og det kommer ikke magisk frem av seg selv. Det jeg kunne gjort var å installere bare en vifte, men ville heller da kjøpt en vannkjøler som kommer med bare en vifte, siden da er den mest sannsynlig tilpasset bruken av bare en vifte, og gir mest mulig effekt av den ene viften.

Kjære vene...

 

6-7cm klaring til vifta er bedre siden du slipper problemet med at ingen vifter sender lufta i en retning.

 

Setter du opp en H80 der er det bare å fjerne en vifte, den vil fortsatt kjøle bedre enn lukket vannkjøling med tynnere rad. Vannkjølingsytelse er påvirket av:

Blokk, pumpe, kjøleoverflate, viftehastighet.

Å kjøre en H80 med bare en vifte vil gi lavere ytelse, men det er ikke store forskjellen siden radiatoren ikke har veldig tette finner. Jeg vil faktisk påstå at H80 egner seg bedre for å kjøre med en vifte enn H60 og sannsynligvis Intels kjøler, av den grunn at den har ikke så tette finner som mindre radiatorer.

 

PSU-tips:

Corsair TX550M

Chieftec Nitro 550W

Lenke til kommentar

Som en person som har 2 stk 560Ti i sli kan jeg ikke si at jeg opplever noen varmeproblemer. Hadde opptil 60c under full load på BF3, harsh. Idle er rundt 30c, normal bruk er rundt 50c (Alle andre spill enn BF3).

 

 

(Twin Frozr 1GB versjonene).

 

 

 

Ikke noen støy, jeg kan gå god for de.

 

 

E: Kanskje H60 passer som lukket vannkjøling for deg, den kan konfigureres til Push / Pull eller bare kjøres me en vifte. Jeg kjører en H60 med 2 vifter.

 

men du har sannsynligvis klaring mellom kortene

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...