Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

problemer å finne andre maskiner i trådløst nettverk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Basen er Allied Telesyn 802.11b. Nettverket er, Ethernet, koblet i en switch med parallelle TCP/Ledninger. Det er tre stasjonære maskiner som er koblet til selve switchen med kabler. Basen er koblet i den ene utgangen av switchen. To bærbare maskiner er koblet til via det trådløsenettverket.

De tre stasjonære maskinene kan finne hverandre. De to bærbare finner ikke noen andre maskiner i nettverket og blir heller ikke funnet av de stasjonære.

Avstanden er fra 5-15 meter.

Switchen er koblet til en bredbåndsruter fra NGT og alle maskinene har tilgang til internett.

Lenke til kommentar

kjører du firewall eller noe? f. eks NIS da må du konfe den først før du kan finne de andre i nettverket ditt, dette hadde jeg også mye trøbbel med når jeg skulle prøve dette for første gang.

prøv å konfe firewallen din hvis du har noen å se hva som skjer.

hvis ikke kan du prøve å bytte arbeidsgruppe kanskje dette hjelper.

Lenke til kommentar
Har du riktig iprange og subnet på de trådløse?

Hva er ip adresse og subnet på de trådløse, og hva er ipadresse og subnet på de stasjonære?

Iprange er satt til å være automatisk..

På maskina mi er:

ipadresse: 10.0.0.7

Nettverksmaske: 255.255.255.0

Standard gateaway: 10.0.0.1

De stasjonære er likens.

Svarer de trådløse på ping mot seg selv?

Klarer de trådløse å pinge access punktet/base stasjonen

De trådløse svarer til seg selv, men ikke til basen. Det kan vel ha noe med at den har ipadresse til å være 0.0.0.0. Nettverksmasken er 255.255.255.0 og standard gateaway er 0.0.0.0.

Er vel de 0.0.0.0 adressene jeg må forandre på? Har prøvd, men ikke noe forbedret resultat. Hva bør evt. disse adressene være?

Lenke til kommentar

Nei, fungerer ikke helt enda.

Slik er konfigurasjonen på IP/TCP settings på basen.

ip: 10.0.0.50 (klarer å pinge mot den)

subnet: 255.255.255.0

Gateway: 10.0.0.1

Auto arp minutes: 5

Arp server mode: "disabled"

Alternativer: "no flooding" og "normal flooding"

dhcp mode "use dhcp if ip adress is zero

Alternativer: "always use dhcp", "this ap is a dhcp server" og "disabled"

Noen andre innstillinger jeg bør forandre på?

Lenke til kommentar

Nå klarer plutselig de trådløse å finne de med tråd (ihvertfall de med tråd som er koblet til i samme switch).. så nå er det bare de trådløse som ikkje klarer å finne hverandre...

Maskinene får vel tildelt i IP av bredbåndsruteren fra Nextgentel?

Nå gjenstår det bare at de trådløse skal finne hverandre... begge klarer å pinge mot basen, men ikke mot hverandre

Lenke til kommentar

Jeg sitter hjemme med en stasjonær med ledning og en laptop uten tråd. Jeg merka når jeg satte opp nettverket (helt likt som ditt, men med andre leverandører), at PCene ikke fant hverandre før jeg satte faste IP-adresser på både PCene og basen. Det blir også lettere med tanke på konfigurering av NAT og filtersets i routeren til NGT.

Jeg fikk heller ingenting til å virke før jeg restarta alle elementene på nettverket, men dette har du kanksje også gjort. Sleit med IP-konflikter ved blanding av faste og dynamisk tildelte IP-adresser, i begynnelsen, og da ble enkelte nettverkskort tildelt 0.0.0.0 som IP, sjekk dette på alle maskiner.

Sett opp faste IP-adresser og restart maskinene.

Her får jeg også inn signalstyrken til en i nabolaget, men både han og jeg har lagt inn en god del sikkerhet på trådløsnettet, så vi kommer ikke inn på hverandres nett uten store hackekunnskaper, noe ikke jeg har iallefall.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...