Gå til innhold

lydløst system?

Anbefalte innlegg

For å få et mest mulig stillegående system trenger jeg et stillegående kabinett og en stillegående cpu vifte. Gjerne så stilt at jeg nesten ikke hører at maskinen står på... skal ha en 1,4GHz athlon og sikkert at via266a hk...resten er ikke bestemt...

ser at databutikken selger noen cheftech kab. til 1250 som har silent vifte, men hvor silent er 30dB?

og så har dem en taisol cpuvifte som går på 30dB den og? vil jeg høre dette ? noen anbefalinger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjører selv Asus a7v med 800Mhz T-bird i et hq45 tower fra AOpen. Kjøpte den omtrent for et år siden, og tenkte at jeg skulle få en relativt støysvak maskin. Hørte av mange at 30 dB var nesten umulig å høre (!), og kjøpte derfor en Thermaltake Chrome Orb kjøler fra Microplex som var oppgitt til 28-29 dB. Men, og her kommer et stort MEN! Jeg synes ikke maskinen var stille i det hele tatt. Dette kan jo ha noe med at jeg er spesielt kresen, men jeg følte meg i alle fall forstyrret når jeg feks satt og skreiv i Word.

Derfor har jeg nå bestilt Thermalright Sk6 som jeg tenkte jeg skulle sette på ei meget støysvak vifte fra Papst (8412NGL, 33 m³/time, 1500 o/min, 80*80*25 -bruker funnel) som er oppgitt til 12 dB. Samtidig tenkte jeg å bytte ut vifta i strømforsyninga slik at denne også bråker mindre.

Det kan jo tenkes at du må ha ei sterkere vifte på, men alikevel vil lydnivået bli relativt lavt sammen med sk6.

Bare spør hvis du lurer på noe..

Lenke til kommentar

Jeg har selv satt opp en maskin med en zalman 5000+ vifte, og satt på den kraftigeste resistoren. Den er da ca 20db. Har også et noice control psu som er mellom 19-25 db. Synes selv den ikke er så utrolig stillegående, men ikke ille. Skal endre kabinett, siden det som brukes nå ikke fungerer tilfredstillende.

Men du kan glemme å få 1.4 ghz athlon til å gå med en stillegående vifte. Hvis du kjøper en av xp prosessorene kommer det til å gå bedre. 1600+ versjonen er vel 1.4 ghz, og er raskere enn 1.4 ghz av den vanlige athlon versjonen.

Vil anbefalle at du tar turen til http://www.microplex.no og finner forskjellige ting der.

den maskinen med zalman vifta var en 1.2 ghz, og holder ca 50 grader i snitt. Ganske varmt, men helt stabilt.

Lenke til kommentar

En stor vifte med 30 db har etter min erfaring en mer behagelig lyd enn en liten en med samme db.

Vil du ha en veldig stille manskin er vannkjøling et godt alternativ. Orker du ikke alt arbeidet med den så er en god start å skifte ut vifta som står i strømforsyningen til en som bråker mindre. Byttet min cwt300 vifte til en paps 19 db. DEEEEili.

Ellers så kan du skifte vifte på prosessorkjøleren.

En overgang fra 60-80 og en 80mm på toppen skal vist nok være hjelp i. Noe over 30 db er ikke å annbefale på en 60mm vifte.

Jeg har en 26db 120mm vifte i front og den er nesten borte.

En IBM 75gxp bråker noe voldsomt i alle fall i mitt kabinett (AOPEN bigtower). Seagate barracuda IV er nesten helt lydløs.

Lenke til kommentar

En ting mange glemmer er resonans. Selv om hver enkelt komponet er stille kan lyden forsterkes av resonans i kassen og andre komponenter. Derfor er det viktig å skru fast cd-rom og HD med alle fire skruene, istede for å slenge i en skru for at den ikke skal ramle ut. Det samme gjelder kortene og kabinett-dekslene, sett i alle skruene. Det tar lengre tid å bygge og blir mer tungvint for oss som til stadighet er inne i maskinen for å gjør forandringer, men kan redusere støyen betraktelig.

[ Denne Melding var redigert av: jhbamse på 2001-10-19 18:23 ]

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...