ull50kk Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Morn! Med nye titlar på veg ut vil eg kaste ut min relativt gamle laptop og få inn ein stasjonær. Eg har fått med meg at dustinhome er det nye for oss som vil bygge sjølv! Det eg eigentleg kreve av denne pcen er å kjøre nye spel relativt godt(les: TERA), og gjerne vare ei stundt før ein oppgradering blir nødvendig.. Takk for alle svar! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Som du selv er inne på i emnetittelen... budsjett? har du evt. noe fra før (mus, tastatur, OS)? Noe du trenger utenom de fysiske komponentene selve datamaskinen bygges av? Lenke til kommentar
greenman Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Hvor mye har du tenkt å bruke? Har du noe fra før ala PSU. kabinett, optisk drev osv Skal du ha med windows? Skal du ha kun selve maskinen eller mus/tastatur/skjerm/lyd i tillegg? Og skriv gjerne litt mer utfyllende om bruksområdet ditt. Ninjaedit: srbz var for kjapp! Endret 17. februar 2012 av Bibow Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Skal ha med W7 ultimate tenkje eg! Har mus og headset fra før men ikkje noko meir enn det.. Tenke å bruke rundt 10000 på dette. Kor mykje PC får eg for dette? (kan bygge sjølv) Då tenke eg på maskinvare med skjerm Endret 17. februar 2012 av ull50kk Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 srbz var for kjapp! Story of my life... Slik jeg ser det er det ingen vits å bruke ekstra på Ultimate. Fordelene med Professional og Ultimate over Home Premium er i hovedsak funksjonalitet de fleste privatpersoner og folk uten sære behov har bruk for. Så lenge du ikke har behov for å hyppig endre språk i grensesnittet, eller kjøre spesialutviklet proprietær programvare som kun virker på Windows XP, funker Home Premium utmerket. Selv har jeg en laptop med Home Premium og en stasjonær med Professional (som jeg får gratis av universitetet), og jeg opplever ærlig talt ingen forskjell. Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 srbz var for kjapp! Story of my life... Slik jeg ser det er det ingen vits å bruke ekstra på Ultimate. Fordelene med Professional og Ultimate over Home Premium er i hovedsak funksjonalitet de fleste privatpersoner og folk uten sære behov har bruk for. Så lenge du ikke har behov for å hyppig endre språk i grensesnittet, eller kjøre spesialutviklet proprietær programvare som kun virker på Windows XP, funker Home Premium utmerket. Selv har jeg en laptop med Home Premium og en stasjonær med Professional (som jeg får gratis av universitetet), og jeg opplever ærlig talt ingen forskjell. Det kan eg sjå over før eit kjøp! Takk for tipset Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Første utkast: Jeg skulle gjerne klemt inn en SSD-disk også, men det er strengt tatt ikke noe som bedrer spillytelsen. Du kan kutte ned på andre områder for å skvise en slik inn i budsjettet. Alternativt kan du satse på en kraftigere strømforsyning, ettersom hovedkortet er godt egnet for SLI. SLI er en ålreit oppgraderingsmulighet, selv om det kan medføre visse "barnesykdommer". edit: Sammenligning av Windows 7-versjoner Endret 17. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Første utkast: Jeg skulle gjerne klemt inn en SSD-disk også, men det er strengt tatt ikke noe som bedrer spillytelsen. Du kan kutte ned på andre områder for å skvise en slik inn i budsjettet. Alternativt kan du satse på en kraftigere strømforsyning, ettersom hovedkortet er godt egnet for SLI. SLI er en ålreit oppgraderingsmulighet, selv om det kan medføre visse "barnesykdommer". Sweeet! Haha SLI er ein fin ting ja! Haha definer "barnesykdommer" ? Men treng eg bere å oppgrradere PSU viss eg vil kjøyre SLI? Viss eg ikkje kjøyre SLI vil då ein oppgradering av PSU vere bortkasta? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Jeg har mine tvil om hvorvidt en OCZ PSU på 600W klarer å dra et slikt oppsett med to stk GTX 560 Ti. Tipper det går greit med Corsair TX 650. (edit: ser dog greit ut iht. denne PSU-kalkulatoren) "Barnesykdommer" går på microstuttering og diverse. Sjekk ut arni90 sin tråd om dette. Selv kjører jeg Crossfire HD 5850 uten at jeg legger nevneverdig merke til det. Kanskje jeg er heldig med oppsettet mitt, eller kanskje jeg bare ikke er særlig kresen. Du bør forresten også vurdere en DVD-stasjon om du ikke har en ekstern/intern tilgjengelig fra før. Windows kommer fremdeles på plate. Endret 17. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Jeg har mine tvil om hvorvidt en OCZ PSU på 600W klarer å dra et slikt oppsett med to stk GTX 560 Ti. Tipper det går greit med Corsair TX 650. (edit: ser dog greit ut iht. denne PSU-kalkulatoren) "Barnesykdommer" går på microstuttering og diverse. Sjekk ut arni90 sin tråd om dette. Selv kjører jeg Crossfire HD 5850 uten at jeg legger nevneverdig merke til det. Kanskje jeg er heldig med oppsettet mitt, eller kanskje jeg bare ikke er særlig kresen. Du bør forresten også vurdere en DVD-stasjon om du ikke har en ekstern/intern tilgjengelig fra før. Windows kommer fremdeles på plate. Det er jo snakk om i overkant av 100 kr så det trur eg kan koste på for å ungå problem (PSU)! Ja ein må jo nesten ha ein DVD brenner.. men er ikkje mykje det kosta Men korleis vil dette oppsette fungere i fohold til varme? Er kabinette soppass bra at eg ikkje treng å tenkje på ekserne vifte? Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Det følger med to kabinettvifter på 120 mm såvidt jeg husker. Har samme kabinett selv, og jeg har ingen problemer med verken varme eller støy, selv med to skjermkort og fem mekaniske disker. Jeg har dog en Noctua NH-U12P SE2 CPU-kjøler. Rimelig heftige greier med doble vifter. Jeg vet ikke hvordan stockkjøler yter, men en viftebasert CPU-kjøler fjerner uansett ikke varmen fra kabinettet. Kabinettet lydisolerer også temmelig bra, innsiden er kledd med lydisolerende materiale. edit: Prisene på bildet er forresten med eventuell studentrabatt inkludert. Mulig det kan bli noe dyrere om du ikke har/kan få studentkonto hos Dustin. Endret 17. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 (endret) Det høyres bra ut! Har fått så og seie kopiert ditt oppsett over no! Einaste forskjell er vell eit litt betre tastatur (Corsair Vengance K60, testa?) Så er det ein ting til eg lure på.. Følge det med det nødvendige av kablar? Eller må eg kjøpe dette seperat? Endret 17. februar 2012 av ull50kk Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Eneste du trenger av kabler i utgangspunktet er strømkabler (følger med PSU, sitter fast om PSU ikke er modulær) og SATA-kabler (følger med hovedkortet). Du trenger også en SLI-bridge om du skal kjøre SLI, dette følger ofte med skjermkortet, men er ikke noe du trenger i denne omgang. Lenke til kommentar
ull50kk Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Sweet! Som sagt einaste ednring eg gjor frå ditt fyrste utkast var: Corsair TX 650, DVD-Brenner, Tastatur og ein 2TB disk Alt av kabla følge med ^^ Så bra! Då vil eg bere seie tusen takk for hjelpa! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Pass på at du får en 7200 RPM disk (ikke green-variant) ettersom du skal kjøre OS og programvare fra denne. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå