Espen Ørud Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Rica Hotel Hammerfest - Singelrom med stor seng Bildet er fjernet. Lenke til kommentar
Karl-Ivar Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Ja Espen dette har du god grunn til å være stolt av og jeg vil GRATULERE deg så mye!! Dette ser veldig bra ut, og likte det med både fotograf og motiver er av lokal karakter. Jeg trudde at du var østlending, men....det behøver ikke være negativt, da ser du den fine naturen her oppe med kanskje andre øya! I iallefall så så er jeg glad på dine venger at du har mottatt en slik ordre. Det er også bra at du deler med oss og forteller hva du har gjort!! Lenke til kommentar
Karl-Ivar Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Kan jeg spørre hvor mye du tar pr. bilde på akrylplate på ca 1 x2 meter?? Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Kan jeg spørre hvor mye du tar pr. bilde på akrylplate på ca 1 x2 meter?? Det vil i grunn variere en del ut fra hvor jeg får trykket osv. Om du tenker i sammenhengen her med hotellet så er det en del mindre enn om jeg skulle solgt en til normal hjemmebruk. Når det blir 51 bilder så gies det en grei kvantumsarabatt. I forbindelse med hotellet så hadde jeg heller ingen utgifter med print da designbyrået hadde gjort avtale om print og medie osv på forhånd. Så jobben jeg gjorde var begrenset til å levere 9 filer ferdig tilpasset og forstørret til de akutelle printstørrelsene. Så ut-/innkostnaden på print slapp jeg håndtere. Men tommelfingerregelen på normalsalget er minimum dobbelt så mye som bildet har kostet deg i print og arbeid. Dermed kommer det også litt an på hvor man har valgt å produsere bildet. Det kommer også an på motivet. Jeg har valgt å selge nummerert og signert for en del bilder og derfor vil prisen også variere ut fra hva jeg har satt som maksantall. Så dermed er det en faktorer som er avgjørende. Fordelen med det er at det da er å betrakte som kunstfoto og medfører andre regler mtp moms osv som gjør det enklere å håndtere. Men jeg har også noen motiver som ikke nummereres og de vil selvsagt falle noe rimeligere. Jeg vet ikke hvorfor du spurte, men hvis det var for å sammenligne eller ha et prisgrunnlag på forespørsler du har fått så er rådet: Ta deg skikkelig betalt. Nær sagt alle som kommer med bildeforespørsler har ikke noe budsjett til bilder eller har dårlig råd skal en tro førstegangsforespørselen. Mange av de som forespør har også stor tro til at bildene de skal henge opp har enorm markedsføringsverdi for deg. Fortell de med en gang at markedsføringsverdi får du ikke kjøpt brød for på Rema. En annen ting med å selge seg for billig er at det senere er ekstremt vanskelig å skru til prisklemma. Fordi det er alltid noen som har hørt hva noen andre har gitt. Så å klatre oppover er vanskelig i etterkant. Personlig synes jeg også man kan ta litt mer for bilder på f.eks 2x1 meter eller større som man får forespørsler om. Nær sagt alle med et kamera kan levere halvveis ok kvalitet på utskrifter på 20*30 cm, men når du skal levere godt arbeid blåst opp til 2 og 3 meter så skal man ha tak i et bilde med god grunnkvalitet og også ha tak i en som kan håndtere forstørrelse av dette på en god måte og da minsker både antall motiver og fotografer å velge mellom. En annen ting er at om man tar seg for dårlig betalt så ødelegger man også markedet for andre fotografer. Og en del av disse har foto som hovednæring og er ikke så heldige som f.eks meg som har dette som en aktiv tilleggshobby/-jobb. Og selv om man ikke har et hovedønske om å være populær blant andre fotografer så er det en vesentlig ting å legge seg på minnet.... Håper det ga noe grunnlag på det du spurte om - om ikke så spør du bare videre så skal jeg nok kunne komme opp noe som passer bedre med et du spurte etter ;-) Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Ja Espen dette har du god grunn til å være stolt av og jeg vil GRATULERE deg så mye!! Dette ser veldig bra ut, og likte det med både fotograf og motiver er av lokal karakter. Jeg trudde at du var østlending, men....det behøver ikke være negativt, da ser du den fine naturen her oppe med kanskje andre øya! I iallefall så så er jeg glad på dine venger at du har mottatt en slik ordre. Det er også bra at du deler med oss og forteller hva du har gjort!! Hehehe, ja, men er jo Hammerfastbasert nuh og har snart bodd her i 4 år og har vel blitt regnet som innfødt i 2 år allerede nuh.... ;-) JA, kanskje spesielt det meget spesielle lyset her oppe kan være "vanskelig å se" for en nordfra. Det har kanskje med at man er mye mer vant til at "slik er lyset" og ikke tenker på det som spesielt på noen måte. Du er jo et av unntakene som stadig formidler varianter av det fantastiske lyset nordpå... Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 17. februar 2012 Del Skrevet 17. februar 2012 Nja - tror jeg heller ville tatt bildet fra det andre hjørnet - blir litt "feil" når bakgrunnen på bildet blir nærmere enn fyrtårnet, som jo er forgrunnen. Tror også jeg ville brukt shift eller croppet vekk litt nederst - vil heller hatt mer fokus opp mot bildet enn senge- og gulvteppet Men bildet på veggen ser knallflott ut! GRATULERER! Lenke til kommentar
Espen Ørud Skrevet 17. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 17. februar 2012 Nja - tror jeg heller ville tatt bildet fra det andre hjørnet - blir litt "feil" når bakgrunnen på bildet blir nærmere enn fyrtårnet, som jo er forgrunnen. Tror også jeg ville brukt shift eller croppet vekk litt nederst - vil heller hatt mer fokus opp mot bildet enn senge- og gulvteppet Men bildet på veggen ser knallflott ut! GRATULERER! Er forsåvidt enig i dine vurderinger og slet med dårlig plass. Motsatt hjørne ender desverre i veggen og kom ikke til fra den siden. Da hadde også døråpning og gang blitt med, noe som ikke var ønskelig. Ikke ofte jeg har så dårlig plass at jeg må stå foran kameraet og bruke speil for å se på LCD-skjermen hva jeg tar bilder av. Dette var også litt hasteprosjekt fordi de skulle ha bildene ut på noen nettsider og jeg kun hadde to rom å velge mellom. Alt ellers var fullbooket, så det blir å returnere og ta flere bilder bare det er noen rom ledig. Slengte noen trådløse blitzer rundt om også for å fylle ut lyset en del i rommet. Samtidig var det ekstremt vrient å finne vinkler osv som ikke ga reflekser i akrylbildet på veggen fra belyste objekter eller lamper i rommet. Men vurderingen og kommentaren setter jeg veldig pris på da jeg helt klart skal gjøre en videre innsats på disse bildene! Lenke til kommentar
eriknor Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 Gratulerer. Garantert ikke mange som klarer å komme gjennom et slikt nåløye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg