gullet1987 Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Hei! Jeg lurer litt på en ting. Er ferdig med Teknisk fagskole til sommeren, og er usikker på om jeg skal fortsette studier eller om jeg skal søke meg jobb. Etter endt teknisk fagskole er man kvalifisert til masse forskjellige og spennende ingeniør stillinger, og jeg ser flere i klassen min allerede har blitt tilbudt spennende jobber. Mitt dilemma er at jeg ønsker å oppnå en Bachelor grad i tillegg til fagskoleutdanningen, og har søkt meg videre på HiB v/ studiet Marinteknikk. (Har Maskinteknikk fra fagskolen). Når jeg nå er ferdig har jeg Fagbrev, Mesterbrev, Teknisk Fagskole + Matematikk R1/R2 og Fysikk 1. Velger jeg å studere videre innebærer det 3 år til med skolegang (riktignok med fritak i enkelte fag), enda jeg forsåvidt er kvalifisert for mange interessante (og like?) stillinger allerede nå. Kan noen her si noe om dette bare blir smør på flesk, eller om hvordan en Fagskoleingeniør/tekniker stiller i forhold til en Høyskoleingeniør i arbeidslivet? Er det noen som har gått denne veien som jeg har gått? Er veldig nysjerrig på forholdet Fagskole vs Høyskole, vanskelighetsgrad på utdanningen, muligheter for jobb, møte med arbeidslivet etter utdanning etc fra folk med erfaring på området. Er på mange måter fristende å droppe 3 år dersom de blir "unødvendig".. Takker for respons Lenke til kommentar
V_B Skrevet 18. februar 2012 Del Skrevet 18. februar 2012 (endret) Hei. Jeg har ikke fullført, men går det løpet du tenker på. Fullført fagskolen i fjor, og er nå på mitt 2. semester på Universitetet jeg studerer ved. Jeg kan dog ikke svare på arbeidslivet, da jeg ikke har kommet så langt, men: Undervisningen vil jeg si er helt annerledes, mtp faginnhold. Jeg gikk på en NOKUT godkjent fagskole (hvis du har gått på tilsvarende, så har vi forholdsvis lik bakgrunn)og den største forskjellen er at man anvender matematikk og fysikk i større grad. Der hvor jeg gikk på fagskolen syntes jeg at vi hadde et mer praktisk syn på faget, mens det nå er større fokus på teorien bak. Det andre som jeg også syntes er den store forskjellen er at jeg er vant til å ha 6 - 7 fag på likt, mens nå er det veldig intenst fokus på f.eks 3 fag i løpet av 3 - 4 måneder. Arbeidsnivået er dog ca likt (for min del), hvis man regner totalen av selvstudie og undervisning. Hvis du har motivasjon, så ville jeg nok vurdert å tatt bacheloren:) Jeg vil anbefale å ikke ta fritak i fag. Jeg har selv fag jeg kunne tatt fritak i, men jeg ser nå at jeg hadde mistet masse nødvendig kunnskap om jeg ikke hadde tatt det. Endret 18. februar 2012 av TotaltAnonymous Lenke til kommentar
gullet1987 Skrevet 5. mars 2012 Forfatter Del Skrevet 5. mars 2012 Okei, skjønner. Ja, jeg går også på en NOKUT godkjent fagskole. Takker for et utfyllende svar:) Status per i dag er for min del at jeg har søkt meg inn på skole, og at jeg har bestemt meg for å gå for Bacheloren. Lenke til kommentar
V_B Skrevet 11. mars 2012 Del Skrevet 11. mars 2012 Det er bra å høre! Ønsker deg lykke til! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå