Gå til innhold

Har vondt i rygg men befal vil ikke la meg dimme

Sniken_123

Anbefalte innlegg

Holder nå på med rekrutten og har vert her i 1måned nå. Allerede etter første marsj med sekk så merket jeg at ryggen min kom ikke til å takle dette.Har hatt mye problemer med nakke og rygg tidligere, gått til kiropraktor i 1,5år før innrykk og fortale også innrykkslegen om dette. Legen i leiren har nå delvis sykemeldt meg og er blitt stemplet feldtudykti.

Kan ikke bære våpen, sekk, ligge på liggeunderlag og bare bukseselene gir store smerter i nakke når vi går noen kilometer.

Hadde ikke noe imot forsvaret til å begynne med, men syntes det er veldig kjipt og kjedelig å være her uten å vere med på det som resten av gutta gjør. Har derfor mest lyst å bare reise hjem og eventuelt ta førstegangstjeneste når/viss rygg blir bedre.

Har snakket litt med det til troppens Fenrik og han mener jeg ikke skal dimmes. Imorgen skal jeg til samtale med troppsskjef for å snakke om alternative stillinger osv.

Noen som har tips eller lignende for å bli sendt hjem isteden? Eller er det sånn at en skal misstrives og lide gjennom ett helt år? Troppsskjefen hater jo dimmere om gir seg neppe med det første.. Kan det lønne seg å gjøre det dårligere på tester og slikt, eller gjør jeg det bare verre for meg selv da?

Håper noen kan svare på dette eller komme med noen råd

Endret av Sniken_123
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Si det som er til troppssjefen din, at du er motivert for en aktiv tjeneste, men at sålenge ryggen \ nakken din er som de er så går det dessverre ikke. Si også at hvis du får dimme (eller mudde, midlertidig dimittert) så vil du søke deg inn igjen i forsvaret når \ hvis du blir frisk igjen. Ellers så er det bare legen som kan ta en avgjørelse om hvorvidt du skal hjem eller ei.

Lenke til kommentar

Lege og psykolog kan ta en avgjørelse på om du får dimme eller ikke. Å komme til befalet sitt med disse problemene er som regel ingen god ide ettersom de bare tenker rent faglig og vil beholde samtlige soldater i troppen sin. Om du absolutt vil dimme kan du i tillegg kjøre på med litt ekstra krydder om hvor umotivert du er.

Lenke til kommentar

Men for å si det slik; i hvilken stilling skal du fungere i det sivile liv når du ikke kan fungere i militæret? Så snart du er ferdig med rekruttskolen kan du så å si tjenestegjøre som hva du vil. Alt fra marinesoldat og befal til å sitte i ro som vaktsoldat og levere ut filmer på en militær velferd. Du får kanskje et par øvelser i året som du kan be om å slippe.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bare vær totalt avvisende. Si at dette ikke kommer til å fungere, vær skikkelig furten. Det er ekstremt viktig at du ikke levner noen tvil eller viser optimisme. Si klart og tydelig ifra om at dette virkelig ikke er noe for deg.

Gå til psykolog og si at du sliter skikkelig med motivasjonen og at hver dag er tung.

Dette er ikke tull, skal du bli dimmet må du virkelig gå inn for det. Du må bli en person fenriken din ikke tror vil bli til noen hjelp for dere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har selv jobbet som troppsbefal, og jeg kan ihvertfall bekrefte det at vi ikke liker å dimmitere folk med mindre det er absolutt nødvendig. I tillegg var jeg veldig lite åpen for klaging, og ba folk ta seg sammen. Her er det litt viktig at tenker seg litt om før man går inn for å bli dimmitert. Greit nok om du har vært hos fysio og lignende, men hva er egentlig problemet? Selv har jeg hatt stressknuter / muskelknuter av en annen verden gjennom hele mitt utdanningsår, og gjennom hele tjenesten, men dette er noe man kan gjøre noe med, i tillegg til at det kanskje er verd å vurdere ryggtrening om du kanskje rett og slett ikke er sterk nok i mage / rygg.

Punkt to er det som rett og slett heter vondt i viljen. Jeg vil ikke, og derfor klarer jeg ikke, og det var dette jeg slet med som troppsbefal når det kom til å avgjøre hvem som rett og slett ikke gadd å gjøre sitt beste, i forskjell til de som faktisk ikke hadde sjanse til å gjennomføre.

Enden på visen er at du må faktisk vise at du har gjort en innsats og at du ikke makter å gjennomføre det løpet du har begynt på, og dermed påvise at det er noe som er i veien med deg. Fenriker, sersjanter, osv ser dette hver eneste dag, og det er du som må vise hva du faktisk vil, eller ikke vil.

Lenke til kommentar

Forferdelig dårlig trådtittel. Ryggsmertene er jo ikke et tema her i det hele tatt. Det problemet har blitt adressert og du skal ifølge deg selv få slippe å gjøre de aktivitetene som førte til disse smertene.

En bedre trådtittel hadde vært: Lei av militæret og vil hjem

Er ingen moralist, og ser egentlig ingenting galt i dette personlig, men si det ihvertfall straight up. TiD har vel fasitsvaret her når det kommer til hvordan å komme seg ut av situasjonen din.

Lenke til kommentar

Overdriv smertene. Vær negativ og innesluttet. Spill dum og vær til minst mulig nytte mens du sørger for at det koster mest mulig å ha deg der. Har flere i familien som drastisk reduserte tjenestetiden ved å lage faenskap og det var i en tid med langt strengere regime enn nå.

Lenke til kommentar

Jeg slet også veldig mye med vond rygg den første uka jeg var ute i felt. Jeg hadde aldri hatt problemer med det tidligere, men det å gå med gru og våpen på rygg konstant gjorde at smertene tilslutt mildt sagt ble helt jævlige. Kjente det lenge etter at jeg kom hjem igjen også.

Etter dette begynte jeg å trene veldig mye styrke og de feltturene jeg har hatt i ettertid hadde jeg ingen problemer. Såklart er det ikke behagelig for ryggen etter du har gått i 12 timer med pakning men det er helt normalt. Hvis du vil hjem så drar du på saniteten og prater med en lege om problemet. Min erfaring er at det er veldig lett å dimme hvis man vil det, selv om jeg selv fullførte min førstegangstjeneste.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Hvis man legger til sides dette med motivasjon.

Imponerende at man ikke blir dimmet etter at ryggproblemer er fastslått av lege, hvor det blir konstatert at man ikke kan være med på noen form for øvelser eller bære tungt. Spesielt når man tar det i betraktning at dette er januarinnrykket.

Lenke til kommentar

Ser ikke helt problemet med å være der. Militærtjenesten min bestod av kanskje 2-3 feltøvelser fordelt på hele året. Hver øvelse hadde en varighet på bare noen få dager. Resten av tjenesten kan bestå av stort sett hva man vil. Alt fra å sitte i ro på vakttjeneste, velferd, eller en administrativ stilling. Du kan i verste fall bli erklært feltudyktig. Så min mening er at dersom man ikke kan fungere i det militære, hvordan skal man da klare å jobbe i det sivile?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Problemet, rent praktisk sett, er at man er tilnærmet ubrukelig i hele rekruttperioden (og den er jo på en del uker). Så har man også risikoen for at man klarer å knytte fremtidige problemer opp mot rekruttperioden/førstegangstjenesten, som vil medføre erstatningsansvar.

Dermed ser jeg rett og slett ikke nytten, man går glipp av det som i utgangspunktet burde være hele poenget med førstegangstjenesten. Mye av lærdommen og erfaringen går tapt når man ikke kan delta som normalt. En hel rekruttperiode bortkastet, før man så blir stuet bort i etterkant i en tjeneste som ikke medfører belastning for helse.

Hvorfor skal man ikke klare å jobbe i det sivile hvis man ikke fungerer i militæret ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-80wCWpIM

Interessant sammenligning.

Jobben min er hektisk, uten at jeg ser sammenhengen med en hektisk militærtjeneste. Tvert imot hadde jeg en meget sløv militærtjeneste

Lenke til kommentar

Har hatt et tidligere blodhelvette med skiveprolaps i ryggen. Jeg vet ikke om legen hadde gitt meg medhold og dimmet meg i innrykket om jeg hadde fortalt om ryggplagene, men det som reddet meg var treningen og spesielt spasering i ulendt terreng noe som ryggen digger. Et år med mye mojjo og faen og en god tjenesteutalelse var definitivt verdt det.

Om du ikke har så alt for jævlige problemer i ryggen, saus på deg M77'a, riv med deg pakningssekken og la MG3'en brøle som fanden i skogholtet!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...