afdsgdfsghrede Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Litt krise her.... Har kjøpt meg ny pc, og la alle filene jeg skulle overføre over på en ekstern harddisk. Den gamle maskinen gikk i bosset, og jeg brukte litt tid før jeg satt meg ned for å overføre backupen til den nye maskinen. Når jeg holder på å bla gjennom mappene på den eksterne harddisken, vil plutselig ingen av filene åpne seg. Jeg koblet ut og inn igjen harddisken, og nå får jeg opp at windows må formatere harddisken for å bruke den. Dette er uaktuelt med tanke på alle bildene jeg har. Jeg har forstått det slik at det er noe feil med filsystemet på den. I diskbehandling vises den nå som RAW, selv om jeg er ganske sikker på at det var NTFS som var før. Noen som har noen gode tips for å få fikset dette???? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 (endret) Spørs om ikke du må bite i det sure eplet og formatere den....skjedde akkurat det samme for meg for 3 dager siden, bare at min var en intern disk. Heldigvis hadde jeg ikke så mye på den. Du kan jo prøve å koble den til en annen PC, og se om den oppfører seg slik der også? Endret 16. februar 2012 av TMB Lenke til kommentar
afdsgdfsghrede Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 Ja har testet det, og får samme feilmelding på en annen maskin.. Lurer litt på å formatere, og så prøve å hente ut igjen filene med et data recovery program. Noen som har et å anbefale i såfall? Lenke til kommentar
TMB Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Ikke at jeg har noen erfaring med slike recovery-program, men burde du ikke i så fall prøve det før du formaterer disken? Lenke til kommentar
afdsgdfsghrede Skrevet 16. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2012 Nå har jeg fått laget et image av harddisken. Dette er en .dd fil. Problemet er jo fortsatt at når jeg mounter den, så får jeg ikke tilgang pga. feil i filsystemet, som følger med imaget. Any ideas? Lenke til kommentar
Hårek Skrevet 16. februar 2012 Del Skrevet 16. februar 2012 Noen ganger er det USB kontrolleren som lager problemer. Det kan være en ide å plukke ut selve disken og koble den til internt. Ellers kan MBRlister (se min signatur) brukes for diagnose, og TestDisk kan noen ganger rette opp feil. Lenke til kommentar
afdsgdfsghrede Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 Tenkte jeg skulle legge inn en liten oppdatering hvis noen med dette problemet skulle dette inn på denne tråden. Det endte med at jeg lastet ned en prøveversjon av ZAR (Zero Assumption Recovery). Denne klarte å vise meg filene jeg hadde hatt, så jeg tok sjangsen på å kjøpe en lisens der (kr. 371,-). Dette fungerte utmerket, og jeg fikk hentet ut så og si alle filer. Eneste som manglet var noen småfiler til et spill, men det brydde meg ikke. Etter jeg hadde latt den kopiere filene til harddisken min, formaterte jeg den eksterne harddisken og nå er alt peachy. Selv om jeg har fått en lærepenge når det kommer til backup! Uansett: Takk for all hjelp 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå