Slimda Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Ta et vanlig drikkeglass og tøm det. Dette er ca 2 dl med vann. Om du fortsatt er tørst om en times tid, ta et glass til. Drikk ett glass hver time om du fortsatt er trøst. La være å gjøre det om du ikke er tørst. Om du drikker hver time i 16 timer, får du i deg over 3 liter vann, som er mer enn nok. Drikker du annenhvert time, får du litt over en halvannen liter vann, som fortsatt er nok. huff føler meg litt svimel og tung i hodet etter og lest noe på nettet om vannforgifting Vannforgiftning er dødlig, men forekommer ikke med mindre man drikker store mengder på veldig kort tid. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 Ta et vanlig drikkeglass og tøm det. Dette er ca 2 dl med vann. Om du fortsatt er tørst om en times tid, ta et glass til. Drikk ett glass hver time om du fortsatt er trøst. La være å gjøre det om du ikke er tørst. Om du drikker hver time i 16 timer, får du i deg over 3 liter vann, som er mer enn nok. Drikker du annenhvert time, får du litt over en halvannen liter vann, som fortsatt er nok. huff føler meg litt svimel og tung i hodet etter og lest noe på nettet om vannforgifting Vannforgiftning er dødlig, men forekommer ikke med mindre man drikker store mengder på veldig kort tid. Greit takk da veit jeg det men på den store koppen så har jeg ml det høyeste er 400ml så da skal jeg ta? Lenke til kommentar
Slimda Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 400 ml er 4 dl, altså dobbelte av hva jeg sa. Da kan du endre det jeg sa til hver andre time / hver fjerde time og fortsatt få samme resultat. Personlig, klarer jeg å tømme en halvliter med vann uten problemer, og en halv halvliter til rett etterpå, men etter det sier det stopp. Da kan det også gå en god del timer før jeg drikker igjen. Lenke til kommentar
srbz Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) 4 dl som jeg nevnte tidligere var bare for å sette det i perspektiv kontra å styrte 2 liter. I militæret fikk jeg høre litt statistikk på hvor for kroppen tar opp vann, men jeg husker det ikke i farten. Kan tenke meg noe sånt som 2 dl per 10 minutter, dog maks en halv liter i timen (eller noe sånt). Drikk mer enn dette, og du pisser det rett ut igjen. Tipset om å drikke fra flaske var for å kontrollere mengden du får i deg av gangen. Det har ingenting med vannforgiftning å gjøre, for å få til dette skal du nærmest gå inn for det, men men drikker typisk tregere når man drikker fra flaske. Dermed unngår du at du drikker raskere enn kroppen klarer å ta opp væsken. Drikk noen slurker, sett fra deg flasken og drikk litt mer etter en stund etter hva du føler for. Et voksent menneske trenger ca 2,5 liter vann om dagen. Du får ca en liter fra maten du spiser i løpet av en dag, så å drikke bare en halv liter er nok litt i underkant. Merk at det her er snakk om væske - saft inneholder også vann, men inneholder også enkelte søtstoffer som nevnt, og slukker ikke tørsten på samme måte, samtidig som det tærer på emaljen i tennene i det lange løp. edit: mer utfyllende her edit2: Hvor mye er nok? Væskebehovet er som alt annet individuelt og avhenger av temperatur, din kroppsstørrelse og hvor mye energi du forbruker. Ifølge trim.no regner man med et forbruk på ca 1 dl per time, mens man under trening kan komme opp mot 1-2 liter per time. Oppholder man seg i varme kan væsketapet bli betraktelig større – opptil 2-3 liter i timen. Det anbefales at man drikker jevnt utover dagen ettersom tørst er en dårlig indikasjon på væskemangel. Innen man kjenner tørst har allerede væskelageret rukket å bli tappet en god del. Ha alltid med deg en vannflaske slik at du minner deg selv på å drikke nok. De fleste anbefalinger sier at du bør drikke mellom ca 2 til 2,5 liter vann om dagen fra Nettavisen Altså endel mindre enn jeg anslo. Poenget er uansett at det er viktigere å drikke ofte enn å drikke mye. Her er flaske igjen et godt tips, siden du da kan ha vannet lett tilgjengelig. Endret 19. februar 2012 av srbz Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 (endret) Vannforgiftning er noe som skjer hvis du løper en maraton i 30 varmegrader og styrter ei stor flaske med rent vann rett etterpå. Skal en del til for å få vannforgiftning, med andre ord. Vannforgiftning har med saltbalansen i kroppen å gjøre hvis jeg husker rett. Endret 19. februar 2012 av Lefse Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 19. februar 2012 Del Skrevet 19. februar 2012 Noen ting du bør tenke på : *Har du i deg mye søtsaker? Prøv å styr litt unna på hverdagene. *Føler du deg svimmel til daglig (ikke tenk på den siste dagen da du leste om vannforgiftning). *Er du lat? Lite aktivitet er ikke bra, prøv å få trent litt. å være tørst hele tiden kan også være symptom på noe helt annet enn diabetes , i noen tilfeller så er det så enkelt som mangel på visse næringstoffer (salt feks) som kan faktisk ha en sammenheng med den usunne livsstilen du har hatt hittil. Så, min anbefalning til deg er å snu litt på måten du lever, spis sunnere, mindre pizza og drittmat (ferdiglaget) og sørg for å spise variert og sunt. Litt mindre kjøtt skader heller ikke. Du bør også selvsagt dra til legen og få sjekket opp dette så fort som mulig. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 19. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2012 idag har jeg druket 1 liter vann og 1 liter brus, er tørst nå så drikker vell en halv liter vann tror jeg Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 idag har jeg druket 1 liter vann og 1 liter brus, er tørst nå så drikker vell en halv liter vann tror jeg hmm merkelig var ikke noe tørst da jeg drak 1 liter brus! tok lang tid før jeg drakk igjen Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Tror nok du har litt sukkersyke jeg. Som sagt, kom deg til legen og få sjekket det opp. Alternativt så har du utviklet avhengighet til sukkerkinnholdige drikker og får abstinenser i form av tørst når du ikke drikker, løsningene på begge problemene er å kutte ut brus / saft etc og holde seg til vann og få sjekket det opp hos legen som sagt. Lenke til kommentar
Illuminatum Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 En bloddropprøve for blodsukker er ikke en diabetesprøve. Du må til legen og ta blodprøver og en urinprøve. En dropprøve sjekker kun nivået du har der og da. For å sjekke om du har diabetes, så må du sjekke langtidsblodsukkeret ditt og hvor mye proteiner og lignende du har i urinen din. Vanlige symptomer på diabetes kan være tørsthet, hyppig og overdreven vannlating (tisse ofte og mye), prikking i hender og føtter, energinivåer i bølger. Og dumme meg som trodde at det var forhøyet blodsukker som var diagnosekravet. I Norge setter en ikke diagnose via Hba1C eller langtidssukker som du kaller det). Dette tallet sier noe om hvor stor del av det enkelte røde blodlegeme som sukker har festet seg til. Dersom en har diabetes vil det være naturlig å sjekke urin også, men diagnose setter sikrest etter en fast bestemt sukkerbelastningstest. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 20. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 20. februar 2012 (endret) Alternativt så har du utviklet avhengighet til sukkerkinnholdige drikker og får abstinenser i form av tørst når du ikke drikker, løsningene på begge problemene er å kutte ut brus / saft etc og holde seg til vann og få sjekket det opp hos legen som sagt. Vell vis du leser alle inleggene mine så sier jeg jo at jeg spiste mat 12:12 og så tok jeg en 2 boller klokka 13:15 (tror jeg) så gikk jeg til apotekket 14:xx og tok sukkermåling og blodsukkeret lå på 6.4 så det er jo normalt?? Tror jeg har avhengighet til sukkerinholdene drikker! fordi da jeg drakk saft hele tiden og gikk over til vann så følte jeg meg tørst konstant! http://www.lommelegen.no/artikkel/blodsukker <br class="Apple-interchange-newline">Hva er normalt blodsukker?<br style="color: rgb(85, 85, 85); font-family: 'helvtica neue', helvetica, arial, 'sans serif'; font-size: 14px; line-height: 21px; ">I 1998 satte WHO nye verdier for hva som regnes som sukkersyke. <br style="color: rgb(85, 85, 85); font-family: 'helvtica neue', helvetica, arial, 'sans serif'; font-size: 14px; line-height: 21px; "> Hos friske, fastende mennesker er blodsukkeret under 7,0 mmol/l (i såkalt plasma). Dersom du har et fastende blodsukker over 7,0 mmol/l har du sukkersyke. Man kan også måle blodsukkeret når man ikke er fastende - en verdi over 11,0 mmol/l vil si at man har diabetes. Endret 20. februar 2012 av fsx v1.1 Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 idag har jeg druket 1 liter vann og 1 liter brus, er tørst nå så drikker vell en halv liter vann tror jeg Du bør ikke drikke så mye som 1 l brus! Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 20. februar 2012 Del Skrevet 20. februar 2012 Har noe sanitetsbakgrunn selv og sånn sett så ser jeg at du totalt ignorerer et par gode råd som du har allerede fått. En enkel blodsukkertest vil ikke gi deg et godt svar på om du faktisk er i faresonen og om du må gjøre noe nå for å prøve å unngå at det utvikler seg til noe langt mer alvorlig (feks sukkersyke type 1 i værste fall, type 2 i beste fall). Du drikker også brus og har i deg sukkerinnholdige produkter til daglig, noe som definitivt ikke er bra , spesielt siden mesteparten av mat (inkludert pålegg) er tilsatt sukker... Dette er siste svaret jeg kommer til å gi deg : Ta en tur innom legen og få tatt en grundigere sjekk samt legg om på vanene dine , gjør du ikke dette så har jeg ingenting jeg kan tilføye her i tråden i alle fall. Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Problemet er at jeg ikke kan gå til legen! fordi moren min sier at det er ingenting som feiler meg! Lenke til kommentar
srbz Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Snakk med helsesøster/skolelege da. Lenke til kommentar
cfg Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Få i deg litt salt før du drikker mer vann. Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 Vannforgiftning er noe som skjer hvis du løper en maraton i 30 varmegrader og styrter ei stor flaske med rent vann rett etterpå. Skal en del til for å få vannforgiftning, med andre ord. Vannforgiftning har med saltbalansen i kroppen å gjøre hvis jeg husker rett. Du kan også sitte i sofaen og drikke 6-8 liter vann og stryke med, må ikke være i knallhard fysisk aktivitet for å dø av vannforgiftning Lenke til kommentar
Lefse Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 6-8 liter vann er ekstremt mye da, poenget mitt er at det skal en del til for å få vannforgiftning. Lenke til kommentar
BirgerCaC Skrevet 21. februar 2012 Del Skrevet 21. februar 2012 3 l er en passende vannmengde på dag Lenke til kommentar
fsx v1.1 Skrevet 21. februar 2012 Forfatter Del Skrevet 21. februar 2012 Var på sykehuset idag men ingen blodprøve ble tatt! henne sa at jeg ikke har noe! og at sukkeravhengihet er nok skylden! men nå skjenner jeg at kroppen begynner og venne seg til vann! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå