Gå til innhold

Ny Stasjonær pc med skjerm (max 14k)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

når det kommer til RAM er det ikke for lite før man er nede på 3GB, til daglig bruk kommer du aldri til å kunne overskrive 3GB, men i noen spill kan du komme deg over grensa, du kommer aldri til å bruke mer enn 4.5GB RAM

hvis du skal bruke 14K samla så kjøper du ikke PCen til 13K, prioriter skjermen mer, skjerm til 2-3K synes jeg burde passe inn, helst med IPS panel

jeg ville egentlig ikke kjøpt den der fordi:

- lydkort er bortkastet med mindre du er audiofil eller rik

- ingenting nevnt om hvilken SSD det er, den er sannsynligvis sandforcce basert siden den har 120GB og ikke 128GB, og da ville jeg ha valgt noe annet...

- ukjent strømforsyning, dette er etter min mening ganske viktig

- ukjent hovedkort, dette er ikke så veldig viktig med mindre de som har laget PCen er idioter og har overklokket den med et dårlig hovedkort...

- ukjent prosessorkjøler og støynivå, med en fabrikkoverklokk på 4.2GHz skal luftinga vær god for at de skal kunne bruke en stock kjøler, og den kommer til å bråke som et rent hælvette med mindre de har byttet den

- ukjent produsent av skjermkort, det kan godt være at det er med stock kjøler, og det er jo dumt ettersom det påvirker også støynivået

kan se om jeg kan lage en liste med komponenter, men det kan ta litt tid..

Edit: har du optisk drev fra før av? (CD/DVDBlu-Ray laget etter 2007), da har jeg nemlig et oppsett for deg som koster 14001kr med skjerm

Endret av olestokk
Lenke til kommentar

her er et oppsett, det koster 41 kroner over prisen, med det går vel fint?

post-227710-0-15327900-1329469048_thumb.png

oppsettet er laget på dustinhome.no

Hei ja 41 kroner over burde gå greit hehe,

Har gjort noen små endringer å gått litt mer over budsjett, ser det greit ut?

post-65983-0-36027800-1329474367_thumb.png

Hvilket komponent er det mest naturlig å oppgradere hvis en skal vil øke budsjettet litt ?

Endret av roygeir
Lenke til kommentar

her er et oppsett, det koster 41 kroner over prisen, med det går vel fint?

post-227710-0-15327900-1329469048_thumb.png

oppsettet er laget på dustinhome.no

Hei ja 41 kroner over burde gå greit hehe,

Har gjort noen små endringer å gått litt mer over budsjett, ser det greit ut?

post-65983-0-36027800-1329474367_thumb.png

Hvilket komponent er det mest naturlig å oppgradere hvis en skal vil øke budsjettet litt ?

Du manger HK.

Du bør kjøpe bedre gpu-kjøler.

CU II twin frozr III, windforce, eller et annet saphire kort

Lenke til kommentar

Skjermen du har valgt sies det at det skal være lang responstid.

Denne skal være en del bedre sies det, spesielt med tanke på spilling. Men dog 1 tommer mindre.

http://www.dustinhome.no/dell-u2312hm-ultrasharp-23-wide-tft-led-black/product/5010601540?intcmp=searchProvider_dacsa

ang hovedkort så kan jeg anbefale dette:

http://www.dustinhome.no/gigabyte-ga-z68x-ud3h-b3-ddr3-s-1155-atx/product/5010598669?intcmp=searchProvider_dacsa

Lenke til kommentar

Takk for alle gode råd,

har kommet frem til dette :

NetShop 3 års PC garanti

Produksjon og testing av PC

Fractal Design Define R3 Black Pearl

Corsair strømforsyning, HX850W

ASUS P8Z68-V PRO/GEN3, Socket-1155

Intel Core i7 2700K Quad Prosessor

Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz

Crucial m4 SSD 2,5" 128GB

Seagate Barracuda® Green 2TB, 3,5"

ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA

Samsung SH-B123L/RSBP Blu-Ray spiller

Logitech Wireless Desktop MK250

Microsoft Windows 7 Home Premium 64bit

Dell 24" LED Ultrasharp U2412M Sort

til 14330,- ser det ok ut ?

Lenke til kommentar

Hei olestokk

Takk for rask tilbakemelding,

Jeg trodde det var en god ide å satse på ett noe rimeligere skjermkort for så å heller kjøpe ett til ved behov.. Var ikke meningen å ofre hdd/dvd, må ha blingsa på pc byggeren på netshop, eller så kunne jeg ikke velge den du nevnte der..

Ndg cpu.. Gir meg ikke noe mer... ? :( det var da ikke noen god ide nei

Psu kosta bare litt mer fra 750... Så tenkte jo mer jo ber.. Hehe men ikke noen lur plass å bruke ekstra $$ altså..

Lenke til kommentar

Joda, men behovet kan jo endre seg i fremtiden, men jeg skal ta en runde til i netshop sin pc bygger.

Da er altså I7 2700K ikke nevneverdig bedre enn I5 2500K ?

Ndg skjermkortet så fikk jeg forståelsen av at det var godt nok for det meste av dagens spill.. det er altså langt fra sant?

Fint om du begrunner hva jeg har valgt galt av Ssd/hdd , litt usikker på hva som er avgjørende for valg av ett bestemt merke/type...

Kom gjerne med tips ang skjermkortkjøler som tidligere nevt...

Lenke til kommentar

2700k = ca 2499.-

2500k = ca 1799.-

2700k har 4 kjerner og 4 HT og kjører på 3.5 Ghz

2500k har 4 kjerner og 0 HT og kjører på 3.3 Ghz

2499 - 1799 = 700 kroners forskjell. Eller for å si det på en annen måte du betaler 350 spenn pr 100 Mhz ekstra hvis du går for en 2700k.

Er det snakk om trangt budsjett ville jeg tatt å gjort noen flere grep i oppsettet. F.eks gått for ett litt billigere hovedkort f.eks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=650764

Eneste forskjellen er at dette mangler 2 Sata 3.0 kontakter (de dyrere kortene har en ekstra sata 3.0 kontroller som gjør at du kan koble til 2 ekstra harddisker e.l) (denne ekstra kontrolleren er heller dårlig.)

Ellers følger det også med en ekstra usb 3.0 sak på den pro versjonen du har valgt. Etter min mening uaktuellt (egen erfaring tilsier at sitter det ikke fast på hovedkortet blir det IKKE brukt når det gjelder slikt ekstra utstyr)

Ville også droppa bluray driven. Med mindre du har tenkt å bruke pcen til å se filmer med. Bluray brenner er heller uøkonomisk da mediene (Les: bluray brenneplater er forholdsvis dyre. Type ca 50 kroner pr stk)

Endret av Phyltre
Lenke til kommentar

GTX560ti holder til det aller meste, men i enkelte spill som f.eks BF3 bør du ha litt mer kraft hvis du liker MSAA og høye innstillinger. Forskjellen mellom i7 og i5 er at førstnevnte har en funksjon som heter Hyperthreading samt 2MB ekstra cache. Dette er noe du ikke vil nyttegjøre deg av før du bedriver tung videoredigering ol. I spill yter de to identisk.

Jeg ville gått for oppsettet Olestokk foreslår da det strengt tatt ikke har mye forbedringpotensiale.

Lenke til kommentar

Joda, men behovet kan jo endre seg i fremtiden, men jeg skal ta en runde til i netshop sin pc bygger.

Da er altså I7 2700K ikke nevneverdig bedre enn I5 2500K ?

Ndg skjermkortet så fikk jeg forståelsen av at det var godt nok for det meste av dagens spill.. det er altså langt fra sant?

Fint om du begrunner hva jeg har valgt galt av Ssd/hdd , litt usikker på hva som er avgjørende for valg av ett bestemt merke/type...

Kom gjerne med tips ang skjermkortkjøler som tidligere nevt...

forskjellen på i7 og i5 er minimal, forskjellen er at i7en har hyperthreading, dette brukes i noen få spill som for eksempel CIV 5, men i de fleste spillene som det brukes i så trenger man det ikke før man har 2-3 grafikkort, ellers er de faktisk helt like på innsiden

GTX 560 Ti holder for det meste til dagens spill, men et HD 7950 yter en god del bedre, og jeg tenke bare at det er dumt å droppe den grafikkort-ytelsen for å få med seg en prosessor som ikke hjelper noe

ja, det med SSDen er at den bruker sandforce 2281 kontrolleren, den er kjent for å bryte sammen og rett og slett være dårlig når det kommer til stabilitet

som skjermkort kjøler på GTX 560 ti er det vel MSi Twin Frozr II/III som er best, men når det kommer til de fleste andre enn GTX 560 er det Asus som er best

Lenke til kommentar

Takk for utfyllende svar!

Jeg regner med jeg går for olestokk sitt oppsett ja:)

Ser "Civ 5" nevnt her... civilization 5 ??

Er vel stort sett kun den slags spill jeg spiller...

civilization, settlers, HoM&M, broodwar, diablo og noen rollespill

FPS type spill er helt uaktuelt

Lenke til kommentar

gå for et 7970, du får det for 3999,-

altså et par hundre lapper mer enn 7950

å gå for i7 2600k er bare tull hvis du skal spille, du går glipp av HT, men det hjelper deg mest hvis du skal encode mye, og den slags.

ikke spar på skjermkortet, gå heller ned på andre ting

Lenke til kommentar

Ser ut som det er skjermkortet som gjelder ja.

Vurderer å droppe den vanlige harddisken, 128GB SSD holder en stund. Kan i nøden innstalere den gamle jeg har på 500GB. Har ikke planer om å laste ned noe større i nær fremtid å ikke kan jeg heller, har bare mobilt bredbånd tilgjengelig atm.

Så da blir det rom for 7970 :)

Kan trenger ny mus/tastatur/høytalersett også,

noen forslag ??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...